صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴

باکتری‌های مرگباری که روی فرمان و دنده خودرو و صندلی کودک کمین کرده‌اند + ویدئو

دسته فرمان، دنده و ترمز دستی اکثر خودروها به محل تجمع انواع باکتری‌های خطرناک و بیماری‌زا بدل می‌شود.
کد خبر : 29763

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، خوردن و نوشیدن درون اتومبیل‌ها سبب می‌شود که باکتری‌های خطرناکی مانند انواع استافیلوکوک و E.coli به سادگی روی دسته فرمان، دنده، ترمز دستی و سایر سطوح داخلی رشد کنند. پژوهشگران انگلیسی در یک تحقیق میدانی و آمارگیری به این نتیجه رسیده‌اند که بیش از نیمی از رانندگان اصول بهداشتی را در خودرو رعایت نمی‌کنند و به همین علت سطوح داخلی اکثر خودروها، از جمله صندلی کودک به باکتری‌های فوق‌العاده خطرناک و حتی مرگبار آلوده است.


به گزارش دیلی میل، پژوهشگران بخش میکروبیولوژی دانشگاه ناتینگهام در انگلستان با نمونه‌برداری از سطوح داخلی 15 خودرو که به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند، به نتایج نگران‌کننده‌ای دست یافته‌اند. نمونه‌های آنها وجود انواع باکتری‌ها و موجودات ذره‌بینی بیماری‌زا و بسیار خطرناک مانند E.coli و استافیلوکوک روی دسته فرمان، دنده، ترمز دستی و سایر سطوح داخلی خودرو را به اثبات رسانده است.



تصویر میکروسکوپیک باکتری‌های E.coli


بر اساس نظرسنجی‌های این پژوهشگران بیش از نیمی از صاحبان خودرو اذعان کرده‌اند که روی صندلی‌های خودرو، گوشه‌ها و نقاط مخفی و زیرپا مواد غذایی می‌ریزند اما فقط یک‌چهارم از صاحبان اتومبیل ماهانه داخل خودرو را تمیز می‌کنند. یک‌سوم از آنها روی سطوح داخلی خودرو نوشابه ریخته‌اند و یک‌دهم از زیر صندلی‌ها به عنوان زباله‌دان استفاده کرده‌اند.


سه‌پنجم راننده‌ها موقع رانندگی غذا خورده‌اند و یک دهم از آنها گفته‌اند که درون خودرو بالا آورده‌اند یا حیوانات خانگی آنها داخل خودرو را کثیف کرده است.


یک سوم خودرودارها بچه‌های خود را به کثیف کردن داخل خودرو متهم کرده‌اند. یک ششم گفته‌اند که هر هفته کثیف‌کاری‌های بچه‌ها را پاک می‌کنند و یک‌پنجم گفته‌اند که این کار فایده‌ای ندارد چون بچه‌ها بار دیگر داخل ماشین را کثیف می‌کنند.


در فیلم کوتاهی که با کمک دانشگاه ناتینگهام در مورد این پژوهش تهیه شده است، سه راننده به عنوان نمونه نشان داده شده‌اند. اولی یک «مرد خانواده» است که به ندرت داخل خودروی خود را تمیز می‌کند، دومی زنی که خودروی‌اش رانسبتاً تمیز ولی نه چندان مرتب و منظم می‌داند و سومی پدر سه فرزند که روزانه بیش از سه ساعت داخل اتومبیل خود به سر می‌برد.






کشت باکتری داخل خودرو نفر اول را تمیز نشان می‌دهد، اما خودروی نفر سوم پر از پاتوژن‌های خطرناک و به ویژه E.coli روی صندلی کودک است. گوینده در انتهای این فیلم کوتاه می‌گوید که تمیز کردن و دستمال کشیدن روی سطوح داخلی خودرو تأثیر خیلی مهمی در از میان رفتن باکتری‌های خطرناک بر جا می‌گذارد و داشتن کیسه پلاستیکی زباله در خودرو از این لحاظ بسیار مهم است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو
ارسال نظر