صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

لیزینگ هواپیما، پر هزینه اما راهگشا

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره اعلام آمادگی شرکت بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران به صورت لیزینگ گفت: خرید هواپیما از طریق لیزینگ هزینه‌های ایرلاین‌ها را افزایش می‌دهد.
کد خبر : 29416

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه حدود 230 هواپیما در ناوگان هوایی موجود و 114 فروند زمین‌گیر هستند، افزود: خرید هر یک فروند هواپیما به طور متوسط حدود 70 میلیون دلار برای بهره‌بردار و ایرلاین هزینه دارد.


وی تصریح کرد: خرید هواپیما به صورت لیزینگ در دنیا روشی معمول است، اما با توجه به اینکه در لیزینگ به علت نداشتن امکانات فنی، خلبان و مهماندار، شرکت بهره‌بردار همه امکانات مذکور را ارائه می‌دهد، بنابراین هر ساعت پرواز با هواپیمای لیزینگی گران‌تر از سایر پروازها برای ایرلاین خواهد بود.


اسعدی سامانی با اشاره به اینکه پیش از تحریم‌ها نیز هواپیمای لیزینگی در کشور وجود داشت یا برخی ایرلاین‌ها هواپیما از سایر کشورها اجاره می‌کردند، اظهار کرد: در حال حاضر هم هواپیماهای لیزینگی اوکراینی و اماراتی در کشور پرواز می‌کنند.


یک عضو هیات مدیره اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره خرید هواپیما به صورت لیزینگ گفت: در صورت فراهم شدن زمینه‌ خرید هواپیما از طریق لیزینگ، بخشی از نیاز صنعت هوایی پاسخ داده می‌شود و این امر به نفع ایرلاین‌ها و مجموعه صنعت در بخش هوانوردی است.


بهمن افتخاری با تاکید بر اینکه آمار وزیر راه و شهرسازی درباره نیاز ناوگان هوایی کشور به 500 فروند هواپیما در 10 سال آینده دقیق است، افزود: در سال 88 مطالعاتی انجام و در کنفرانس اصلاح الگوی مصرف در صنعت هوایی منتشر شد که بر اساس آن نیاز ناوگان هوایی به هواپیما حدود 500 فروند اعلام شد.


وی با بیان اینکه آمار وزیر راه و شهرسازی در زمینه نیاز به هواپیمای جدید با وجود گذشت حدود 6 سال از مطالعات انجام‌شده هنوز هم صحت دارد، افزود: توافقات ایران و 1+5 و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند پروسه تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی را تسریع بخشد، اما با توجه به اینکه لغو تحریم‌ها عملا 3 ماه پس از نشست شورای امنیت اجرایی می‌شود، اقدامات اولیه باید از سوی ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی تا پایان این مدت انجام شود.


وی درباره سن ناوگان هوایی در کشور نیز اظهار کرد: اگرچه متوسط عمر هواپیماهای ناوگان هوایی در ایران حدود 20 سال است، اما یک هواپیما در صورت نگهداری مناسب حتی 100 سال پس از تولید نیز می‌تواند پرواز انجام دهد.


افتخاری تاکید کرد: در مقابل هواپیمایی با 40 سال عمر در خطوط هوایی کشور به علت مهندسی اشتباه و نبود هواپیمای جایگزین با هزینه‌های بسیار زیاد تعمیر می‌شود و پرواز می‌کند، در حالی که به‌کارگیری آن به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر