صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۷
در آستانه دیدار پوتین و ترامپ؛

چهار مسئله مهم در دیدار بین روسای جمهور روسیه و آمریکا

موارد زیر چهار محور مهم و اساسی در دیدار روسای جمهوری ترامپ و پوتین را تشکیل می دهد.
کد خبر : 295631

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری هیل، ترامپ روز دوشنبه در نشستی از پیش برنامه‌ریزی شده با پوتین دیدار می‌کند، باید توجه داشت که این نشست در شرایطی انجام می‌شود که بسیاری از متحدان و مشاوران وی در این خصوص هشدار داده‌اند. این نکته حائز اهمیت است که هنوز پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا باز است.


ترامپ پس از احراز پست ریاست جمهوری خواستار برقراری ارتباط نزدیک با پوتین شده است، مسئله‌ای که وی معتقد است می‌تواند روابط فرسایشی بین دو کشور را اصلاح کند. اما فراتر از روابط وی با پوتین، این برای بسیاری از مردم در واشنگتن سوال است که چرا رئیس جمهور با همتای روسی خود نشسته و آن چه را که می‌خواهد انجام می‌دهد.


در زیر چهار نکته پر اهمیت در خصوص این دیدار مطرح شده است:


مداخله روسیه در انتخابات آمریکا



مداخله روسیه در انتخابات 2016، در حال حاضر در مقابل ذهن ناظران، قبل از نشست دوشنبه در دستور کار قرار دارد.


"راد روزنشتاین"، معاون دادستان، روز جمعه اعلام کرد که متهمان این پرونده 12 افسر اطلاعاتی روسیه هستند که در سیستم کامپیوتری کمیته ملی دموکرات و دیگر گروه‌های دموکراتیک نفوذ و آن‌ها را هک کرده‌اند. این خبر درست چند روز قبل از نشست "هلسینکی" اعلام می‌شود، همین مسئله سبب شده است تا فشار‌ها بر ترامپ برای رایزنی با پوتین در روسیه بیشتر شود.


برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا حاکی از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دارد اما ترامپ این دخالت را رد کرده است. ترامپ ماه گذشته در صفحه شخصی خود در توئییتر اعلام کرد که "روسیه همچنان می گوید آنها هیچ مداخله ای در انتخابات ما نداشتند!"


رئیس جمهوری آمریکا بار ها مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را رد کرده است، پوتین هم در اجلاس گذشته گروه 20 این اتهام را رد و گفت روسیه هیچ نقشی در این زمینه نداشته است.


مشاور پیشین ترامپ در این خصوص می گوید: گویا رئیس جمهور ترامپ در این خصوص هیچ دخالتی نداشته است و از سمت خود دراین زمینه استعفا داده است.


ترامپ در این خصوص می گوید: بناست تا با رئیس جمهور پوتین در نشستی مطبوعاتی دراین خصوص صحبت شود تا به تمامی شایعات خاتمه داده شود.


ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی با نخست وزیر بریتانیا، ترزا می گفت، "من فکر نمی کنم که شما هیچ" را نداشته باشید، من این کار را انجام دادم، من آن را انجام دادم، شما من را. "


چهره های امنیتی ملی به همکاری های خود با کاخ سفید امیدوار هستند تا ترامپ به همتای روسی خود هشدار دهد تا از مداخله در امور آمریکا خودداری کند.


اما آنها می ترسند که ترامپ در نشست خبری خود با پوتین که روز جمعه برگزار می شود در این خصوص سکوت کرده و در ضمن احتمال لغو تحریم های علیه مسکو را نیز افزایش دهد. یکی از انتقادات آنان به ترامپ در این خصوص است که وی روابط بسیار خوبی با پوتین دارد.


دموکراتها در کنگره از ترامپ خواستند تا این دیدار را به خاطر این اتهامات لغو کند اما ترامپ علاقه ای به این کار نشان نداد.


امور سوریه



ترامپ در خصوص سوریه گفت که بنابر توافقات با پوتین به شرطی نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند که نیروهای ایرانی از مرز سوریه با رژیم صهیونیستی عقب نشینی کنند. اما مقامات هر دو کشور علاقه‌ای به طرح موضوعات پیچیده ای مانند کاهش تعداد نیروها و یا تعیین مجدد قلمرو ندارند به همین دلیل کارشناسان سیاسی در مورد نشست هلسینکی خوش بین نیستند.


در همین خصوص رابرت فورد سفیر پیشین آمریکا در سوریه گفت: به طور کلی این موضوع که روس ها به خاطر حضور ایران در روسیه آن ها را تحریم کنند مانند تیری است که در تاریکی پرتاب می شود.


ممکن است در تعاملات بین روسیه و آمریکا، پوتین به ترامپ وعده داده باشد که حضور ایران را در نزدیکی مرز های رژیم صهیونیستی محدود کند در عوض آمریکا هم به بشار اسد اجازه دهد تا نیروهای سوری در مناطق حساس مستقر شده و کنترل این مناطق را در اختیار گیرند.


نیروهای آمریکایی در جنوب سوریه در نقطه مرزی مشترکی با اردن به نام " الطنف " حضور دارند طبق گفته پنتاگون یکی از خواسته های آمریکا این است که مانع ایجاد محور بیروت-تهران شوند. بنابر گزارشات واصله اگر این اتفاق رخ دهد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد.


تحلیلگران به ترامپ توصیه کردند اشتباهی که در دیدار با کیم جونگ اون شده بود را تکرار نکند،‌اشتباه او در دیدار با کیم جونگ اون نداشتن برنامه هدفمند در خصوص انحلال مباحث هسته ای کره شمالی بود.


فورد در این باره می گوید: " ترامپ در صورت دریافت وعده باید جزئیات کامل را دانسته باشد تا مانع رخ دادن اتفاق مشابهی که در نشست سنگاپور اتفاق افتاد، شود.


مسئله کریمه در اوکراین



مسئله درگیری بین روسیه و آمریکا بر سر شبه جزیره کریمه اوکراین از سال 2014 تاکنون ادامه داشته است. این در حالی است که روسیه با الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود موجی گسترده از تحریم‌های بین المللی را علیه خود ایجاد کرده بود.


اما ترامپ در گفت‌و‌گو های خود با پوتین بارها باب گفت و گو را در این خصوص باز نگه داشته و در خصوص ادعای روسیه برای مالکیت شبه جزیره کریمه حق را به روسیه داده است زیرا که اکثر ساکنان آن به روسی تکلم می‌کنند.


رئیس جمهوری آمریکا اما بار دیگر در نشست ناتو گفت و گو در این باره را رد یا تایید نکرد.


ترامپ گفت: " این یک سوال جالب است، زیرا مدت ها قبل پرزیدنت اوباما اجازه داد که این اتفاق بیفتد، این مسئله تحت نظارت او بود، نه نظارت من ".


اخراج از گروه 8 یکی از مجازاتی بود که شامل حال روسیه در این زمینه شد اما ترامپ در نشست اخیر گروه 7 به طور تلویحی از بازگشت روسیه به این گروه خبر داد.


وی در این زمینه اظهار داشت: " حضور روسیه در این نشست بسیار تعیین کننده است چرا نباید روسیه در این نشست حضور نداشته باشد!؟ "


ایالات متحده و متحدان اروپایی آن پس از الحاق کریمه، موقعیت و استعداد نظامی خود را در اروپای شرقی تقویت کردند.


پس از این که ترامپ مانور نظامی مشترک آمریکا با کره جنوبی را برای ملاقات خود با کیم جونگ اون لغو کرد مقامات آمریکایی از احتمال صلح و برقرای رابطه آمریکا و روسیه واهمه دارند.


جمهوری خواهان در کنگره بابت این قضیه بار ها به ترامپ هشدار دادند.


در همین خصوص سناتور ریچارد شلبی تصریح کرد:‌ " رئیس جمهوری باید به سخنان و توصیه های مشاور امنیت ملی، وزیر دفاع و متحدان آمریکا در ناتو توجه کرده و سیاست های نظامی آمریکا در جهت تقویت کشور را با توجه به آنان تنظیم کند. " سناتور شلبی اخیرا هیئتی از نمایندگان کنگره را به روسیه فرستاد.


مسائل نظامی


ترامپ گفته است که یکی از اولویت های اصلی مذاکره برای جلسه خود با پوتین، کنترل تسلیحات است؛ موضوعی که می تواند یک فرصت غنیمتی برای ایالات متحده و روسیه برای یافتن زمینه مشترک ایجاد کند.


طرفداران کاهش سلاح می گویند که در این زمینه مذاکرات پوتین ترامپ از اهمیت بالایی در خصوص کاهش تعداد کلاهک های هسته ای داشته باشد. این معاهده که در زمان دولت اوباما مذاکره شده است، کلاهک های هسته ای مستقر در ایالات متحده و روسیه را به 1055 واحد افزایش می دهد و در سال 2021 مجددا به تجدید می رسد.


توماس کالمان، معاون وزیر امور خارجه در زمینه امنیت بین المللی و عدم گسترش سلاح های هسته ای، اطمینان حاصل کرد که ما به یک مسابقه تسلیحات عددی بازمی گردیم.


اما اکثر کارشناسان تصور نمی کنند که تصمیم جدید در این زمینه در اجلاس سران دو کشور مورد بحث قرار گیرد. ترامپ معاهده را به عنوان یکی از «معاملات بد» اوباما رد کرد.


طبق استدلال جمهوری خواهان این معاهده نباید تمدید شود، در حالی که روسیه توافقنامه کنترل تسلیحاتی جداگانه ای با عنوان "پیمان هسته ای میان رده متوسط" (INF) را نقض می کند. این توافقنامه، که با کمک به پایان دادن به جنگ سرد، اعتبار داده شده است که طرفین را از داشتن موشک های بالستیک و کروز را با برد بین 500 و 5500 کیلومتر محروم می کند.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر