مترو باید با ایجاد شرکت مجتمعهای ایستگاهی، پولسازی کند
محمد علیخانی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره آخرین وضعیت توسعه خطوط مترو در پایتخت اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به طور کامل خطوط مترو را در پایتخت توسعه دهیم به اعتبارات زیادی نیاز داریم.
وی با بیان اینکه برای راهاندازی خط 7 متروی تهران به طور کامل هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، عنوان کرد: این در حالی است که کل اعتبار شرکت مترو هزار و 100 میلیارد تومان است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران ادامه داد: این در حالی است که باید با این میزان بودجه هم بدهیها پرداخت شود و هم خطوط توسعه پیدا کند.
علیخانی با بیان اینکه مترو باید خود به درآمدزایی اقدام کند، تصریح کرد: در زمانی که آقای هاشمی اداره مترو را برعهده داشتند از شرکت مجتمعهای ایستگاهی پولسازی میکردند. رئیس فعلی شورای شهر تهران در آن زمان با صاحبان ملک به توافق رسیده و در آنجا مجتمعهای ایستگاهی افتتاح میکردند و این باعث میشد ارزش افزودهای ایجاد شود که 50 درصد سود برای صاحب ملک و 50 درصد دیگر برای مترو بود و با همین سود میشد خرج آن خط را داد.
وی با بیان اینکه خطوط متروی تهران به اعتبار مصوبههای یک ساله پیش نرفته است، افزود: اگر امروز خطوط پیشرفت داشتند به دلیل همین شیوه پولسازی است.
علیخانی با اشاره به توافقات مترو با بانک شهر برای توسعه خطوط مترو گفت: بانک شهر برای توسعه خطوط 6 و 7 مترو به تعهدات خود عمل کرده است و به نظر من حتی بانک شهر در مواقعی فراتر از تعهداتش عمل کرده و قبل از اینکه شهرداری به تعهداتش عمل کند بانک شهر اقداماتی را که لازم بوده انجام داده است.
به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران زمینهایی که شهرداری به بانک شهر داده، غالبا مشکلدار است. برخی از اینها سند نخورده و برخی دیگر به منظور کاربری باید به کمیسیون ماده 5 برود، شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده است. بانک مرکزی به این اقدام بانک شهر حتی ایراد هم گرفته است.
وی ادامه داد: برخی میگویند که بانک شهر همچنان به حمایتهای خود ادامه دهد این در حالی است که چنین چیزی امکانپذیرنیست زیرا منابع بانکی هم محدود هستند. در حال حاضر بانک شهر 16 هزار میلیارد تومان از شهرداری تهران طلبکار است و 8 هزار میلیارد تومانی که تحت عنوان ملک شهرداری به بانک شهر داده است عمدتا مشکلدار است.
علیخانی تصریح کرد: برای ادامه این همکاری شهرداری تهران باید نسبت به رفع مشکل این زمینها اقدام کند. معاون حمل و نقل و مسئولان مربوطه به جای اینکه دراتاقهایشان بنشینند و تکذیبیه بدهند باید این مسائل را پیگیری کنند اما متاسفانه به وظایف خود هیچ توجهی ندارند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/