صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۸ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

رشته‌های داروسازی، بهداشت و دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع 500 دانشگاه‌ برتر جهان قرار گرفت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها که توسط دانشگاه شانگهای صورت‌گرفته است، اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در این رتبه‌بندی در رشته‌های داروسازی، دندانپزشکی و بهداشت عمومی موفق شده تا در رتبه‌های بین 151 تا 500 قرار بگیرد.
کد خبر : 297699

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، با اشاره به اعلام رتبه‌بندی دانشگاه شانگهای، توضیح داد: نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان توسط سیستم دانشگاه شانگهای در سال 2018 منتشر شده است که این رتبه‌بندی یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌ها برای دانشگاه‌های جهان است.


وی اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، دارای جایگاه مهم در میان چندین هزار دانشگاه جهان هستند و چندین دانشگاه کشور جزو برترین دانشگاه‌های دنیا و حائز رتبه زیر 500 شده‌اند.همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در چندین سال گذشته روند رو به رشد قابل توجهی در کسب رتبه‌های جهانی و ارتقاء در این زمینه داشته‌اند.


حریرچی تاکید کرد: به عنوان مثال در گروه داروسازی و علوم دارویی، دانشگاه علم پزشکی تهران جزو گروه دانشگاه‌های با رتبه 51 تا 75 در کل دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است و دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، آزاد اسلامی، شهید بهشتی و تبریز به ترتیب در رتبه‌های 151 تا 500 قرار دارند.


وی گفت: در گروه پزشکی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران حائز رتبه 301 تا 400 شده است و در گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تربیت مدرس و تهران دارای رتبه 201 تا 300 در بین دانشگاه‌های جهان هستند.


حریرچی در خصوص رشته دندانپزشکی و جایگاه این رشته در دانشگاه‌های برتر جهان هم گفت: در رشته دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران به رتبه 151 تا 200 در بین دانشگاههای جهان دست یافته است و دانشگاه‌های آزاد اسلامی و شهید بهشتی و شیراز رتبه 201 تا 300 را کسب کرده اند.


سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در گروه مهم بهداشت عمومی و سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، حائز رتبه 151 تا 200 و دانشگاه‌های اصفهان، آزاد اسلامی و شهید بهشتی حائز رتبه 401 تا 500 در بین دانشگاه‌های جهان شده‌اند، که امید است با همت اساتید و دانشمندان ایرانی پیشرفت‌های بسیار بیشتری داشته باشیم.


ارتقای شاخص‌های سلامت در کشور


معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه نشست خبری خود، با اشاره به یکی از شاخص‌های مهم توسعه در کشور گفت: در ۲۰ سال اخیر منتهی به سال ۹۵، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال که جزو مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه به شمار می‌آید، با کاهش چشم‌گیری‌ همراه بوده است، به طوری‌که در طول این سال‌ها از ۴۵ تولد نوزاد در هزار به ۱۵در هزار رسیده است و شاهد کاهش ۶۵ درصدی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال بوده‌ایم.


وی اضافه کرد: هم اکنون از هر هزار نوزاد ۹۸۵ نفر به سن بالای ۵ سال می‌رسند، در حالی که پیش از انقلاب از هر هزار تولد فقط ۸۰۰ کودک به سن بیش از ۵ سال می‌رسیدند؛ بنابراین پیشرفت چشم‌گیری در کاهش مرگ و میر نوزادن شاهد هستیم.


تخلف برخی پزشکان در زمینه ویزیت بیماران


حریرچی در پاسخ به خبرنگار آنا در مورد تخلف برخی پزشکان برای دریافت ویزیت بیش از تعرفه مصوب وزارت بهداشت در مطب‌ها گفت: ویزیت پزشک عمومی 24 هزار و 500 تومان، ویزیت متخصص 38 هزار و 400 تومان، ویزیت فوق‌تخصص 47 هزار و 900 تومان در بیمارستان‌های خصوصی است بنابراین هر رقمی خارج از این تعرفه‌ها تخلف محسوب شده و مورد تایید وزارت بهداشت نیست.


وی افزود: این تعرفه‌ها در شهرستان‌ها به درستی و قانونی رعایت می‌شود اما در تهران شاهد تخلفات قابل توجهی هستیم بر همین اساس در مرحله اول از پزشکان درخواست می‌کنیم تعرفه‌های مصوب را رعایت کنند و در غیر این صورت با توجه به وضعیت مالی مردم به صورت قانونی با تخلفات صورت گرفته در این خصوص برخورد می‌کنیم.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی همواره‌ بر دریافت تعرفه‌های پزشکان نظارت می‌کنند اما عمده تخلفات را در چند سال اخیر در بیمارستان‌های خصوصی تهران شاهد بودیم و بروز تخلفات در بیمارستان‌های دولتی و عمومی و شهرستان‌ها بسیار کم شده است.


حریرچی ادامه داد:‌ برنامه‌هایی برای کنترل و نظارت بر دریافت تعرفه‌ها در مطب‌های پزشکان داریم و اقدامات جدیدی در راستای نظارت بر دریافت تعرفه‌ها در مطب‌ها صورت خواهیم داد تا وضعیت دریافتی مطب‌ها نیز مانند بیمارستان‌ها بدون تخلف شود.


عدم گزارش آسیب ناشی از قطع برق در اتاق عمل


وی در مورد پخش سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که نشان می‌دهد برق اضطراری در بیمارستان و به ویژه اتاق عمل قطع می‌شود نیز گفت: هم‌اکنون در کل بیمارستان‌های کشور 128 هزار تخت بیمارستانی فعال است و پذیرفته نیست که یک مورد خاموشی در بیمارستان داشته باشیم زیرا تمام بخش‌های بیمارستانی مجهز به برق اضطراری هستند و تا کنون هیچ آسیبی مبنی‌بر قطع برق در بیمارستان گزارش نشده است اما شاید برق اضطراری بیمارستان نیز حدود 30 ثانیه تا دو دقیقه نیز دچار مشکل شود که برای این مساله نیز ذخیره سوم جایگزین در نظر گرفته شده باشد.


حریرچی ادامه داد: حدود هزار بیمارستان در کشور وجود دارد که هر کدام از این بیمارستان‌ها چهار الی 50 اتاق عمل دارند بنابراین از برخی همکاران و رسانه‌ها که قطع یک دقیقه‌ای برق در اتاق عمل را به عنوان یک نقیصه مطرح می‌کنند گلایه‌مندیم البته در همین سریال‌ها نشان می‌دهند که برق بعد از یک دقیقه وصل شده است.


فعالیت 890 موسسه خیریه سلامت در سراسر کشور


سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به کمک‌ها و مساعدت‌های خیرین در حوزه سلامت گفت: هم‌اکنون 890 موسسه خیریه سلامت در سراسر کشور فعالیت دارد که 407 موسسه دارای مرکز درمانی شامل 37 بیمارستان خیریه و 370 درمانگاه خیریه در کشور خدمت‌رسانی می‌کنند همچنین 243 گروه داوطلب با حمایت وزارت بهداشت در مناطق محروم در حال ارائه خدمات به بیماران و نیازمندان هستند.


این مقام مسئول در وزارت بهداشت یادآور شد: در سال 95 خیرین سلامت هزار و 500 میلیارد تومان و در سال 96 هزار و 700 میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کردند.


به گفته حریرچی بهترین راه برای کمک به بیماران از طریق منابع رسمی و شناخته شده است زیرا مراکز دولتی بیش از 90 درصد هزینه‌های بیماران را پوشش می‌دهند و اگر مردم تمایل دارند به صورت موردی به یک بیمار کمک کنند درخواست می‌شود مبلغ کمک را به مراکز ارائه خدمات مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها پرداخت کنند و از پرداخت نقدی و موردی به بیمار نماها خودداری کنند.


فعالیت 80 کلینیک سیار دندانپزشکی در کشور


وی در مورد شرایط اردوهای جهادی ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی نیز گفت: اکثر گروه‌های جراحی در حوزه دندانپزشکی و بیماری‌های دهان و دندان به تجهیزات پزشکی مجهز هستند و حتی برخی از این گروه‌ها وسایل و امکانات مورد نیاز خود را به صورت شخصی و گروهی تامین می‌کنند حتی یک گروه جهادی در حوزه جراحی پلاستیک شکاف لب بیماران را درمان می‌کنند اما در برخی موارد با توجه به اینکه دندان بیمار قابل نگهداری و ترمیم نیست دندان فرد را می‌کِشند.


سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه چرا برخی گروه‌های جهادی دندانپزشکی بیماران دندانی را تشویق به کشیدن دندان می‌کنند، گفت: در کشور هیچ گروه جهادی را سراغ نداریم که امکانات لازم را در اختیار نداشته باشد اما ممکن است یک گروه به یک روستای دورافتاده اعزام شود و وسایل پیشرفته مانند ایمپلنت یا عکسبرداری را به همراه نداشته و یا دندان بیمار قابلیت نگهداری و ترمیم را نداشته باشد که البته این در حالی است که برخی از گروه‌های جهادی خیریه یونیت‌های سیار دندانپزشکی را تهیه کرده‌اند.


حریرچی ادامه داد: 80 کلینیک سیار دندانپزشکی دارای یونیت و امکانات مناسب در کشور توزیع شده و در یک سال گذشته این کلینیک‌ها با کمک دندانپزشکان داوطلب 106 هزار خدمت دندانپزشکی رایگان در مناطق محروم ارائه کرده‌اند.


برنامه ریزی تولید واکسن HPV در داخل کشور


برای تولید واکسن HPV در داخل کشور برنامه ریزی‌هایی برای آینده انجام شده و با تامین منابع، این واکسن در کشور تولید می‌شود، وقتی این واکسن در داخل کشور تولید شد، توصیه‌های لازم براساس کمیته کشوری نیز اعلام می‌شود.


وی در مورد وضعیت توزیع داروی IVIG نیز گفت: در تیرماه، 20 هزار IVIG با دوز 5 گرم و 1220 داروی IVIG دو و نیم گرمی در کشور توزیع شده است، اما شاهدیم برخی افراد در مصاحبه‌هایی اظهارات غیر واقعی مطرح می‌کنند.


حریرچی یاداور شد: هم اکنون 14800 داروی IVIG با دوز دو و نیم گرم و 5 هزار واحد از این دارو با دوز 5 گرمی در شبکه دارویی کشور موجود است.


سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از شرکت‌ها 70 هزار واحد داروی IVIG وارد کرده و آماده حمل هستند، اما 20 هزار واحد دیگر از این دارو، آماده تخصیص ارز است.ممکن است در بعضی مقاطع، برخی کمبودها در مورد بعضی از اقلام دارویی پیش بیاید، اما چند قلم کمبود به نسبت چندین هزار قلم دارو در کشور، زیاد و قابل توجه نیست.


آخرین آمار مصدومان زلزله کرمانشاه


حریرچی در مورد آخرین آمار مصدومان زلزله کرمانشاه گفت: در زلزله روز گذشته تازه آباد کرمانشاه، 260 نفر مصدوم شدند که اکثر آنها به صورت سرپایی درمان شدند، 21 نفر از مصدومان در بیمارستان‌های کرمانشاه، جوانرود و اسلام آباد بستری هستند که مشکل چندانی ندارند و ترخیص می‌شوند.


انتهای پیام/4044


انتهای پیام/

ارسال نظر