صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۴۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
نماینده مردم زاهدان در مجلس در گفت‌وگو با آنا:

پاسخ‌های وزیر علوم به سوال نمایندگان مجلس قانع‌کننده نبود/ مقالات دانشگاهی باید در صنعت کشور تحول ایجاد کنند

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بنده از پاسخ‌های وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری قانع نشدیم.
کد خبر : 298265

علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سوال بنده ملی نبود و سوال منطقه‌ای داشتم اما پاسخی که از طرف وزیر به سوال‌های بنده و دیگر نمایندگان داده شد، قانع‌کننده نبود.


وی افزود: وزیر علوم در پاسخ به سوالات نمایندگان، فقط مباحث آکادمیک مطرح کرد و درباره ارتباط دانشگاه با جامعه و ارائه راه‌حل برای مشکلات سخنی نگفت. درست است که دانشجویان و استادان کشور پر تلاش هستند ولی ما می‌خواهیم ارتباط دانشگاهیان و استادان با صنعت، مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی برقرار شود؛ محصولات دانشگاهی در این حوزه‌ها همسو باشد و تحولی در جامعه به وجود بیاورد.


نماینده مردم زاهدان در مجلس تصریح کرد: صرف ارائه مقاله کافی نیست، مقاله‌ها را به رخ چه کسی می‌خواهیم بکشیم؛ مقالات باید در صنعت کشور تحول ایجاد کنند، همان‌طور که در کل دنیا این اتفاق رخ می‌‌دهد. دانشگاه‌های ما هم باید در خدمت جامعه باشند، این اتفاق آغاز شده اما انتظار بیشتری داریم.


یارمحمدی با رد شائبه سیاسی‌ بودن این استیضاح، گفت: مباحث صنفی و سیاسی دانشگاه‌ها هم بخشی از سوالاتی بود که نماینده دیگری مطرح نمود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح وزیر علوم در وضعیت فعلی اقتصاد کشور اولویت دارد، گفت: وضعیت بد اقتصادی وجود دارد اما ضروری است برنامه‌‌هایی برای هرکدام از وزارتخانه‌ها به صورت مداوم ارائه شود و با جابه جایی وزیر و معاون وزیر نباید این برنامه‌ها دچار خللی شوند.


نماینده مردم زاهدان در مجلس اضافه کرد: متاسفانه غلامی، در اولین پاسخ خود گفت؛ «من هفت ماه است که سکان وزارت علوم را در دست گرفتم و پاسخگوی هفت ماهه خود هستم.» یکی از مشکلات اساسی کشور این است که همه دولت‌ها می‌گویند پاسخگوی دوره خودم هستم، این پاسخ درست نیست. مملکت باید برنامه داشته باشد و درصورت جابجایی افراد لازم است بازهم براساس برنامه واحد پیش رفت.


وی در پایان درباره نتیجه بررسی طرح استیضاح وزیر علوم تصریح کرد: پاسخ‌های منصور غلامی ارائه شد، باید با نمایندگان سوال کننده مشورت کنیم. تا جایی که بنده مطلع هستم، تعدادی از نمایندگان از جمله بنده از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
علی
13:05 - 1397/10/02
محورهای استیضاح منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به این شرح است:
۱-عدم وجود برنامه و سیاست‌های کلان پژوهشی و فناوری در چارچوب اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای پژوهش‌های کلان کشوری تحت نظارت شورای عتف
۲- عدم توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی و عدم تعیین تکلیف حق‌التدریسان فنی و حرفه‌ای علی رغم تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه
۳- بی‌توجهی به آموزش در دانشگاه‌ها و عدم توسعه رشته‌های میان رشته‌ای در دانشگاه‌های کشور و عدم به‌روزرسانی رشته‌های دانشگاهی
۴- نابسامانی در اجرای طرح آمایش سرزمین و اجرای سلیقه‌ای و عملکرد نامناسب شورای گسترش آموزش عالی در دادن مجوز رشته به ویژه به مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و عدم رعایت استاندارد در جذب هیات علمی برای موسسات غیرانتفاعی و گسترس مقطع تحصیلات تکمیلی بدون داشتن هیات علمی
۵- ضعف شدید مدیریتی و نظارتی وزیر در ستاد وزارت علوم و انتصابات دانشگاه‌های کشور
۶- نداشتن برنامه مناسب برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی علی رغم در اختیار داشتن زبده‌ترین متخصصین کشور
۷- تضعیف شدید دانشگاه پیام نور به بهانه آمایش سرزمین و منطقه‌ای نمودن دانشگاه بر خلاف نظر نمایندگان مجلس و عدم تعیین تکلیف اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور همانند دستیاران آموزشی، مشروط و پیمانی پس از گذشت ۱۰ سال و محدود کردن رشته‌های تحصیلات تکمیلی آن دانشگاه
۸- عدم حمایت از دانشجویان دوره دکتری و مشکلات شدید معیشتی و عدم حمایت مالی از پایان‌نامه‌های دکترا و عدم برخورد قاطع با موضوع مقاله، پایان‌نامه و مدرک فروشی
۹- محور قرار دادن مقاله آی اس آی در ارتقای اعضای هیات و تضعیف نقش پروژه‌های کاربردی و حل مسائل جامعه در ارتقاء اعضای هیات علمی و نبود برنامه مدون برای رفع موانع ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه
۱۰- عدم پیگیری جدی برای جذب اعتبارات عمرانی، تجهیزات و پرداخت معوقات و دیون دانشگاه‌های کشور
ناشناس
02:32 - 1397/07/09
فعالیت وزارت علوم نباید چندان به اوضاع اقتصادی ربط یابد ضمنا انتظار از ایجاد کار از وزارت علوم هم خیلی درست نیست وزارت علوم را نباید چندان با اهمیت و یا مدارک تحصیلی را اینقدر مهم دانست که همه مشکلات را حل کند چون‌ این امکان راهم ندارد