صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۳:۲۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴

در سفر رئیس‌جمهوری به سنندج چه گذشت؟/ روحانی در نشست خبری: تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های کردستان آغاز می‌شود

رئیس‌جمهوری که صبح امروز ـ یکشنبه چهارم مردادماه، در بیستمین سفر استانی خود، راهی کردستان شد، بعد از حضور و سخنرانی در اجتماع مردم سنندج، به جمع علما، ایثارگران و نخبگان استان رفت و پس از آن در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان و همچنین جلسه شورای اداری کردستان شرکت کرد.
کد خبر : 29854

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رئیس‌جمهوری که صبح امروز وارد فرودگاه سنندج شد، پس از عبور از انبوه جمعیتی که به استقبالش آمده بودند، به ورزشگاه استقلال سنندج رفت و در سخنانی، تأکید کرد که کردستان چشم سرزمین ایران است و گفت: با جدیت مسائل کردستان را دنبال خواهم کرد.


او همچنین با اشاره به مسائل عراق به عنوان همسایه غربی کشور اظهار کرد: ملت ایران نه تنها از کردستانش، بلکه از بغداد و اربیل هم حفاظت می‌کند.


اشتغال نسل جوان و تحصیلکرده مهمترین اولویت کشور است








استراتژی دفاعی نظام جمهوری اسلامی ایران برای امنیت کشور، یک استراتژی دفاعی بازدارنده است. ما در انقلاب اسلامی، دنبال فتح قلوب و فتح فضای صمیمیت و برادری در منطقه بوده‌ایم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه این سفر، در جمع علما، ایثارگران و نخبگان استان کردستان حضور یافت و اشتغال نسل جوان و تحصیلکرده را مهمترین اولویت کشور دانست.


روحانی گفت: باید فضای کشور، فضای افزایش تولیدات و صادرات شود و در این راستا باید فضای فعالیت اقتصادی را در بخش های مختلف کشور فعال و دولت را کوچک کنیم.


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «ملت ایران در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، فشارها و تخریب‌ها را از سوی اجانب تحمل کرده و در عین حال در همه صحنه‌ها سرافرازانه پایان کار را رقم زده‌است»، اظهار داشت: امروز روزهایی را می‌گذرانیم که ملت ایران آثارتلاش، ایثار و فداکاری‌های خود را مشاهده می‌کند.


رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حوادث و پیروزی‌های مهمی که در ماه‌های مرداد سال‌های پس از انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته است، گفت: مرداد سال ۵۸ ماهی بود که بعد از تلاش و کوشش فراوان برای استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس خبرگان قانون اساسی فعالیت خود را آغاز کرد و شروع بکار این مجلس و تقدیم قانون اساسی، موجب یأس و ناامیدی دشمنان انقلاب بود که تلاش می‌کردند، انقلاب استقرار پیدا نکند.


روحانی با اشاره به عملیات بزرگ مرصاد در مرداد سال ۱۳۶۷، خاطر نشان کرد: عملیات مرصاد سرنوشت‌ساز بود، چرا که دشمن در روزهای پایان جنگ تصور می‌کرد که ملت ایران بخاطر شرایط اقتصادی و سیاسی مجبور به پذیرش قطعنامه شده بود، لذا خطای استراتژیکی مرتکب شد و عفلقیان حمله و تهاجم جدیدی را علیه کشورمان آغاز کردند و عده‌ای مزدور به سمت اسلام‌آباد کرمانشاه به راه افتادند و قصد داشتند یک پیروزی نظامی به نام خود ثبت کنند.


رییس جمهوری گفت: عملیات مرصاد ضربه اساسی به دشمنان این سرزمین بود و این نکته را اثبات کرد که ما در کمال قدرت و عزت قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم والا این توان را داشتیم که تا اعماق خاک دشمن نفوذ کنیم، ولی مجموعه مصالح منطقه و کشور، ما را به پذیرش قطعنامه و پایان جنگ سوق داد.


روحانی افزود: عملیات مرصاد، عملیات بزرگی بود که توانست تاریخ جنگ را رقم زده و عظمت و ایستادگی ملت ایران را در برابر متجاوزین این سرزمین به خوبی نشان دهد.


رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه امروز هم ملت ایران در مرداد ۹۴ پایان یک حرکتی را در جامعه مشاهده می‌کند، اظهار داشت: ملت ایران به دنبال فناوری هسته‌ای برای ساخت سلاح نبوده و نیست و اساساً اگر کسی بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد، نظارت‌های بیشتر آژانس بین‌المللی اتمی را نمی‌پذیرد. لذا ادعاهای دشمنان در این خصوص حرف باطل و بیهوده ای می‌باشد.








دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده‌ایم، اما طرف مقابل به تاخیر افتادن آن را تنها موفقیت خود در مذاکرات می‌داند


روحانی خاطر نشان کرد: امروز قدرت‌های بزرگ ادعا می‌کنند که در جریان مذاکرات موفق شده‌اند، ساخت سلاح هسته‌ای در ایران را به تأخیر بیندازند. لذا اگر آنها با این توهمات تصور می‌کنند که در این مذاکرات چنین موفقیتی به دست آورده‌اند، همان بهتر که در این توهم باقی بمانند.


رییس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز برای همه صاحبنظران و ملت‌های جهان روشن است که ملت ایران به دلایل اخلاقی، دینی و فتوای رهبر معظم انقلاب به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست.


روحانی گفت: استراتژی دفاعی نظامی ایران که در قانون اساسی و قانون عادی نیز بر آن تأکید شده یک استراتژی دفاعی و بازدارنده و نه تهاجمی است و اساساً ما به دنبال فتح سرزمین نیستیم بلکه انقلاب ما به دنبال فتح قلوب و ایجاد فضای صمیمیت و برادری در میان ملت‌های منطقه و جهان می‌باشد.


او گفت: آنچه در جریان مذاکرات به دنبال کسب آن بودیم این بود که تحریم‌های ظالمانه از سر مردم ایران برداشته شود و دنیا فناوری هسته‌ای ملت ایران را به رسمیت بشناسد، البته دستیابی به این فناوری صلح‌آمیز حق ملت ایران است ولی شناخت این حق و اذعان به آن از طرف قدرت‌های جهانی اهمیت زیادی دارد و این اهداف را در توافق هسته‌ای به دست آوردیم.


روحانی گفت: اولین آثار این توافق این بود که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اذعان کرد که ایران حق غنی‌سازی دارد و حق دارد در نطنز به غنی‌سازی بپردازد و از چرخه سوخت در داخل کشور برخوردار باشیم و در عین حال قبول کرد که این توافق مورد پذیرش نظام حقوقی سازمان ملل بوده و تحریم‌ها برداشته شود.


رییس جمهوری اظهارداشت: در جریان مذاکرات هسته ای، قطعنامه های ظالمانه لغو شد، ساختار تحریم ها فرو ریخت و چرخه صنعت هسته ای تثبیت گردید.


روحانی اضافه کرد: بعد از مراحلی که طی ماه‌های آینده براساس توافق هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها طی خواهد شد، می‌توانیم شاهد شرایط نوینی در ایران باشیم.


رییس جمهوری وحدت و یکپارچگی را برای دستیابی به توافق هسته‌ای حائز اهمیت دانست و گفت: در مسیر رسیدن به توافق، همه به دولت کمک کردند، حمایت‌های رهبری عزیز انقلاب را داشتیم و سایر قوا و نهادها نیز به دولت کمک کردند و این کار بزرگ بوقوع پیوست.








باید فضای اشتغال و کار در جامعه ایجاد شود، نه استخدام در ادارات. باید حجم صادرات غیرنفتی ارتقا یابد و در این مسیر کردستان می‌تواند یکی از مراکز مهم صادرات کالا و خدمات به کشورهای مختلف باشد

روحانی با بیان اینکه در فضای جدید بوجود آمده بیش از گذشته به وحدت، اتحاد و یکپارچگی نیاز داریم، اظهار داشت: نباید وقت خود را سر برخی جزئیات تلف کنیم و امروز باید کشور را با شتاب بیشتر به پیش ببریم.


رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه بین اقوام و شیعه و سنی، اظهار داشت: امروز همگان شاهد هستیم که تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی در منطقه چه مشکلات و معضلات بزرگی را به وجود آورده است، لذا باید در برابر توطئه دشمنان هوشیار بود.


روحانی با تأکید بر اینکه تفکری که شیعه و سنی را از هم جدا بداند، بی‌معنا است، گفت: مگر می‌توان بین شیعه و سنی جدایی و تفرقه‌ای را تصور کرد. هیچ تفاوتی وجود ندارد و همه یک هدف واحدی را دنبال می‌کنیم و آن توسعه مادی و معنوی ایران عزیز است.


روحانی تصریح کرد: وحدت شیعه و سنی، صراط مستقیم در تحقق اهداف اسلامی است.


رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه امروز دشمنان با تفرقه‌های متعدد، معضلات و مشکلات فراوانی را در منطقه ایجاد کرده‌اند، اظهار داشت: وجود مشکلات متعدد در منطقه در حالی است که در ایران اسلامی همه زیر یک پرچم قرار دارند و آن پرچم اسلام و ایرانیت و وجود رهبری، دولت و قانون اساسی واحد است و امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران یک نعمت بزرگ الهی است که باید قدردان آن بود.


رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال پایدار باید فضای کشور، فضای تولید شود و فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های مختلف فعال کرده و در عین حال حجم دولت کوچک شود و راه دیگری وجود ندارد.


روحانی با بیان اینکه «باید فضای اشتغال و کار در جامعه ایجاد شود، نه استخدام در ادارات»، گفت: باید تولید را در کشور افزایش داده و حجم صادرات غیرنفتی ارتقا یابد و در این مسیر کردستان می‌تواند یکی از مراکز مهم صادرات کالا و خدمات به کشورهای مختلف باشد و البته این همه نیازمند وحدت، یکپارچگی، همدلی و همزبانی است.


رییس جمهوری تأکید کرد: دولت مصمم است این راه را ادامه دهد و بی‌تردید شهیدان نیز همین انتظار را از ما دارند و انتظار ما نیز از روحانیت شیعه، سنی و نخبگان و فرهیختگان این است که در این مسیر به دولت کمک کنند.


در ابتدای این دیدار نماینده ولی فقیه در استان، نماینده مردم استان در خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج و نیز نمایندگان جامعه ایثارگران، هنرمندان و فرهنگیان استان در سخنانی با تجلیل از موفقیت بی‌نظیر دولت در دستیابی به توافق هسته‌ای و تثبیت حقوق هسته‌ای ملت ایران،برخی پیشنهادات و مطالبات خود را برای ارتقاء هر چه بیشتر جایگاه استان کردستان مطرح کردند.


انتظار دولت از کارآفرینان در شرایط پساتوافق


رئیس‌جمهوری که در ادامه حضور در سنندج، در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان کردستان شرکت کرد، در سخنانی با تاکید بر اینکه ـسیاست پساتوافق دولت؛ آوردن سرمایه، تکنولوژی و رونق تولید و افزایش صادرات است»، گفت: ما در عرصه اقتصادی، به دنبال توافق و تعامل برد – برد با شرکت‌های بزرگ دنیا، دولت‌ها و کارآفرین‌ها هستیم.








اکنون کمپانی‌های بزرگ و معروف دنیا از جمله آمریکایی به دنبال حضور گسترده در ایران هستند و اگر برنامه ریزی اقتصادی ما برنامه برد- برد باشد، هر دو طرف نفع خواهیم برد

حجت الاسلام حسن روحانی تصریح کرد: ما دنبال بازکردن درها برای واردات نیستیم بلکه دنبال سرمایه گذاری و فناوری جدید و در نهایت افزایش صادرات هستیم.


رییس جمهوری با اشاره به اینکه «بدخواهان در پی امنیتی و تهدید جلوه دادن ایران بوده اند؛ اکنون ایران به همکار سیاسی دنیا تبدیل شده است»، اظهارداشت: بحث آنان صرفا غنی سازی در ایران نبود بلکه آنها می خواستند ایران را به عنوان یک تهدید و برهم زننده صلح و امنیت همسایگان، منطقه و جهان معرفی کنند.


روحانی افزود: آنان سالها روی این موضوع تبلیغ می کردند و حتی موفق شدند شش قطعنامه نیز در شورای امنیت با این موضوع که ایران اسلامی تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی است، تصویب تا به اصطلاح خود این تهدید را مهار کنند.


رییس جمهوری با اشاره به اینکه بخشی از تلاشهای دولت تدبیر و امید طی ۲۲ ماه گذشته در عرصه سیاسی از بین بردن این اتهامات بود، گفت: اکنون همان دولت ها اذعان دارند که ایران دیگر تهدید برای صلح و امنیت نیست و به همکار سیاسی دنیا تبدیل شده است.


روحانی با تاکید بر اینکه برنامه و فناوری هسته ای ایران در مسیر توسعه کشور قرار دارد، اظهارداشت: ما نه می خواهیم کشوری را تهدید کنیم، نه مایل به دخالت در امور داخلی کشور دیگری هستیم و نه در داخل کشور در پی ساخت سلاح کشتار جمعی از جمله هسته ای می باشیم.


رییس جمهوری تصریح کرد: دولت در این ۲۲ ماه، با حمایت مردم و سایر ارکان نظام و هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، به این هدف مهم دست یافته است.


روحانی با اشاره به اینکه توافقی که حاصل شده به رغم پیچ و خم ها، اجرایی و عملیاتی خواهد شد، گفت: ممکن است برخی ها درباره اجرایی شدن این توافق تردید داشته باشند اما با شرایطی که امروز در دنیا هست، اینکه کسی بتواند وضعیت را به دو سال پیش برگرداند، امکان پذیر نیست.


رییس جمهوری افزود: آذر۹۲ گفتم ساختمان تحریم ترک خورده است و امروز در کنگره و سنا اذعان دارند که ادامه تحریم امکان پذیر نیست و این بدان معنا است راه و مسیری که ایران اسلامی در این دوره طی کرده ، موفق بوده است.


روحانی به برخی تلاش ها برای حفظ همان فضای امنیتی در روابط ایران با همسایگان اشاره کرد و گفت: همان طور که ساختمان تحریم ها ترک خورده ، پایه های هرگونه تلاش برای برگرداندن همان فضای امنیتی نیز فروریخته و دیگر نمی توانند آن فضا را برگردانند و
ملت ایران تصمیمی که برای امروز و آینده خود گرفته، قاطع و حساب شده است.


او لغو قطعنامه های ضد ایرانی را گامی ارزنده در مسیرحرکت شتابان اقتصادی کشور دانست و گفت:ما در جریان مذاکرات گفتیم که به دنبال یک توافق برد – برد هستیم تا این توافق با دوام و پایدار بماند و این توافق حاصل شده است.


روحانی با اشاره به اینکه پس از توافق هسته ای، اکنون ایران آماده تعامل برد-برد با اقتصاد جهانی است ، گفت: ما دنبال بازکردن درها برای واردات نیستیم بلکه دنبال سرمایه گذاری و فناوری جدید و در نهایت افزایش صادرات هستیم.








آذر 92 گفتم ساختمان تحریم ترک خورده است؛ امروز در کنگره و سنا اذعان دارند که ادامه تحریم امکان‌ذیر نیست

رییس جمهوری با اشاره به جاذبه ها و امکانات گسترده ایران اسلامی از جمله نیروی کار ماهر، انرژی ارزان و موقعیت ویژه جغرافیایی گفت: اکنون کمپانی های بزرگ و معروف دنیا از جمله آمریکایی به دنبال حضور گسترده در ایران هستند و اگر برنامه ریزی اقتصادی ما برنامه برد- برد باشد، هر دو طرف نفع خواهیم برد.


روحانی همچنین با اشاره به برخی نگرانی هایی که از سوی گروهی خاص مطرح می شود، گفت: بنا نیست اگر منابع ما آزاد شد کالا بخریم و وارد کشور کنیم.شرایط امروز ما شرایطی است که فضا برای فعالیت بسیار مناسبت تر از دیروز شده و فردا مناسبتر از امروز خواهد شد.


رییس جمهوری همچنین با اشاره به اینکه مایل هستیم در دوره جدید ، ایرانی های کارآفرین خارج از کشور در صف اول سرمایه گذاری در کشور باشند ، گفت: باید در این دوره زمانی مقررات و شرایط را به گونه ای تسهیل کنیم که سرمایه گذاران با ریسک کمتر و شرایط بهتر جذب ایران شوند.


روحانی تصریح کرد: آنچه در نهایت مردم ما در دوره پساتوافق شاهد خواهند بود ، شرایط مناسبتر برای رشد اقتصادی، فناوری و فرهنگی و فضای بهتر اجتماعی و سیاسی در جامعه است.


رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه کردستان با داشتن فرهنگ غنی، طبیعت و معادن بکر و امنیت مناسب، برای سرمایه گذاران جذاب است، گفت: دولت از کارآفرینان انتظار دارد که در دوره جدید ، با قدرت بیشتری به صحنه بیایند و وظیفه خود را که همان افزایش تولید و صادرات و ایجاد اشتغال پایدار برای نسل جوان و تحصیلکرده است ، فراهم کنند.


افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چندین طرح توسعه ای استان کردستان


در جریان حضور دکتر روحانی در نشست توسعه و سرمایه گذاری در سنندج، از چندین طرح اقتصادی، صنعتی و بخش آب و کشاورزی در استان کردستان بهره‌برداری شد.


رئیس‌جمهوری عصر یکشنبه از طریق ویدئوکنفرانس، بهره‌برداری از این پروژه‌ها را آغاز و دستور عملیات اجرایی شماری از این پروژه‌ها را صادر کرد.


در این مراسم، سامانه انتقال آب سد آزاد به سرقشلاق، نیروگاه ۱۰ مگاواتی سد آزاد، تصفیه خانه شماره ۲ سنندج، تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج و ۲ پست و خط انتقال برق در کردستان را افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی تونل سد قوچم و آبگیری سد عباس‌آباد صادر شد.


انتخاب مردم، ادامه مسیر عقلانیت، اعتدال و نفی خشونت است








همه اقوام و مذاهب، گلهای رنگارنگ و زیبای سرزمین عزیز ایران هستند. یکدیگر و تنوع دیدگاه ها را باید به رسمیت بشناسیم

به گزارش آنا، رییس جمهوری عصر یکشنبه نیز در جلسه شورای اداری استان کردستان حاضر شد و در سخنان خود در این جلسه، تقویت فضای فرهنگی – مذهبی، اعتدال و معنویت را سلاح اصلی در برابر توطئه دشمنان دانست.


به گزارش آنا، حجت الاسلام حسن روحانی با اشاره به اینکه مردم کردستان دین خود را به نظام و ایران ادا کرده اند، گفت:ارتش، سپاه، نیروهای انتظامی، بسیج و پیشمرگان، حافظ امنیت کردستان بوده اند و ما باید امنیت و ثبات را حفظ و مستحکم کنیم.


رییس جمهوری با بیان اینکه انتخاب مردم، ادامه مسیر عقلانیت، اعتدال و نفی خشونت است، اظهار داشت: دولت برآمده از اراده ملت ایران تلاش دارد اعتدال را در داخل کشور و صحنه‌های خارجی و بین‌المللی تثبیت کند.


روحانی خاطر نشان کرد: امروز اگر بخواهیم کردستان توسعه پیدا کند به غیر از امنیت باید شاهد اتحاد و وحدت مستحکم در سطح استان باشیم و به فضل الهی چنین شرایطی در استان حاکم است.


رییس جمهوری دسته بندی ها و سلیقه ها را زیر چتر وحدت پذیرفتنی دانست و تصریح کرد: نباید دسته‌بندی‌، قومیت و برخورداری از فرهنگ‌‌های مختلف ما را از زیر چادر وحدت که همان اخلاق، معنویت و عرق ایرانیت است، خارج کند و در زیر چادر وحدت هر کسی می‌تواند افکار و اندیشه خود را داشته باشد.


روحانی با اشاره به اینکه برای تقویت بیش از پیش وحدت در جامعه، باید تنوع و اختلاف نظر را به رسمیت بشناسیم و آستانه تحمل را تا پذیرش یکدیگر بالا ببریم، گفت: همه اقوام و مذاهب و حتی ادیان مختلفی که در قانون اساسی آمده است، گل‌های رنگارنگ باغ ایران‌زمین هستند و باید محترم شمرده شوند.


رییس جمهوری توافق هسته‌ای را یک اقدام ملی، توصیف کرد و گفت: اگر کسی نسبت به این توافق نقد داشته باشد، می‌تواند آن را مطرح کند و همه باید تلاش کنیم که این کار ملی موجب وحدت، عظمت و سربلندی هر چه بیشتر کشور عزیزمان باشد.


روحانی با اشاره به اینکه باید همدیگر را به رسمیت شناخته و آستانه تحمل را ارتقا داد، اظهار داشت: اگر در داخل خانه هم افکار مختلف پذیرفته نشود و فضای دوستی، محبت و مودت حاکم نباشد، بی‌تردید فضای دیکتاتوری، پیروز نخواهد شد. هر کسی در داخل خانه می‌تواند فکر و نظر خویش را داشته باشد البته باید اصول و ارزش‌ها و اخلاق که نقش بند تسبیح را دارند، با قوت حفظ شود.


رییس جمهوری خاطر نشان کرد: در سطح جامعه و کشور نیز همه باید همدیگر را به رسمیت بشناسند، ضمن اینکه اهداف اصلی نباید فراموش شود و این اهداف همانا سربلندی کشور و آبادانی، رفاه مردم و ایجاد اخلاق اسلامی و محمدی(ص) در سطح کشور است.








روی میز ایران، تجاوز، تصرف سرزمین و دخالت در امور داخلی دیگران نیست بلکه منطق و اخلاق است. ملت ایران دنبال اعتدال، برادری، ثبات، امنیت و صلح است

روحانی بر حضور مردم در صحنه حمایت از دولت تأکید کرد و گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و اگر مردم تفکری را قبول کردند، باید با حضور در صحنه آن را پیگیری و ادامه دهند و دولت نیز با حضور و فعالیت مردم می‌تواند کارها را به پیش ببرد.


رییس جمهوری به طرح پیشنهاد «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد با تلاش دیپلمات‌های کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل با اتفاق آرا به تصویب رسید و می‌توان آن را گامی در مسیر اعتدال و عقلانیت توصیف کرد.


روحانی با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم در عراق، گفت: وقتی تروریست‌ها، ‌شهرها و بخش‌های مختلف عراق را تهدید کردند، ایران وارد عمل شد و عملاً نشان داد که به دنبال مبارزه با افراط گری بوده و خواهان برقراری صلح و ثبات است و اکنون منطقه می داند که ایران حافظ آنها در برابر تروریسم است.


رییس جمهوری با تأکید بر اینکه ملت ایران هیچگاه‌ خواهان جنگ نبوده و نیست، اظهار داشت: البته اگر کسی بخواهد به کشورمان تجاوز کند، پاسخ قاطعی به آن داده خواهد شد.


روحانی در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای صحنه دیگری بود که در آن اعتدال و عقلانیت در سطحی بالاتر پیگیری و مطرح شد، اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای از ابعاد مختلفی برخوردار است و فقط شامل این موضوع نمی‌شود که با اذعان قدرت‌های جهانی می‌توانیم غنی‌سازی کرده و تحریم‌ها برداشته شده است، بلکه در این مذاکرات به دنیا اعلام کردیم که اعتدال بهترین راه و خشونت بدترین مسیر است و کسانی که مدام می‌گویند که در میزشان باروت وجود دارد به این معناست که به دنبال مسیر خشونت هستند.


رییس جمهوری اضافه کرد: ما در این مذاکرات اعلام کردیم که روی میز ایران اسلامی، تجاوز، تصرف سرزمین و دخالت در امور داخلی دیگران نیست، روی میز ما منطق و اخلاق است همان طور که روی میز ما دفاع قاطع در برابر تجاوزگر نیز هست.


روحانی گفت: در مذاکرات هسته‌ای ثابت کردیم که اعتدال بر افراط، منطق بر زور و استدلال بر تحمیل پیروز است و این مذاکرات می‌تواند به یک الگوی جهانی تبدیل شود.


رییس جمهوری گفت: ما مذاکرات را به صورت منطقی مستمر و با اراده روشن شروع کردیم و از روز اول اعلام نمودیم که به موفقیت خواهیم رسید و این موفقیت برد – برد خواهد بود. ما به دنبال این نیستیم که در دنیا کسی را سرافکنده کنیم بلکه به دنبال تعامل سازنده با حفظ منافع و خطوط قرمز خود می‌باشیم.


روحانی گفت: توافق وین یک توافق عزتمندانه است که نسل‌های آینده می‌توانند با غرور به آن نگاه کنند و این موضوع با غرور و عزت در تاریخ ملت ایران ثبت شد.


رییس جمهوری با قدردانی از همه حمایت‌هایی که در مسیر رسیدن به توافق انجام شده است، اظهار داشت: در روند مذاکرات همه قوا با وحدت، اتحاد و همفکری دولت را یاری کردند و رهبر معظم انقلاب اسلامی با هدایت‌ها و حمایت‌های خود باعث شدند که بتوانیم به جایگاه کنونی دست پیدا کنیم.


روحانی افزود: آنچه را در انتخابات سال ۹۲ اعلام کردیم گام به گام و در صحنه عمل، در حال تثبیت هستیم.


رییس جمهوری گفت: ملت ایران ملتی فرهنگی بوده و به دنبال اعتدال‌، معنویت و اخلاق است و اساساً دین پیامبر اسلام(ص) دین اعتدال است و باید این مسیر را ادامه دهیم.


روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه مشکل بیکاری معضل کل کشور بوده و راه غلبه بر آن توسعه و رونق اقتصادی است، گفت: بی‌تردید هر چه قدر برای توسعه و پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری شود، این موضوع می‌تواند در افزایش اشتغال مؤثر باشد و باید ظرفیت‌های هر استان را برای غلبه بر مشکلات بیکاری تقویت کرد و در این مسیر کردستان می‌تواند در زمینه گردشگری و تبدیل شدن به مرکز صادرات به سایر کشورها گام‌های مفیدی در رفع بیکاری بردارد.


رییس جمهوری توجه به اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح فرمودند، فقط متعلق به زمان تحریم نیست، بلکه باید آن را بویژه بعد از شرایط تحریم، ادامه داد.


روحانی تصریح کرد: باید تولید را افزایش داده و بخش‌های مختلف عرصه خدمات را فعال کرد.
رییس جمهوری گفت: برخی به دولت اعتراض می‌کنند که فقط به فکر سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها است در حالی که اقدامات دولت، نشان می‌دهد که این حرف نادرستی است اینکه امروز ۸۸۰ میلیارد تومان برای توسعه استان کردستان اختصاص پیدا می‌کند، اقدامی است که در شرایط تحریم انجام می‌شود.


روحانی افزود: ایجاد تحول بزرگ در بخش سلامت و قرار گرفتن تمام مردم ایران تحت پوشش خدمات درمانی که همه دنیا را شگفت‌زده کرده و نیز اقدامات دولت در بخش‌های گردشگری و آموزش عالی، همگی بخشی از اقدامات دولت است که در شرایط تحریم انجام شده و نشان می‌دهد که دولت صرفاً بر بخش سیاست خارجی متمرکز نیست.


رییس جمهوری تصریح کرد: شرایط امروز کشورمان آماده‌تر از دیروز است بنابراین باید وحدت و آمادگی ما برای تلاش و کوشش ، بیشتر شود.


مردم کردستان به سینه جدایی‌طلبان دست رد زدند


روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از استقبال گرم و پرشور مردم استان کردستان از کاروان دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: در ایام انتخابات از جمله استانهایی که به آن سفر کردم کردستان بود و شور و هیجان مردم در آن روز و امروز نشان می دهد که مردم کردستان ، مردمی هشیار و آگاه هستند.


رییس جمهوری با قدردانی از ایثار و فداکاری مردم کردستان در صحنه های مختلف انقلاب گفت: مردم کردستان آزمایش خودشان را در صحنه‌های مختلف به خوبی انجام دادند. در آغاز انقلاب که دشمنان توطئه عظیمی در این خطه ایجاد کردند، برای رفع آن گر چه همه تلاش کردند، اما نقش اصلی را خود مردم کردستان ایفا نمودند.


رییس جمهوری تصریح کرد: مردم کردستان به سینه کسانی که در پی جدایی بخش‌های مختلف کشورمان از خاک مقدس ایران عزیز بودند، دست رد زدند.


روحانی امنیت موجود در استان کردستان را حاصل دلاوری‌های نیروهای مسلح دانست و گفت: برای امنیت این خطه نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران، ارتش، بسیج و پیشمرگان کرد مسلمان تلاش‌های زیادی انجام دادند و امروز کردستان، استانی امن و باثبات است.


رییس جمهوری، اقداماتی را که برای تثبیت امنیت کردستان انجام شده، بسیار بزرگ توصیف کرد و گفت: ده‌ها و صدها گروهک و برخی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها از وحدت و همدلی موجود در ایران اسلامی خوشحال نبوده و نیستند و به دنبال ایجاد ناامنی بودند و هستند که باید در مقابل همه آنها هوشیار بود.


روحانی با بیان اینکه ملت‌های منطقه به خوبی می‌دانند که ایران مقتدر می‌تواند در تثبیت امنیت در منطقه بسیار مؤثر باشد، گفت: وقتی مطلع شدیم که اربیل در خطر قرار گرفته است، همه امکانات کشور را برای برخورد با ناامنی در آن منطقه بکار گرفتیم تا از وقوع توطئه در آنجا جلوگیری کنیم.


رییس جمهوری تصریح کرد: اینکه ملت‌های منطقه احساس کنند که اگر روزی با خطر مواجه شدند، ایران به عنوان کشوری دلسوز نقش خود را ایفا می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.
دکتر روحانی گفت: باید در مقابل توطئه‌های دشمنان که همچنان ادامه دارد، هوشیار و آگاه باشیم.


اجرای ۳۱ طرح با اختصاص ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار در استان کردستان








آب شرب شهر سنندج یکی از نگرانی‌های اصلی مردم این شهر بود که خوشبختانه با افتتاح پروژه‌هایی در زمینه آب و تأسیسات فاضلاب شهری، آب این شهر از کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد

به گزارش آنا، دکتر روحانی در پایان سفر کاروان تدبیر و امید به استان کردستان، در جمع خبرنگاران حضور یافت و درنشستی خبری، به سؤالات آنان پاسخ گفت.


حجت الاسلام حسن روحانی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح های تصویب شده در سفر کاروان تدبیر و امید به استان کردستان، از اجرای ۳۱ طرح و پروژه با اعتبار ۸۸۰ میلیارد تومان برای استان کردستان در سفر کاروان تدبیر و امید به این استان خبر داد و گفت: تمامی این طرح ها امسال و سال آتی، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.


او ادامه داد: اختصاص ۳۴۳ میلیارد تومان اعتبار در بخش حمل و نقل برای راه‌های اصلی و راه‌های فرعی و روستایی این استان، تخصیص ۴۳۱ میلیارد تومان برای طرحهای مرتبط با بخش آب و کشاورزی و ۴۶ میلیارد تومان برای تأسیسات فاضلاب شهرها، افتتاح و بهره برداری از چندین نیروگاه برق آبی در این استان، تکمیل و احداث چندین بیمارستان، ساخت ورزشگاه ها و همچنین دانشکده‌های صنعت و معدن و منابع طبیعی از جمله طرح های دولت یازدهم برای ایجاد اشتغال و توسعه و پیشرفت این استان خواهد بود.


رییس جمهوری با قدردانی از استقبال پرشور و میهمان نوازی مردم استان کردستان از کاروان تدبیر و امید اظهار داشت: در این سفر وزرا و معاونین با سفر به شهرهای این استان از مطالبات و نظرات مردم آگاه شدند.


رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، حساسیت مردم نسبت به زبان، فرهنگ و لباس های محلی را از جلوه های زیبای ایران بزرگ دانست و اظهار داشت: ایران با زبان، فرهنگ و لباس های مختلف درخت پهناوری است که همه ملت، گل و بوته هایی زیر سایه آن درخت بوده که باید به خوبی حراست و حفاظت شوند.


بخش کردی ایرنا فعال می‌شود


روحانی همچنین از آغاز تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه های این استان و شروع به کار فعالیت بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) خبر داد.


رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید کردستان دروازه ای برای ارتباط و صادرات کالا با کشور عراق باشد، افزود: در دوران دفاع مقدس، مردم استان کردستان، مرزبانان دلیر و خوبی بودند و امروز نیز نه تنها در داخل کشور وحدت را حفظ می کنند بلکه روابط نزدیک و صمیمی با همسایگان کشور دارند.


دکتر روحانی درخصوص اجرایی و عملیاتی شدن وعده های دولت یازدهم در سفرهای استانی گفت: شرایط اقتصادی کشور همچنان سخت بوده و ما در وضعیت تحریم هستیم اما ان شاءاله قدم های بسیار خوبی را درسایه حضور،فعالیت و کمک مردم برخواهیم داشت.


رییس جمهوری تکمیل باند دوم راه همدان و سنندج با اعتبار ۲۱ میلیارد تومانی و همچنین تکمیل باند دوم میاندوآب-کرمانشاه را از برنامه های دولت در بخش حمل و نقل عنوان کرد و ادامه داد: در این بخش دولت سرمایه بزرگی برای تکمیل پروژها در نظر گرفته است.


روحانی در خصوص طرح‌های دولت در زمینه آب و کشاورزی استان کردستان گفت: این استان از نظر آب و برق از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده که این سرمایه بزرگی برای تحول توسعه‌ای کردستان خواهد بود.


رییس جمهوری با اشاره به افتتاح پروژه‌ها در زمینه آب و تأسیسات فاضلاب شهری در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان کردستان گفت: آب شرب شهر سنندج یکی از نگرانی‌های اصلی مردم این شهر بود که خوشبختانه با افتتاح این پروژه‌‌ها آب این شهر از کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد.


روحانی با اشاره به پتانسیل‌های استان کردستان در زمینه صنعت و معدن، گفت: در این سفر اقدامات بسیار خوبی در زمینه اکتشاف یا بهره‌برداری معادن این استان صورت پذیرفت که منشأ تحول برای توسعه و ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد شد.


رییس جمهوری، گردشگری را یکی از راه‌حل‌های مشکل اشتغال جوانان استان کردستان دانست وگفت: در این سفر در حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های گردشگری استان کردستان اختصاص داده شده است و بخش خصوصی نیز تسهیلات خوبی از سوی دولت برای پیشرفت و توسعه گردشگری در این استان دریافت خواهد کرد.


روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای دولت تدبیر و امید برای بهره‌گیری از نخبگان اهل سنت در برخی مشاغل امنیتی، نظامی و دانشگاهی، گفت: برخورداری همه اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی از برنامه‌های این دولت است که ممکن است البته این مسایل یک روزه حل نشود، اما قدم به قدم در این مسیر گام برخواهیم داشت.


اختصاص بودجه به کردستان از متوسط کشور بالاتر است


به گزارش آنا، رییس جمهوری با بیان اینکه مردم کردستان در صحنه‌های مختلف تاریخی، عشق خود به ایران را نشان داده و از کشور به خوبی حراست کردند، گفت: این مردم استحقاق همه فعالیت‌ها را دارند و دولت تدبیر و امید مشکلات را در این زمینه پیگیری خواهد کرد.


روحانی همچنین در خصوص اقدامات دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های کردستان گفت: تعادل در استان‌های کشور مبنای کار دولت از آغاز تشکیل تاکنون بوده و در کردستان نیز در ۲ سال گذشته اقدامات بسیار خوبی برای پیشرفت و آبادانی استان صورت پذیرفته است و در جلسه شورای اداری این استان نیز آمار اعلامی برای اختصاص بودجه در کردستان از متوسط کشور بالاتر بود که این نشانگر جدیت و اقدامات دولت برای استان و تخصیص بودجه‌های عمرانی در سال جاری و سال ۹۵ است.








با اجرایی شدن توافق هسته‌ای شاهد آثار مثبت آن در زندگی مردم خواهیم بود و همچنین با برداشته شدن مشکلات در راه فروش نفت در ماه‌های آتی، تولید را افزایش داده و همچنین با جذب مشتری، فروش نفت در بازارهای جهانی را بالا ببریم

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت مشکلات کردستان را تا اجرایی شدن تصمیمات گرفته شده برای توسعه استان پیگیری خواهد کرد و ان‌شاء الله این سفر منشأ تحولات بسیار خوبی برای استان کردستان خواهد بود.


روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص مشارکت کردها در ساختار قدرت کشور، گفت: ایجاد کرسی زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های این استان و همچنین آغاز فعالیت بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی یکی از تلاش‌های دولت در این زمینه می‌باشد که البته باید قدم‌های بیشتری برداشته شود.


رییس جمهوری با اشاره به یکسان بودن همه ملت در برابر قانون گفت: همانطوری که در قانون اساسی نیز آمده باید با همه یکسان رفتار شود و از لحاظ حقوقی و بویژه حقوق شهروندی باید با همه اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با عدالت برخورد شود.


روحانی سپس با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی در دولت یازدهم، گفت: مبنای حقوق شهروندی ایجاد عدالت قابل قبول در سراسر کشور بوده و ما این مسیر را پیگیری خواهیم کرد.


خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید «برنامه‌های دولت در خصوص کم بودن تخصیص اعتبارات برای رفع مشکلات استان کردستان با توجه به مشکلات زیاد آن چیست؟»، رییس‌ جمهوری پاسخ داد: مبنای کار دولت بر این بوده است که وعده‌های آن در حد امکانات و توان دولت باشد و باید شرایط دولت را نیز مد نظر قرار دهیم چرا که درآمدهای نفتی دولت به نصف قیمت سال گذشته رسید و حتی نرخ تورم در برخی کشورهای صادرکننده نفت سه رقمی شد و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز قادر به اجرایی و عملیاتی کردن پروژه‌های خود در آن کشورها نبودند.


روحانی تصریح کرد: اما دولت در این شرایط تحریم، فشار و کاهش قیمت نفت توانست تورم را کاهش داده و رونق را در کشور ایجاد نماید که این کاری بسیار بزرگ بوده و در دو سال گذشته قدم‌ها و تحولات بسیاری خوبی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور اتفاق افتاده است.


رییس جمهوری با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت: با اجرایی شدن توافق هسته‌ای شاهد آثار مثبت آن در زندگی مردم خواهیم بود و همچنین با برداشته شدن مشکلات در راه فروش نفت در ماه‌های آتی، تولید را افزایش داده و همچنین با جذب مشتری، فروش نفت در بازارهای جهانی را بالا ببریم.


روحانی ادامه داد: با انجام این اقدامات شرایط بهتری را در آینده برای کشور شاهد خواهیم بود، البته کار اصلی به عهده مردم بوده و دولت باید حامی مردم باشد.


رییس جمهوری در خصوص فعالیت بسیاری از اهالی سنت در بدنه دولت و بخش‌های مختلف کشور، گفت: در شرایطی که توطئه‌گران به دنبال تفرقه شیعه و سنی هستند، همه آحاد کشور باید تلاش کنند تا انسجام و وحدت ملی در کشور بیشتر شود.


رییس جمهوری با اشاره به معضل تروریسم و افراطی گری در منطقه گفت: با شروع بحران عراق بسیاری از قدرت‌ها که مدعی بودند می‌خواهند با تروریسم مقابله کنند در مقام عمل در آنجا جدیت دیده نشد اما جمهوری اسلامی ایران از همان لحظات ابتدایی با همه توان خود در کنار دولت، مردم و ارتش عراق بود.


روحانی با تأکید بر اینکه ایران بیشترین تلاش را برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه انجام داده، ‌گفت: جمهوری اسلامی ایران حامی کسانی است که با خشونت و تفرقه در منطقه مبارزه می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر