صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۳۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
هشدار محیط زیست به مردم؛

داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکنید/ افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها با گرم‌شدن هوا

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: کاهش نزولات جوی، افزایش دما در فصل تابستان و خشک شدن پوشش گیاهی احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها را بالا برده و شهروندان استان باید نسبت به وقوع این مساله در محیط های یاد شده هوشیار باشند.
کد خبر : 298570

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حفاظت محیط زیست، عبدالحسین مظفری در این باره گفت: سالانه بخش‌هایی از مراتع و جنگل‌ها در کشور طعمه حریق شده که با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش میزان دما و خشک شدن پوشش گیاهی این شرایط تشدید می‌شود.


وی ادامه داد: وقوع آتش خسارت‌های فراوانی را علاوه بر محیط زیست، به مردم وارد می‌کند، زیرا که ذخایر گیاهی، جانوری و میکرو ارگانیسم‌ها در این مناطق از بین رفته و نبودن پوشش گیاهی و درختان نیز باعث ایجاد سیل هنگام بارندگی‌ها می‌شود.


مظفری در ادامه، سرمنشا بسیاری از آتش سوزی‌ها را عامل انسانی دانست و گفت: از شهروندان می‌خواهیم تا در این موقع از فصل سال از روشن کردن آتش، به خصوص در مراتع و جنگل‌ها خودداری کنند.


این مسئول از مردم، مسافران و طبیعت گران نیز خواست تا به هیچ عنوان داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکرده و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده کرده و اجاق خود را نیز با سنگ محصور کنند.


معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین اضافه کرد: شهروندان پس از استفاده از آتش باید از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و برای اطمینان خاطر خاکستر اجاق خود را زیر خاک مدفون و یا با آب خاموش کنند.


به گفته مظفری، در صورت استفاده از منقل و اجاق‌های ذغالی و چوبی، خاکسترهای اضافی نباید در محیط تخلیه شوند زیرا باعث ایجاد آتش در علوفه و مواد قابل اشتعال مراتع می‌شوند.


این مسئول ادامه داد: مردم همچنین از رها کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش سوزی خودداری کرده و از رها سازی مواد شیشه‌ای، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل مراتع و جنگل‌ها خودداری کنند زیرا این اشیا مانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه‌های خشک و مواد قابل اشتعال زا خواهند شد.


مظفری در ادامه، خودداری از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی، استفاده نکردن از مشعل و آتش به عنوان منبع روشنایی و اجتناب از تیراندازی‌های هوایی از جمله موارد قابل رعایت مردم در این فصل از سال عنوان کرد.


وی در پایان از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده آتش در مراتع و جنگل‌ها مراتب را به سامانه 1504 و 1540 اطلاع داده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن ماموران یگان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و تیم‌های اطفای حریق جهت جلوگیری از بروز آتش به محل اعزام شوند.


انتهای پیام/4044


انتهای پیام/

ارسال نظر