صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کارگاه تابستانه کانون پرورش فکری، نوجوانان را از تنهایی و دنیای مجازی دور می‌کند

کارگاه‌های مهارت‌های زندگی و فرهنگی، هنری، ادبی و علمی با شعار «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» سعی در آموزش مهارت‌ به نوجوانان دارد تا مسیر زندگی را برای آن‌ها هموار و روشن کند.
کد خبر : 295618

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، بخشی از کارگاه‌های تخصصی تابستان امسال کانون به فعالیت‌های فرهنگی، هنری، علمی و مهارت‌های زندگی اختصاص دارد.


یکی از مهارت‌های فرهنگی در کانون قصه‌گویی است. به گفته‌ الهام دارابی، کارشناس کانون بر همین اساس در این بخش دو کارگاه در حوزه‌ قصه‌گویی با موضوع استندآپ و فن‌ بیان و با هدف آموزش قصه‌گویی برگزار می‌شود.


دارابی اظهار کرد: معتقدیم زندگی یک قصه است و اگر فراز و نشیب‌هایش را بدانیم و بلد باشیم می‌توانیم آن‌ را به سلامت طی و مشکلاتش را حل کنیم. از همین روی قصه‌گویی به عنوان یک مهارت در کانون اهمیت دارد.


وی از استندآپ به عنوان دانش روز یاد کرد که مورد توجه خانواده‌ها و نوجوانان است. همچنین فن بیان را مهارتی برشمرد که نوجوانان امروزه خیلی به آن نیاز دارند و مهارتی برای تکمیل و کمک به بهتر انجام‌ دادن قصه‌گویی به شمار می‌رود. این دو کارگاه با حضور مجید قناد و مهسا ایرانیان برگزار می‌شود.


بر همین اساس، از میان فعالیت‌های علمی کانون یعنی نجوم، رباتیک و هوا و فضا برای کارگاه تخصصی تابستانی فعالیت رباتیک در نظر گرفته شده است. این انتخاب با توجه به شرایط برگزاری آن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری، نوجوان‌پسند بودن آن صورت گرفته است.


آموزش مهارت‌های زندگی در کنار خانواده


کارگاه‌های تابستانی با شعار «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» برگزار می‌شوند و در این خصوص دارابی معتقد است، قرار نیست در این کارگاه‌ها یک متخصص رباتیک یا قصه‌گو تربیت کنیم؛ بلکه قرار است مسیر را برای نوجوانان روشن کنیم و تلنگری به آن‌ها بزنیم تا با کسب مهارت، آینده شغلی یا مسیر بهتری پیش رو داشته باشند.


همچنین تربیت نوجوانانی که وارد انجمن‌های کانون شوند از دیگر اهداف این کارگاه‌ها است تا در نهایت خروجی این انجمن‌ها به جشنواره‌ها منجر شود. به عبارت دیگر، نوجوانانی که در جشنواره‌ها مطرح می‌شوند از کارگاه‌ها کارشان را آغاز کرده باشند.


اما در بخش کارگاه‌های مهارت‌های زندگی هدف آموزش، سازگاری فرد با خود و محیط پیرامون و هم‌نوع است.


به گفته‌ دارابی، نوجوانان در تنهایی خود و دنیای مجازی به سر می‌برند. در این کارگاه‌ها سعی می‌شود با آموزش مهارت‌هایی چون دوست‌یابی، نه گفتن، شناخت هویت، مسئولیت‌پذیری، حل مساله و تفکر خلاق، برقراری رابطه‌ مؤثر با دیگران و مهار خشم، نوجوانان را از جزیره‌های تنهایی‌شان دور کنند و مهارت‌های درست فکر‌ کردن، معاشرت‌ کردن یا بیان احساسات کلامی را به آن‌ها آموزش داده و این ویژگی‌ها در نوجوانان تقویت شود.


دارابی معتقد است تمامی این‌ آموزش‌ها در کنار خانواده‌ها اتفاق می‌افتد؛ چراکه آموزش مهارت فقط برای کودک یا نوجوانان به تنهایی کارساز نخواهد بود و باید والدین نیز آموزش‌های لازم را ببینند تا با کودک و نوجوان خود به یک تعامل صحیح، دست یابند. برای همین دو کارگاه «مهارت‌های ارتباطی مادر و کودک» و «خانواده و نوجوان» برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر