آموزش عالی مانع از نوآوری میشود
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از Forbes، بسیاری از رهبران باهوش و باانگیزه موسسات آموزش عالی را اداره میکنند که نوآوری را در دانشجویان از بین میبرد، چرا؟
ملیسا موریس اولسون، رئیس دانشگاه بیپث، جواب این سوال را داده است. اولسون طی تحقیقات 10 ساله خود به بررسی عملکرد مالی و استراتژیهای مدیریتی 100 موسسه آموزشی پرداخت تا دریابد چرا برخی کالجها رونق میگیرند اما برخی دیگر رو به زوال میروند.
اولسون متوجه شد که منعطفپذیرترین موسسات آموزش عالی، نگرشی نوآورانه دارند. همچنین وقتی پای انعطافپذیری به میان میآید، پیشروی از چنین نگرشی مهمتر از داشتن مجموعهای از مهارتهاست.
در نمودار بالا از دلایل نام برده شده است که مانع از بروز شکوفایی دانشجویان در موسسات آموزش عالی میشود. سه دلیل اول سیستمهای داخلی، ساختارها و پروسه تصمیمگیری، نگرش سازمانیافته و فرهنگ و رسوم دانشگاهها عنوان شده است.
بررسی انجامشده نشان میدهد که یک موسسه با سیستمها، ساختارها و پردازشهای متعدد طوری طراحی شده است که از نوآوری جلوگیری کند.
یک دانشگاه معمولی به قوانین، الزامات، سیاستها و رسمهای خود افتخار میکند اما اگر آنها برای ترویج نگرش نوآورانه طراحی نشده باشند، بهراحتی میتوانند باعث نابودی چنین نگرشی در دانشجویان شوند.
برای مثال، سیستم استخدام رسمی اساتید در موسسات آموزش عالی را در نظر بگیرید. این امر میتواند مانع از جریان مداومی از ایدهها و استعدادهای جدید باشد. درواقع سیستم استخدام رسمی اساتید به جای بررسی روشهای آموزشی اساتید، سابقه تحقیقاتی آنها را مد نظر میگیرد که این امر باعث میشود موسسات آموزش عالی دانشجو محوری خود را از دست بدهند.
این پدیده میتواند باعث ایجاد مشکلات بزرگتری شود: تا وقتی که کیفیت آموزش دانشجویان را بالا نبریم، کمپانیها نمیتوانند افراد بااستعداد پیدا کنند و در نتیجه توسعه و گسترش آنها دشوار میشود.
کمپانیها به دنبال کارکنان نوآور و خلاق هستند در حالی که دانشگاههای ما توانایی مورد نیاز برای شکوفایی استعدادهای دانشجویان را در اختیار ندارد.
انتهای پیام/4021
انتهای پیام/