صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۶ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
ایران‌گشت/ 2

کافه الف قزوین، موزه‌ای از روزنامه‌های دوره مشروطه

کافه الف که یکی از کافه‌های پرتردد در محله قافله‌باشی قزوین از فضاهای تاریخی است که بازدید از آن گردشگران را با تاریخ روزنامه این استان آشنا می‌کند.
کد خبر : 297154

گروه فرهنگی خبرگزاری آنا - ناهید منصوری؛ کافه کتاب یا همان کافه الف امروزه استان قزوین، اولین چاپخانه‌ دوره مشرروطه در این استان بوده است.


اگرچه امروزه این چاپخانه تبدیل به فضایی فرهنگی شده، اما توانسته با مدیریت درست، شکل موزه‌ای خود را حفظ کند به طوری که عمده روزنامه‌هایی که در این برهه از تاریخ در قزوین منتشر شده را به بازدیدکنندگانش معرفی کند.


از نقاط قوت و خاطره‌ساز کافه الف قزوین این است که با اینکه امروزه کاربری خدماتی و فروش محصولات فرهنگی مثل کتاب و سی‌دی‌های موسیقی، لوازم‌التحریر و ... پیدا کرده، اما توانسته با حفظ شکل موزه‌ای به یکی از مناطق دیدنی و پربازدید برای گردشگران تبدیل شود.



بر اساس سخنان باستان‌شناسان و مورخان، بجز روزنامه‌های صوراسرافیل، ایران و توس که قزوینی‌ها در خارج از این شهر منتشر می‌کرده‌اند، دیگر روزنامه‌های این استان در این مکان چاپ و آماده می‌شده و در آن دوره به «مقطعه ملی» معروف بوده است.


گفته می‌شود، آخرین روزنامه‌ای که در این فضا منتشر شده مربوط به سال 1363 بوده که روزنامه «صدای قزوین» نام داشته است.


در کافه الف قزوین، بیش از دو عنوان روزنامه‌ به چشم می‌خورد که عمدتاً دوره تاریخی از دوره مشروطه تا سال 1363 را در بر می‌گیرد.


اگرچه این بازه زمانی باعث می‌شود که مدت زمان فعالیت این چاپخانه محدود به نظر آید اما باید به این نکته اشاره کرد که حتی بعد از سال 1363 هم این مکان فعال بوده و تا سال 1388 برای چاپ مورد استفاده قرار گرفته است.



در حقیقت از سال 1393 با خریداری این ملک قدیمی از سوی سازمان میراث فرهنگی، مدتی این فضای تاریخی کاربری نداشته است اما با مرمت بخش پشت بام و فضای درونی ساختمان، این بنا از سال 1394 مورد استفاده قرار گرفته است.


با واگذاری محوطه داخلی به بخش خصوصی این مکان کاربری فرهنگی پیدا کرده است. بازدیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به این کافه تاریخی با نمونه‌های منتشر شده از هر روزنامه استان قزوین آشنا سوند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر