صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۳۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۷

کشف سنگ قبر 5500 ساله در ایرلند

باستان‎شناسان موفق به کشف سنگ قبر بزرگی در ایرلند شدند که 5500 سال قدمت دارد و مزین به حکاکی‌های جالبی است.
کد خبر : 296559

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، سنگ قبر بسیار بزرگی در ایرلند پیدا شده است که قدمت آن به 5500 سال پیش بازمی‌گردد. به گفته دانشمندان، این سنگ قبر را کشف قابل‌توجهی می‌دانند.
این قبر سنگی در واقع یک «خرسنگ» است. خرسنگ به تخته‌سنگ‌های بزرگی گفته می‌شود که در روزگاران باستان یا پیش از تاریخ روی هم چیده می‌شدند تا سازه‌ای یا یادمانی را پدید بیاورد. یک سازه خرسنگی می‌تواند از یک تخته‌سنگ تنها هم تشکیل شده ‌باشد. در سازه‌های خرسنگی ملات یا دوغاب به‌کار نرفته است بلکه تخته‌سنگ‌ها از راه چینش قفلی روی هم سوار شده‌اند.
این خرسنگ در مزرعه‌ای در نزدیکی «نیوگرنج» پیدا شده است. نیوگرنج یک گور معبری مربوط به دوران نوسنگی در ایرلند است که در شهرستان میث واقع شده‌است. نیوگرنج یکی از دو اثر ایرلند در میراث جهانی یونسکو و بزرگ‌ترین و سالم مانده‌ترین گور معبری است.
باستان‌شناسان طی حفاری دو اتاق تدفینی و شش سنگ حاشیه‌ای (جدول) پیدا کرده‌اند، احتمالا این سنگ‌های حاشیه‌ای بخشی از حلقه سنگی بودند که در اطراف قبر قرار می‌گرفته است.
این سنگ‌ها که با حکاکی‌های عصر نوسنگی تزئین شده‌اند، یکی از چشمگیرترین خرسنگ‌های کشف‌شده در ایرلند است و در 40 کیلومتری دوبلین پیدا شده‌اند.
این حفاری توسط دانشکده باستان‌شناسی دانشگاه دوبلین صورت گرفته است. تاکنون دو اتاق تدفینی و قسمت غربی سنگ قبر به همراه سنگ حاشیه‌ای بزرگی به قطر 40 متر پیدا شده است.
به گفته باستان‌شناسان، این چشمگیرترین خرسنگ کشف‌شده در ایرلند طی 50 سال گذشته است. در این منطقه 13 سازه باستانی وجود دارد که قدمت شش مورد از آنها به 5500 سال قبل بازمی‌گردد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر