تشریح مراحل جذب هیات علمی در دانشگاهها/ افزایش 26 درصدی ظرفیت هیات علمی بانوان
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه یزد، محمدرضا رضوانطلب در نشستی با اعضای شورای دانشگاه یزد در تشریح مراحل فرایند جذب گفت: از طریق دبیرخانه هیات اجرایی جذب دانشگاه و موسسه مربوطه در اولین گام فرآیند جذب گروهها، دانشکده و دانشگاهها نیازهای خود را در سامانه بارگذاری میکنند و سپس وزارتخانه این نیازها را برای تطبیق با آمایش و نقشه علمی کشور و تطبیق آن بر برنامههای اداری و مالی به مرکز نظارت میفرستد.
وی افزود: پس از این مرحله ما از طریق فراخوان از متقاضیان دعوت میکنیم آمادگی و اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند.
رضوانطلب ادامه داد: در هنگام ارزیابیهای علمی و تخصصی نیز اولین مرحله سنجش تواناییهای علمی متقاضیان ازسوی کارگروه تواناییهای علمی است و بعد از این مرحله ازسوی کارگروه صلاحیتهای عمومی، صلاحیت عمومی متقاضیان مورد ارزیابی قرار میگیرد و در نهایت رای هیات اجرائی جذب دانشگاهها مهمترین فاکتور تأیید یا رد متقاضیان در هیات مرکزی است.
قاعده گرایی به جای سلیقه های شخصی و بومی
رضوانطلب در ادامه سخنان خود بر پرهیز از سلیقهگرایی تاکید کرد و گفت: عمده تلاش ما در مبحث صلاحیتهای عمومی دوری از سلیقهگرایی و سختگیری است.
وی افزود: ما معتقد هستیم چنانچه قواعد جای سلایق را بگیرند متقاضیان میتوانند خودشان، خودشان را ارزیابی کنند و بهتر میتوانند تصمیمات هیاتهای جذب را بپذیرند.
وی در ادامه سخنان خود بر آرای اعضای هیات جذب به مثابه اعلامنظر و نه حق وتو تاکید و گفت: اعضای هیات جذب از سه شخص حقوقی و ۴ یا ۶ نفر شخص حقیقی تشکیل میشود. اشخاص حقوقی عبارتند از؛ ریاست دانشگاه، رئیس نهاد رهبری و معاون آموزشی. اعضای حقیقی نیزبا پیشنهادات معتمدان از جمله رئیس دانشگاه، مسئول نهاد، نخبگان دانشگاهی، اعضای هیات مرکزی و هیات عالی انتخاب و مورد تایید هیات عالی قرار میگیرند و با حکم دبیر هیات مرکزی برای 4 سال به عضویت حقیقی هیات اجرایی جذب دانشگاه مربوطه منصوب میشود.
شبکه جذب فاخرترین شبکه کشور
رضوانطلب اظهار کرد: به جرات میتوان گفت شبکه جذب فاخرترین شبکه کشور است. در این شبکه بیش از ۲۰۰۰ نفر از مسئولان مجرب دانشگاهها حضور دارند.
مشکل سن در زمان ثبت نام در فراخوان
رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به سن در هنگام فراخوانها گفت: برخی موارد وجود دارد که بر اساس آنها دانشگاه مربوطه میتواند پیش از رسیدگی به پرونده درخواست معافیت سنی بدهد.
وی تصریح کرد: رسیدگی به صلاحیتها در حیطه کاری ما قرار ندارد و ما صرفا بر روند صحت کار هیاتهای اجرایی جذب نظارت میکنیم.
واقع نمایی رکن اساسی جذب
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اعلام نظر بر اساس واقعیات تاکید و بیان کرد: نکته مهمی که در اعلامنظر گروهها و دانشکدهها وجود دارد این است که باید دید آیا نظر آنها بر اساس واقعیات است یا خیر؟ در صورتی که بر اساس واقعیات و نیازمندیها باشد هیات جذب هم تصمیم آنها را محترم میشمارد.
رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم درباره اعضای هیات علمی پیمانی گفت: واقعیت این است که اعضای هیات علمی پیمانی تنها به مدت یکسال با دانشگاهها قرارداد دارند. این مسئله نیاز به فرهنگسازی دارد تا منجر به ایجاد انتظارات نامتناسب نشود.
آموزش ضمن خدمت رکن مهم ارتقای کیفیت آموزش
رضوانطلب در ادامه سخنان خود، آموزش ضمن خدمت را گامی برای بهتر شدن عملکرد اعضای هیات علمی دانست.
وی با اشاره به سرمایهگذاری کشور فرانسه در این حوزه گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که مسلما نباید در ابتدای کار استادان از آنان توقع زیادی داشته باشیم. وظیفه ما برای بهبود عملکرد آنان در امر آموزش و ارتباط گیری با دانشجویان مستلزم ارائه آموزشهای ضمن خدمت است.
رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم طولانیبودن فرآیند جذب را مربوط به دانشگاهها دانست و میانگین زمان توقف پروندهها در وزارت علوم را حدود 35 روز ذکر کرد.
وی همچنین درباره انصراف متقاضیان در مراحل پایانی جذب، جلوگیری از ورود آنان به دانشگاههای دیگر را به عنوان اهرمی برای جلوگیری از تضییع حقوق دانشگاهها دانست.
انتهای پیام/
انتهای پیام/