صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

بهینه‌سازی سیستم سرمایش خورشیدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، سیستم کنترل سرمایش خورشیدی این واحد دانشگاهی را بهینه‌سازی کرد.
کد خبر : 296441

به گزارش خبرگزاری آنا، امیرحسین مقدس گفت: «فرآیند بهینه‌سازی صورت گرفته در سیستم سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات با طراحی و ساخت سیستم کنترلی با قابلیت برنامه‌ریزی و انعطاف حرکتی انجام شد«.


دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، هدف نخست خود از این بهینه‌سازی را ردیابی دقیق‌تر نور خورشید برای جذب بیشترین انرژی بیان کرد و افزود: «هدف دیگری که در این بهینه‌سازی مدنظر بود، امکان برنامه‌ریزی سیستم سرمایش خورشیدی است، به نحوی که بتوان در مواقعی که نور خورشید تابش مناسبی ندارد مانند زمان وقوع مه و یا ابری بودن آسمان، سیستم را بصورت خودکار خاموش کند«.


مقدس ادامه داد: «در این بهینه‌سازی صورت گرفته، امکان ردیابی دقیق‌تر نور خورشید از سوی فرمان فتوسل‌های نصب شده با توجه به هدف و خواسته بهره‌بردار، فراهم شده است«.


وی با بیان اینکه هزینه سیستم کنترلی جدید پایین‌تر از نمونه قبلی بکارگرفته شده در سیستم سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات است، تصریح کرد: «این بهینه‌سازی ۱۵ درصد نسبت به نمونه قبلی عملکرد بهتری دارد. به عبارت دیگر به میزان حدود ۱۵ درصد مصرف برق را در سیستم سرمایشی کاهش داده و تا حدود ۲ درجه سلسیوس موجب افزایش سرمایش یخچال شده است«.


سیستم سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات با هدف تأمین انرژی سرمایشی کل واحد در گام نخست و کمک به تأمین انرژی سرمایشی در کشور از طریق انرژی خورشیدی، فروردین ۹۷ با طراحی و ساخت تمامی تجهیزات آن از سوی محققان واحد علوم و تحقیقات بصورت نیمه صنعتی در این واحد دانشگاهی نصب و راه‌اندازی شده است.


حمید سلیمانی‌مهر عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات در این باره بیان کرد: «گرم شدن هوا، و محدود بودن ظرفیت نیروگاه‌های کشور برای تولید برق، اهمیت تبدیل انرژی خورشیدی به سرمایش را برای همگان مشخص کرده است، از این رو در گروه مهندسی مکانیک - ساخت و تولید در حال بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های سیستم هستیم«.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر