صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی ایران در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

15 درصد جمعیت بالغ کشور به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی ایران، گفت: 10 تا 15 درصد جمعیت بالغ کشور(افراد بالای 15 سال) به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند که 40 تا 45 درصد این جمعیت به دلیل سبک زندگی غلط و حذف نکردن ریسک فاکتورها دچار نارسایی مزمن کلیه می‌شوند.
کد خبر : 29337

دکتر سید منصور گتمیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دیابت و فشار خون را مهم‌ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به نارسایی و بیماری‌های مزمن کلیه دانست و گفت: تحقیقات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد «دیابت» تاثیر 55 درصدی در بروز نارسایی و بیماری‌های مزمن کلیه دارد که این آمار در کشور ما حدود 35 تا 40 درصد است.


وی افزود: استعمال سیگار، مواد رنگی که در عکس‌های پزشکی استفاده می‌شود، چاقی، افزایش وزن، مصرف فست فود و چربی نیز می‌تواند منجر به بروز نارسایی و بیماری‌های مزمن کلیه شود.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی ایران، گفت: شیوع بیماری‌های مزمن کلیه در جامعه ما بیش از نارسایی مزمن کلیه است. بیماری مزمن کلیه تمام موارد خفیف را شامل می‌شود و با حذف ریسک فاکتورها می‌توان آن را بهبود بخشید و درمان کرد، اما نارسایی مزمن کلیه شامل سه درجه خفیف، متوسط و شدید می‌شود که در موارد خفیف و متوسط یا بیمار هیچ گونه علامتی ندارد و یا علامت بیماری بسیار خفیف است اما در موارد شدید بیمار نیاز به پیوند کلیه دارد.


این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: 10 تا 15 درصد جمعیت بالغ کشور(افراد بالای 15 سال) به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند که 40 تا 45 درصد این جمعیت به دلیل سبک زندگی غلط و حذف نکردن ریسک فاکتورها دچار نارسایی مزمن کلیه می‌شوند.


وی با بیان اینکه کودکان کم‌تر به بیماری مزمن کلیه مبتلا می‌شوند، گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی و انجمن بین المللی بیماری‌های کلیه 10 درصد مردم جهان از بیماری مزمن رنج می‌برند.


انتهای پیام/

ارسال نظر