صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۷

شهرهای شناور؛ ایده‌ای هوشمندانه یا ابلهانه؟

چند سالی است که ایده ساخت شهرهای شناور در اقیانوس‌ها مطرح شده است. این ایده مفهومی طرفدارانی دارد که آن را بهشتی شناور می‌دانند اما مخالفان زیادی هم دارد.
کد خبر : 292593

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- هانا حیدری؛ محل پییشنهادی برای ساخت اولین شهر هوشمند، یک جزیره مرجانی مدور در تاهیتی است. آب در اینجا کم‌عمق است و به همین دلیل این جزیره دایره شکل از دست موج‌های تخریب‌کننده در امان است. در آینده نه چندان دوری خانه‌هایی با سقف چمنی در تالاب‌های خروشان این جزیره ساخته خواهد شد.


حداقل این تصوری است که کمپانی «سی‌استیدینگ» از اولین شهر شناور جهان دارد. این موسسه غیردولتی قصد دارد اولین شهر شناور جهان را بسازد.


جو کورک، مدیر این موسسه، می‌گوید: «خانه شهر شناور سقف‌های سبز، پنل‌های خورشیدی و حتی شاید درهای ورودی کوچک داشته باشند تا کاملا شبیه دهکده هابیت‌ها به نظر برسد. کار سی‌استیدینگ اساسا ساخت خانه و ایجاد استارتا‌پ‌های، مانند نانونیشن، شناور در اقیانوس است».


وی افزود: «قبل از این که انسان به مریخ سفر کند، کشورهای شناور در اقیانوس‌ها را خواهیم دید».


تکنولوژی‌ای برای فانتزی‌های آزادی‌خواهانه انسان


وقتی ایده ساخت شهر و کشورهای شناور برای اولین بار در رسانه‌ها مطرح شد، میلیاردرهای دنیای تکنولوژی و طرفداران لیبرالیسم (آزادی‌خواهی) ادعا کردند که کشورهای شناوری به مردم اجازه می‌دهد که نوع جدیدی از حکومت را تجربه کنند.


استارتاپ‌های گفته‌شده نیز بدون نیاز به پرداخت مالیات در آب‌های بین‌المللی شناور خواهند شد.


این طرح انتقادات زیادی هم دریافت کرد، بسیاری آن را غیرعملی و فریبکارانه خواندند و برخی ادعا کردند که کشورهای شناور طعمه‌ای برای دزدان دریایی خواهد بود. با این حال در سال‌های اخیر مخاطبان به‌روزتری به سوی این ایده مفهمومی جذب شده‌اند.


کورک تاکید می‌کند که تمام نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های شهرهای شناور سازگار با محیط زیست خواهند بود که این امر می‌تواند به کشورهای ساکن اقیانوس کمک کند تا با اثرات تغییرات اقلیمی سازگار شوند.


وی می‌گوید: «این تکنولوژی‌های سازگار با طبیعت به مردم کمک می‌کند که به افزایش سطح آب دریاها و تجربه حکومت داوطلبانه عادت کنند».


کورک افزود: «جمعیت انسانی در ساحل‌های سراسر جهان زیاد است. بالا آمدن آب دریاها بسیاری از این ساحل‌ها را به خطر می‌اندازد. پُلی‌نِزی فرانسه نگران است که یک سوم از جزایر خود را تا پایان قرن جاری از دست بدهد. همچنین نگران هستیم که کشور کیریباتی به طور کلی ناپدید شود».


پُلی‌نِزی فرانسه یکی از قلمروهای فرادریایی فرانسه در بخش جنوبی اقیانوس آرام، جنوب جزایر کرولاین و شرق جزایر کوک است.


جمهوری کیریباتی کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است که در پایین‌ترین نقطه زمین نسبت به سطح دریا قرار دارد.


کورک براین باور است که بشر به‌زودی به شهرهای شناوری نقل مکان می‌کند. وی می‌گوید: «وقتی که بشر در آب‌های بین‌المللی قرار بگیرد، اساسا روی کشورهایی جدید و ساخته دست بشر شناور خواهند بود».


شاید ایده ساخت کشورهای شناور در آب‌های بین‌المللی در ابتدا مانند داستان فیلم «دنیای آبی»، ساخته دهه 1990، دست‌نیافتنی است اما در سال 2017 پُلی‌نِزی فرانسه تفاهم‌نامه‌ای با موسسه سی‌استیدینگ امضا کرد تا سرزمینی را برای ساخت اولین شهر شناور جهان در اختیار این موسسه قرار بدهد.


کورک یکی از موسسان کمپانی غیردولتی «مرزهای آبی» است. این کمپانی قرار است یک دهکده سازگار با محیط زیست را طراحی کند.


کورک گفت: «مرزهای آبی اولین شهر دریایی جهان را در پُلی‌نِزی فرانسه ایجاد خواهد. این شهر گنجایش 300 نفر را خواهد داشت و از 14 جزیره بسیار کوچک تشکیل خواهد شد».


اکنون که ایده ساخت شهرهای شناور و زندگی کردن در آنها تا این حد جدی شده است، سوالات زیادی برای ما پیش می‌آید: آیا ساخت شهرهای شناور از نظر تکنولوژی امکان‌پذیر است؟ از نظر زیست محیطی خطرناک نیست؟ کسی دلش می‌خواهد در آنها زندگی کند؟


سی‌ام ونگ، پروفسور مهندسی ساختار دانشگاه کوئینزلند، در این باره می‌گوید: «ایده سازه‌های شناور جدید نیست. علاوه بر پل‌ها ودژهای شناور باستانی می‌توان به پروژه‌های اخیر مانند پیاده‌روی شناور 50 کیلومتری در چین و باند فرودگاه شناور یک کیلومتر در ژاپن اشاره کرد».


وی افزود: «رستوران‌ها، اسکله‌ها، مزرعه‌ها و حتی زندان‌های شناور در گوشه و کنار جهان وجود دارد. بزرگ‌ترین سازه شناور جهان که یک تاسیسات ذخیره گاز و نفت است در غرب استرالیا قرار دارد».


این تاسیسات تقریبا اندازه شش هواپیمای باربری است. نه تنها بزرگ‌ترین سازه شناور جهان در استرالیا قرار دارد بلکه این کشور پیشگام ساخت سازه‌های شناور هم هست.


اولین هتل شناور جهان در اواخر دهه 80 میلادی در تاونزویل (بزرگ‌ترین شهر بندری در شمال شرقی قاره استرالیا و پایتخت کوئینزلند شمالی) استرالیا واقع شده است. این هتل 200 اتاق دارد روی یک جزیره مرجانی مدور در 70 کیلومتری ساحل کوئینزلند قرار دارد.


این سازه یک گردباد را پشت سر گذاشته است که این امر نشان می‌دهد اقامت دائمی در دریا امکان‌پذیر است.


شهرهای شناور چقدر با محیط زیست سازگارند؟


پیتر سینگر ارزیابی‌های اولیه محیط زیستی هتل شناور استرالیا را انجام داده است. به گفته وی، این ساخته شناور تاثیر بسیار کوچکی بر محیط زیست دارد چراکه پارک دریایی جزایر مرجانی مقررات زیست محیطی سختگیرانه‌ای دارد.


سینگر می‌گوید: «وقتی که کار نصب هتل شناور تمام شد، کیفیت آب اندازه‌گیری شد که نتایج آن خوب بود. یکی دیگر از نگرانی‌های پارگ این بود که سروصداها باعث ترساندن ماهی‌ها شود اما پس از انجام آزمایش‌ها مشخص شد که سروصداها برای موجودات دریایی مشکلی ایجاد نمی‌کند».


وی افزود: «پلت‌فرم‌های شناور توجه پرندگان را جلب می‌کند. پرندگانی مانند چلچله دریایی، مرغ دریایی و کودن‌ها (نوعی پرنده دریایی) در اطراف هتل دیده شده‌اند. تنها مشکل افزایش فضولات پرندگان بوده که باعث افزایش فسفات در منطقه شده است».


سینگر می‌گوید: «البته راه‌اندازی هتل شناور روی جزیره مرجانی باعث آسیب رسیدن به چند مرجان شد. حدود 16 صخره مرجانی غرق‌شده کوچک وجود داشت، شاید یک متر مربع تا 10 متر مربع بودند که باید سرهای آنها را می‌تراشیدم تا هتل شناور روی آنها قرار بگیرد».


به گفته وی، هتل شناور در بستر دریا لنگر انداخته است. باوجود این که در یک نقطه ثابت لنگر انداخته است اما هنوز می‌تواند به اطراف حرکت کند.


سینگر می‌گوید: «ممکن است در ساختارهای بزرگ‌تر و سازه‌های شناور ثابت سایه مشکل‌ساز شود».


انتهای پیام/

ارسال نظر