دلایل طولانی شدن اجرای طرح فرصت مطالعاتی استادان/ آخرین وضعیت طرحهای کلان
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، مسعود برومند با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح فرصت مطالعاتی استادان دانشگاه در صنعت اظهار کرد: تاکنون سه جلسه شورای معاونان وزارت علوم در مورد این آییننامه برگزار شده است و متن تدوین شده آن را برای بعضی کارشناسان صاحبنظر ارسال کردهایم.
وی با بیان اینکه این آییننامه در حال حاضر مراحل نهایی خود را میگذراند، خاطرنشان کرد: دلیل طولانیشدن اجرای این آییننامه این است که میخواهیم همزمان با آن تفاهمنامههایی با بخشهای اجرایی و وزارتخانهها امضا کنیم. این امر میتواند فضا را برای اجرای این آییننامه فراهم کند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه تلاش میکنیم در حوزههایی مانند علوم انسانی، دستگاههای اجرایی را برای انجام این دورهها آماده کنیم، یادآوری کرد: ضمن اینکه یک تغییر جزئی از نظر اجرایی برای اجرای آییننامهها در وزارتخانهها صورت گرفته است که آییننامهها از این به بعد با نظر جمعی همه بخشهای وزارتخانه و تحت سیستم کدبندی مشخص، منتشر شوند تا آییننامهها قابلیت بازنگری و ویرایش را داشته باشند.
اجرای طرح اشتغالپذیری دانشآموختگان
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره طرح رصد اشتغالپذیری دانش آموختگان در وزارت علوم و تفاوت آن با آمارهای بیکاری که وزارت کار یا مراجع دیگر ارائه میدهند، توضیح داد: در این طرح میخواهیم بدانیم میزان اشتغال دانشآموختگان دانشگاههای مختلف در چه حد است، ضمن آنکه میخواهیم دادههایی در زمینههای وضعیت اشتغال رشتههای دانشگاهی و وضعیت مقاطع مختلف دانشگاهی کسب کنیم.
وی با بیان اینکه این طرح بر اساس شاخصهای جدید، میزان اشتغال دانشآموختگان بررسی میشود، ادامه داد: در حال حاضر این طرح برای دانشآموختگان سالهای 93 و 94 انجام شده است و قصد داریم در سالهای بعد هم این طرح را اجرایی کنیم.
به گفته این مقام مسئول، با اجرای این طرح، جامعه آماری از وضعیت اشتغال دانشآموختگان خواهیم داشت تا بتوانیم دقیقتر وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان را بررسی کنیم.
برومند اضافه کرد: با این دادهها درک صحیحی از مواردی چون درصد اشتغال دانشآموختگان یک دانشگاه مشخص در رشتههای مرتبط به دست میآید و چند درصد در رشتههای غیرمرتبط مشغول به فعالیت هستند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد انتشار این آمار با تاکید بر اینکه آمار مخفی نداریم، ادامه داد: زیرا اعتقاد داریم اگر بخواهیم مسالهای را حل کنیم در ابتدا باید بپذیریم مسالهای وجود دارد و دلایل ایجاد آن مشکل را کشف کنیم.
وی با بیان اینکه برای ادامه این مسیر به خرد و همکاری جمعی نیاز داریم، یادآوری کرد: در نشستهایی که مهرماه با روسای دانشگاههای کشور در وزارت علوم خواهیم داشت، اطلاعات اولیه را ارائه خواهیم داد ضمن آنکه هر دانشگاهی آماری از میزان اشتغال دانشآموختگان خود در اختیار دارد و با این آمارها میتوان وضعیت اشتغال دانشآموختگان هر دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاهها ارزیابی کرد.
طرحهای کلان ملی و تصمیمات جدید
دبیر کل شورای عالی عتف در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش طرحهای کلان در شورای عالی عتف محدود به طرحهای مرتبط با بحران آب و محیط زیست شده یا خیر، اظهار کرد: این طور نیست. در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری 31 طرح از طرحهای کلان باقیمانده بود که باید اجرا میشد.
وی ادامه داد: از نظر ما هر طرح کلان باید دارای بهرهبردار و مشتری باشد و ما به همه بهرهبرداران با تاکید زیاد اطلاع دادیم، اعلام نیاز کنند؛ به این معنی که منابع مالی طرح را تهیه کنند.
برومند ادامه داد: از مجموع بهرهبرداران 31 طرح، برای 24 طرح اعلام نیاز کردند تا از آنها حمایت شود و در گام بعد باید برای این 24 طرح منابع مالی فراهم و تامین شد.
برومند گام بعدی را شرح خدمات فاز اول طرح دانست و خاطر نشان کرد: در این فاز به جای اینکه یک عدد بزرگ درخواست کنیم که نمیدانستیم چه زمانی محقق میشود، ابتدا برنامه کلی را ارائه خواهیم داد اما باید مرحله به مرحله برنامه دقیق داشته باشیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: کار بعدی ایجاد دفتر کنترل پروژه در دبیرخانه شورای عتف بود که این نوع از پروژهها را بتوانیم در دبیرخانه تحت کنترل قرار دهیم.
وی ادامه داد: بر این اساس، موقعیت امروز ما این است که از 24 طرح کلان ملی شرح خدمات را با هماهنگی استخراج کنیم تا بتوانیم منابع دستگاهها را برای فاز اول پروژهها کامل کنیم.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/4040
انتهای پیام/