صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۷
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد؛

لزوم ایجاد ساز‌و‌کارهای تشویقی برای جذب نخبگان به داخل کشور

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید سازوکارهای تشویقی برای جذب نخبگان به داخل کشور فراهم و از گردش فکری آنان استفاده کرد.
کد خبر : 294672

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه بجنورد، مجتبی شریعتی‌نیاسر در شورای دانشگاه بجنورد اظهار کرد: هم‌اکنون امکانات حضور فیزیکی و روانی استعدادها و استادان ایرانی خارج از کشور را برای حضور در مراکز علمی داخل کشور فراهم می‌کنیم، اگر به هر دلیلی برخی از این عزیزان نتوانند در کشور حضور فیزیکی داشته باشند از حضور فکری آنان استفاده می‌کنیم و شرایط قانونی آن نیز برای رفت‌و‌آمد موقت آنها فراهم شده است.


وی با بیان اینکه با جامعه دانشگاهی تعامل بیشتری خواهیم داشت و آیین‌نامه‌هایی نیز در این خصوص تهیه شده است، گفت: دانشگاه‌های سطح یک و دو نیز می‌توانند زمینه ارتباط با دانشگاه‌های خارج از کشور را فراهم کنند و همچنین می‌توانند دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های بین‌المللی برگزار کنند.


شریعتی نیاسر با بیان اینکه هم اکنون باید دیپلماسی علمی را بیش از پیش تقویت کنیم، افزود: باید با کشور‌های جهان اسلام و کشور‌های همسایه ارتباط بیشتری داشته باشیم و امکانات خودمان را به آنان عرضه کنیم.


معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه تعداد دانشجویان ایرانی قابل توجهی در مراکز آموزش عالی کشورهای پیشرفته تحصیل می‌کنند، گفت: با توجه به شرایط کنونی جهانی و فشارهای نظام استکبار، آمادگی کامل داریم تا دانشجویانی را که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند بپذیریم.


سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برای آموزش عالی سال مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال است


وی با بیان اینکه سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برای آموزش عالی سال مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال است، افزود: طرح جامع مهارت‌افزایی تدوین شده است و تمامی دانشگاه‌ها موظف شدند در مدت چهار سال تلاش کنند تا مهارت دانشجویان را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند.


معاون آموزشی وزارت علوم بر رصد اشتغال دانش‌آموخته‌های مراکز آموزش عالی تاکید کرد و افزود: در بسیاری از کشور‌های پیشرفته این کار را انجام می‌دهند که هم‌اکنون به صورت خودجوش برخی از دانشگاه‌ها در این حوزه وارد شده‌اند.


وجود یک میلیون پشت کنکوری در کشور


وی با بیان اینکه آزمون سراسری تنها برای رشته‌های پر‌متقاضی و رقابت‌پذیر خواهد بود، گفت: در حال حاضر یک میلیون نفر پشت کنکوری داریم و بر اساس مصوبه مجلس، وزارت علوم مکلف شده ۸۵ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها را از طریق بررسی سوابق تحصیلی پذیرش کند.


وی افزود: باید فضای روانی بین خانواده‌ها در این‌باره برطرف شود و داوطلبان نیز آرامش خاطر داشته باشند زیرا در مرحله اول این طرح، افرادی که به دنبال رشته‌های کم‌متقاضی و رشته‌هایی که به طور طبیعی پذیرش می‌شوند باید وارد شوند و احساس نیازی به شرکت در آزمون سراسری نکنند. تلاش خواهیم کرد تا میزان پشت کنکوری ها را تا ۷۰ درصد کاهش دهیم.


شریعتی‌نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود بر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: در سال‌های گذشته دانشگاه‌ها رتبه‌بندی و سطح‌بندی نداشتند و برخی مراکز آموزش عالی در نظام خارجی خود را معرفی می‌کردند ولی اکنون طرح رتبه‌بندی بومی و مبتنی بر نظام آموزشی عالی کشور تهیه شده است و در اولین مرحله دانشگاه‌های دولتی و غیر‌انتفاعی را سطح‌بندی کرده‌ایم.


اگر ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد چیزی به نام صندلی خالی نخواهیم داشت


معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در مراکز آموزش عالی صندلی خالی نداریم، افزود: اگر استاندارد‌ها رعایت شود و ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد چیزی به نام صندلی خالی نخواهیم داشت.


همچنین شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع مسئولان مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین گفت: اگر مراکز آموزش عالی در ارتباط تنگاتنگ با مراکز صنعتی باشند می‌توانند دانش‌آموخته‌های موفق‌تری تحویل جامعه دهند.


وی با اشاره به اجرای سند آمایش آموزش عالی در مراکز علمی کشور اظهار کرد: براساس سند آمایش آموزش عالی، مجتمع آموزش عالی شهرستان اسفراین ماموریت خودش را پیدا کرده است و باید روی این ماموریت کار کند و اگر مراکز آموزش عالی ما هر کدام ماموریتی داشته باشند یقیناً موفق‌تر خواهند بود و از پراکنده کار کردن پرهیز خواهد شد.


وی افزود: یکی از برکات این مجتمع آموزش عالی، مجاورت آن با مراکز صنعتی بزرگ از جمله مجتمع فولاد و لوله‌گستر است که نمونه‌ای از تعامل بسیار خوب بین صنعت و دانشگاه است.


معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه در سفری دو روزه به استان خراسان شمالی، در نشست‌های شورای دانشگاه بجنورد، روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی منتخب استان و خبرنگاران و اصحاب رسانه استان حضور یافت و همچنین از مجتمع آموزش عالی شیروان، مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، دانشگاه بجنورد و دانشگاه کوثر و مراکر آموزش عالی غیر انتفاعی بجنورد بازدید کردند.


در این سفر محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی، فرزانه شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی و دکتر یوسف محب‌زادگان، مشاور اجرایی معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را همراهی کردند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر