صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۰۷ - ۲۹ تير ۱۳۹۷
یک کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

رخنه مارها به منازل اصفهانی‌ها در پی خشک شدن زاینده‌رود/ مردم نگران نباشند!

یک کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برخی اخبار در خصوص رخنه مارها به منازل و خودروهای مردم اصفهان در حاشیه زاینده‌رود خشک‌شده، تاکید کرد: در زاینده رود فقط مارهای آبی وجود دارند که آنها نیز کاملا غیرسمی هستند.
کد خبر : 296148

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان چندی پیش از تماس‌های مکرر شهروندان مبنی بر وجود مار در منزل مسکونی و خودرو خبر داده و گفته بود که رخنه مارها در مناطق مسکونی حاشیه رودخانه زاینده رود در خیابان‌های مثل آتشگاه، زینبیه، اطراف شهرک امام حسین (ع) و اطراف خوراسگان نسبت به سایر مناطق بیشتر بوده است.


این خبر در حالی منتشر شد که محمدرضا محمدی، کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آمار مارهای استان اصفهان به خبرنگار آنا گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر رخنه مارها به منازل مسکونی در استان اطفهان به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نشده است و مستنداتی مبنی بر افزایش مار در مناطق مسکونی در دست نیست.


وی افزود: برای بررسی صحت و سقم این خبر بهتر است که آتش نشانی گزارش‌های خود را به ما ارائه دهند تا بتوانیم تحقیقات خود را نسبت به نوع و گونه مارها آغاز کنیم و این موضوع نیازمند همکاری مستمر سازمان آتش نشانی با سازمان محیط زیست است زیرا شهروندان در صورت مشاهده مار با سامانه 125 آتش نشانی تماس می‌گیرند اما متاسفانه هیچ دستورالعمل و ساختاری مبنی بر الزام آتش نشانی به ارائه چنین گزارشاتی به سازمان محیط زیست وجود ندارد.


کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در زاینده رود فقط مارهای آبی وجود دارند که آنها نیز کاملا غیرسمی هستند و به نظر می‌رسد با خشک شدن زاینده رود باید شاهد کاهش جمعیت مارهای آبی باشیم.


وی ادامه داد: از 81 گونه مار موجود در کل کشور بیش از 50 درصد مارها را در اصفهان وجود دارند که حدود 40 گونه انواع مار را شامل می‌شود که تعداد 8 گونه نیمه سمی و 15 گونه نیز سمی و الباقی غیر سمی و از نوع آبی هستند.


محمدی یادآور شد: در سال‌های اخیر جمعیت حیات وحش در مناطق مسکونی شهرها به شدت کاهش پیدا کرده و به ندرت شاهد وجود مارها در حیات وحش هستیم، بر همین اساس انتشار چنین خبری جای تعجب دارد البته ممکن است با توجه به اینکه در این روزها هوا خنک‌تر شده و مردم نیز در ساعت‌های ابتدایی روز از منزل خارج می‌شوند، مارها را رویت کرده‌‌اند.


وی در مورد جمعیت مار در استان اصفهان نیز اظهار کرد: به طور کلی مطالعات صورت گرفته در موضوع مارهای ایران بسیار پراکنده است و نمی‌توانیم به طور قطع آمار جمعیت مارهای این استان را اعلام کنیم اما جمعیت مارهای کل کشور نسبت به گذشته کاهش یافته است و با توجه به شرایط جغرافیایی و خشکسالی اخیر این روند ادامه دارد.



محمدی در خصوص مطالعه در مورد مارهای ایران و آمار این گونه حیات وحش گفت: حدود 81 گونه مار در حیات وحش کشور داریم که مطالعه روی هر یک از این گونه‌ها نیازمند بررسی و مطالعه موردی روی یک گونه خاص و در یک جغرافیای خاص است اما متاسفانه چنین مطالعاتی در این زمینه صورت نگرفته است و آمار جامعی در مورد گونه‌های مختلف مار در کشور نداریم.


این کارشناس محیط زیست ادامه داد: در سال‌های اخیر 58 درصد از میزان بارش‌های استان اصفهان کاهش پیدا کرده است و در صورت حذف یک حلقه از زنجیره حیات وحش این موضوع روی سایر طبیعت نیز تاثیر گذار است به طوری که وقوع خشکسالی روی پوشش گیاهی تاثیر مسقیم می‌گذارد و پوشش گیاهی پناه اصلی مارها است که مارها به دلیل خونسرد بودن نیازمند یک پناهگاه هستند تا زمانی از روز را در این پناهگاه سپری کنند تا دمای بدنشان به حد طبیعی و ایده آل برسد، در ادامه این خشکسالی و سدسازی نیز روی پوشش گیاهی حاشیه شهرها تاثیر گذار است.


وی تصریح کرد: از سوی دیگر قطعه قطعه شدن زیستگاه‌های طبیعی نیز تهدیدی برای جمعیت مارها محسوب می‌شود زیرا توسعه شهری و توسعه راه‌ها و کشاورزی باعث ایجاد فاصله بین گونه‌های حیات وحش می‌شود و این اتفاق اجتناب ناپذیر نیز باعث کاهش جمعیت گونه‌های مار می‌شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر