صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۷
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد؛

نتایج مثبت سفر دکتر ولایتی به روسیه/ ناکامی آمریکا در انزوای ایران و شکاف در پشتیبانی محور مقاومت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نتیجه سفر دکتر ولایتی به روسیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این رایزنی‌ها تاثیر خوبی داشته است و یقینا آمریکا و عواملش نمی‌توانند کشورهایی مثل چین، روسیه و هند را با سیاست‌های خود همراه کنند.
کد خبر : 295287

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره دلایل و اهمیت سفر علی‌اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل به روسیه در این مقطع زمانی گفت: برای خنثی کردن تلاش‌های‌ آمریکا علیه کشورمان باید چنین سفرهای دیپلماتیکی را انجام دهیم.


وی افزود: البته در عرصه سیاسی، رفت‌وآمد و تلاش‌های دیپلماتیک میان کشورهای مختلف امری طبیعی است و نیازی به دلیل و سبب ندارد، به ویژه کشورهایی که با هم ارتباط دارند و ارتباطشان هم قوی است. حالا اگر کشوری باشد که قطع رابطه داشته باشیم یا روابطمان سرد باشد، می‌شود گفت که چه عاملی باعث شده کدورت‌ها از بین برود و مذاکرات صورت بگیرد، ولی کلا سفرهای دیپلماتیک امری طبیعی است و نیاز به مسبب ندارد. ولی در حال حاضر در مقطع خاصی هستیم و بعد از پیروزی‌های چشمگیری که محور مقاومت در سوریه به دست آورده است، جبهه استکبار سعی می‌کند در جبهه پشتیبانی از محور مقاومت ایجاد شکاف و اختلاف کند و نوعی سردی را بوجود آورد و به همین خاطر کشورهای فعال و بازیگران اصلی در این حوزه باید با یکدیگر هماهنگی، ارتباطات و استحکام روابط داشته باشند که یکی از مهمترین دلایل سفر ولایتی به روسیه همین موضوع محور مقاومت است که حتی مشخص شد جلسات مشترک میان روسای‌جمهور ایران، روسیه و سوریه در تهران تشکیل می‌شود.


نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به سفر همزمان نخست وزیر رژیم صهیونیستی با حضور ولایتی در مسکو گفت: آمریکا تلاش می‌کند برای تحریم ایران، کشورهای مختلف را با خود همراه کند و روسیه، چین و هند سه کشوری هستند که ثقل تلاش‌های واشنگتن بر روی آنهاست و طبیعی است که مقامات ایران باید با این کشورها رایزنی و گفت‌گو داشته باشند تا تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا، عربستان و صهیونیست‌ها علیه کشورمان قرار نگیرند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نتیجه سفر ولایتی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این رایزنی‌ها تاثیر خوبی داشته است و یقینا آمریکا و عواملش نمی‌تواند کشورهایی مثل چین، روسیه و هند را با سیاست‌های خود همراه کنند و برای خنثی کردن تلاش‌های آنها و تحریم روابط با روسیه باید این سفرها را انجام دهیم.


مجتبی ذوالنوری در پاسخ به این سوال که چرا ولایتی برای این ماموریت انتخاب شد؟ گفت: با توجه به اینکه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در رابطه با موضوع برجام و مذاکره با اروپایی‌ها در حال رفت‌وآمد و مذاکره با مقامات اروپایی است و به قول معروف سرشان شلوغ است، آقای ولایتی اعزام شدند. ضمن اینکه ظریف یک مقام کاملا دولتی است و نمی‌تواند حامل پیام رهبری باشد و اگرچه دولت به عنوان ستاد رهبری محسوب می‌شود اما ساختار رهبری در ساختار دولت خلاصه نمی‌شود.


وی تصریح کرد: اعزام شخصیتی مثل علی‌اکبر ولایتی با پیشینه طولانی دیپلماتیکی که دارد، چهره صد در صد آشنا برای دستگاه دیپلماسی و روسای جمهور سایر کشورها هست و از طرفی دیگر ایشان مشاور ارشد رهبری در امور بین‌الملل هستند و این اهمیت بیشتری به موضوع برای مذاکره و گفت‌وگو می‌دهد، یعنی فراتر از نمایندگی است که وزیر خارجه ما باید داشته باشد. در اصل نماینده جمهوری اسلامی ایران به عنوان مشاور مقام معظم رهبری حامل پیام رهبری است که سطح نمایندگی را بالا می‌برد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر