صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۰۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷

جزئیات ورود 2 کشور قدرتمند برای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا

احتمال ورود دو کشور پرقدرت برای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا قوت گرفت.
کد خبر : 298199

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا از آفشور تکنولوژی، شرکت نفتی توتال فرانسه در پی فشار آمریکا از پروژه‌های نفتی خود در ایران خارج و این مسئله می‌تواند، توسعه پروژه‌های نفتی در صنعت نفت ایران را با مشکل مواجه کند.
توتال در دریافت مجوز از دولت آمریکا برای ادامه حضور خود در ایران در سایه بازگشت تحریم‌ها نفتی پس از خروج آمریکا از برجام شکست خورد و نتوانست مجوز لازم برای این قادام را واشنگتن بگیرد.
توتال با خروج از ایران مجبور شد از سهم 50.1 درصدی خود در فاز 11 پارس جنوبی را که سال گذشته قرارداد آ را با طرف ایرانی بسته بود، صرف‌نظر کند.
توتال نخستین شرکت برزگ خارجی بود که پس از امضای توافق هسته ای وارد ایران شد و یک قرارداد بزرگ نفتی را با ایران بست.
توتال از محل خروج از ایران 40 میلیون دلار ضرر کرد اما بنا به گفته پاتریک پویانه، مدیرعامل این شرکت فرانسوی، ضرر اصلی برای ایران است.
وی معتقد است، خروج یک شرکت نفتی بزرگ نظیر توتال در زمانی که ایران در تلاش است تا با تحریم‌های آمریکا توسعه میادین نفتی خود مقابله کند، برای این کشور سنگین خواهد بود.
با خروج این شرکت نفتی در کنار عقب‌نشینی شرکای بین‌المللی این کشور و کشورهای منطقه‌ای از خرید نفت ایران، احتمالا صنعت نفت این کشور نتواند کار زیادی برای جبران این خسارت‌‌ها انجام دهد.
ایران در حال حاضر در حال مذاکره با شرکت CNBC با چین است که 30 درصد سهم در میدان گازی پارس جنوبی دارد تا بتواند از طریق بالا بردن سرمایه‌گذاری این شرکت، جای خالی توتال را جبران کند.
البته شرکت چینی هنوز درباره افزایش سرمایه‌گذاری در این ابرپروژه تصمیم‌گیری نکرده است.
مشکل دیگر این است که در صورتی که شرکت چینی تصمیم‌نهایی خود را گرفته و سهم 50.1 درصدی توتال در فاز 11 پارس جنوبی را خریداری کند و سهم خود را به 80.1 درصد برساند، این پروژه برای ایران از صرفه اقتصادی خارج خواهد شد.
البته از ابتدای امضای قراداد توتال با ایران، قرار شد اگر توتال به هر دلیل از ادامه همکاری در این پروژه سرباز بزند، شرکت چینی جای توتال را بگیرد.
بنا به اعلام مقامات روس و ایرانی، قرار است شرکت‌های روسی با سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلار در صنعت نفت ایران، خلاء ایجاد شده در سایه تحریم‌های آمریکا را جبران کنند، اما هنوز جزئیات این طرح منتشر نشده است.
در این زمینه که شرکای راهبردی ایران نظر چین و روسیه برای کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا به کمک این کشور خواهند شتافت، تردید کمی وجود دارد اما تأثیر واقعی کمک این کشورها و اینکه چگونه قرار است، خلاء موجود را پرکنند، هنوز مشخص نیست.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر