صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۴۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

راهکارهایی برای مدیریت کارمندان غیرمتعهد و ناسازگار

مدیریت کارمندانی که به رفتارهای غیرمسئولانه عادت کرده‌اند و خود را در برابر پیامدهای این ناهنجاری پاسخگو نمی‌دانند، به یک استراتژی مؤثر رهبری نیاز دارد.
کد خبر : 298215

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، گاهی اوقات دیر حاضر شدن در محیط کار یا ترک کردن شرکت در اواسط روز، مسئله‌ی مهمی نیست. ولی اگر تأخیر، غیبت و سایر رفتار‌های غیرمسئولانه به مشکلات مزمن و همیشگی تبدیل شوند، کارمندان غیر متعهد روحیه‌ی سازمان را پایین می‌آورند و حتی بهره‌وری کل را کاهش می‌دهند.


برخی از شرکت‌ها قوانین خود را طوری تنظیم می‌کنند که در صورت وقوع چنین مشکلاتی، حقوق کارمندان متخلف را کاهش دهند یا حتی آن‌ها را جریمه کنند. بااین‌حال افرادی که غالباً تأخیر دارند، بازهم به همین روال ادامه می‌دهند، همان‌طور که کارمندانی که زود در شرکت حاضر می‌شوند، عادت خود را تغییر نمی‌دهند.


بیشتر مدیران نمی‌دانند چگونه باید به این رفتار‌های ناخوشایند پایان دهند. به‌ویژه وقتی صحبت از کارمندان مستعدی است که شرکت متمایل نیست آن‌ها را از دست بدهد. اما یک استراتژی مطمئن، از جایی شروع می‌شود که رهبر تیم، فرهنگ مناسبی را در سازمان توسعه می‌دهد.


اگر کارمندان دائماً تأخیر داشته باشند یا غیبت کنند، این موضوع ناشی از مسئله بزرگ‌تری است. بسیاری از اوقات، مشکل این است که رابطه‌ی مدیر و کارمندان، شبیه به رابطه‌ی والد و کودک است.


وقتی در یک محیط کار، کارمندان بجای بهره بردن از یک رهبر خدمتگزار که به پیشرفت آن‌ها علاقه‌مند است، در یک رابطه‌ی والد- فرزند گرفتار می‌شوند، برخی از آن‌ها تمایل خود را به مسئولیت‌پذیری و موفقیت کسب‌وکار از دست می‌دهند.


کارمندانی که در برابر عملکرد خود، احساس مسئولیت‌پذیری دارند و با انگیزه‌های واقعی در راه تحقق اهداف شرکت قدم برمی‌دارند، به‌احتمال کمتری رفتار‌های مخرب و نامسئولانه‌ای از خود نشان می‌دهند.


به همین دلیل مدیران، به‌جای اینکه در نقش والدینی فرو روند که می‌خواهند فرزندان یاغی خود را وادار به اطاعت کنند، بهتر است فرهنگ پاسخگویی را در سازمان توسعه دهند. به‌طوری‌که کارمندان، خودشان را بابت آثار سوء رفتار‌های نادرست و عادات غیرمسئولانه، پاسخگو بدانند.


تشویق و توسعه‌ی مسئولیت‌پذیری


تغییر فرهنگ‌سازمانی، از جایگاه «والد- کودک» به جایگاهی که همه‌ی پرسنل در قبال موفقیت شرکت مسئول‌اند، پیش از هر چیز مستلزم رهبرانی است که پتانسیل‌های همه‌ی کارمندان را می‌بینند و برای آن‌ها احترام و ارزش قائل هستند.


ما برای توسعه‌ی فرهنگ پاسخگویی، به یک استراتژی پنج مرحله‌ای نیاز داریم:


۱- آموزش و آگاهی بخشی به کارمندان برتر: مأموریت شرکت و نحوه‌ی عملکرد کسب‌وکار را برای آن‌ها شرح بدهید. به آن‌ها نشان دهید که وظایف روزمره‌ی هر کارمند چه تأثیری در موفقیت کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت دارد.


۲- به کارمندان اجازه دهید در برخی از تصمیم‌گیری‌های مهم کسب‌وکار سهیم شوند. به‌عنوان‌مثال پروسه‌های کاری و راهکار‌های افزایش رضایت مشتریان.


۳- تقویت توانمندی‌های بالقوه‌ی خودتان و سایر کارمندان کلیدی، به آن‌ها کمک می‌کند در تصمیم‌گیری‌های خود بهتر و مؤثرتر عمل کنند و در مسیر اهداف کسب‌وکار قدم بردارند.


۴- موانعی که در راه تعهد و وفاداری کارمندان وجود دارد را شناسایی و رفع کنید.


۵- به مدیران و سرپرستان تیم، رهبری پایین به بالا را آموزش دهید: آن‌ها باید از مدیریت میکرو دست‌بردارند، ترس کارمندان را از بین ببرند و دسترسی آن‌ها را به اطلاعات ضروری افزایش دهند.


به‌طور خلاصه، یک استراتژی صحیح برای از بین بردن رفتار‌های غیرمسئولانه، که هزینه‌ی زیادی را به شرکت وارد می‌کنند، با توسعه‌ی فرهنگ پاسخگویی و تعهد آغاز می‌شود. هنگامی‌که کارمندان کار خود را ارزشمند می‌دانند و حس می‌کنند شرکت به آن‌ها اعتماد کرده است، راحت‌تر آثار رفتار‌های مخرب نظیر تأخیر و غیبت را درک می‌کنند. هم‌زمان، رهبران با شریک کردن کارمندان در تصمیم‌گیری‌های مهم و حل مسائل کسب‌وکار، می‌توانند تعامل مفید آن‌ها را افزایش دهند.


منبع: زومیت


انتهای پیام/4001


انتهای پیام/

برچسب ها: کارمندان
ارسال نظر