صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

عناصر دانشگاهی هنوز در میان مردم دارای مرجعیت هستند

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری گفت: در شرایطی که به علت وضعیت حاکم بر جامعه، همبستگی اجتماعی به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است، دانشگاه در بین نهادهای جامعه دارای بیشترین حد اعتماد در میان مردم است و هنوز عناصر دانشگاهی دارای مرجعیت هستند.
کد خبر : 296321

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهندس محمد مهدی عسکری در نخستین نشست معاونان فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه‌های منطقه یک کشور، با بیان اینکه مدیریت فرهنگی یک پروژه مشارکتی است، اظهار کرد: پیش نیاز این نوع مدیریت، آگاهی و مشارکت همه عناصر دانشگاهی از مسائل موجود و اهداف پروژه است. استادان، کارکنان و دانشجویان سه رکن دانشگاه هستند و متناسب با مسئولیت‌هایی که در دانشگاه دارند باید در این پروژه مشارکت داشته باشند،


وی افزود: در شرایطی که به علت وضعیت حاکم بر جامعه، همبستگی اجتماعی به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است، دانشگاه در بین نهادهای جامعه دارای بیشترین حد اعتماد در میان مردم است و هنوز عناصر دانشگاهی برای مردم دارای مرجعیت هستند.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاه به عنوان نهاد میانجی و پل ارتباطی بین جامعه و دولت نقش‌آفرینی می‌کند، به همین دلیل از دانشگاه انتظار می‌رود به عنوان خرد منفصل جامعه از طریق نهادسازی در بازسازی همبستگی اجتماعی مشارکت فعال داشته باشد. یکی از اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد ایجاد کانون‌های گفتگوی ملی برای حل مشکلات کشور در دانشگاه است.


عسکری گفت: دانشگاه در مقابل مسائل جامعه بی‌تفاوت نیست. دانشگاه خرد منفصلی است که مسائل را رصد و تحلیل کرده و با آنها مواجهه عقلانی دارد. از این رو باید به وظیفه ذاتی خود که مشارکت اجتماعی و آموزش اخلاقی جامعه است بازگردد و انجام این وظیفه در ذیل معاونت فرهنگی و اجتماعی بیشتر به سرمنزل مقصود می‌رسد.


وی با اشاره به نقش کلیدی و سابقه تمدنی و میراث فرهنگی دانشگاه به علت وجود فعالیت و حضور طیف‌های گوناگون دانشجویی و فرصت تعامل با دانشجویان به‌ویژه در معاونت فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و این مهم را عامل موثری در بازخوانی مباحث فرهنگی و مذهبی دانست.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، لازمه این امر را شناخت ارکان همبستگی اجتماعی و چگونگی تحقق آنها دانست و افزود: باید به تقویت ارزش‌ها، هنجارها و قواعد اجتماعی نسلی که آینده ایران، پیشرفت و تعالی آن به ذهن و عمل جوانان دانشجو گره خورده است پرداخت.


عسکری در پایان با اشاره به بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه در جامعه گفت: دانشگاه باید در دو رکن ماموریت‌های کلان دانشگاه و کنشگران یا عناصر دانشگاهی مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر