صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۷ - ۱۱ تير ۱۳۹۷
دکتر علی سلیمی*

جایگاه ملی و بین‌المللی دانشگاه‌های میانه

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، نشانگر تمایزی ارزشی است که موسسات مختلف در دنیا از طریق ارزش­‌گذاری موارد و معیارهای مورد بررسی، بهتر یا بدتر بودن این معیارها را به نمایش می‌‌گذارند که هدف اصلی آن در درجه اول، ارزیابی کیفیت عملکرد دانشگاه‌­هاست.
کد خبر : 291242

هرچند معیارهای به کار رفته در رتبه‌‌بندی­‌ها لزوماً نمی‌‌تواند جامع و بدون اشکال باشد ولی اکثر نظام‌‌های رتبه‌­بندی سعی دارند تا کیفیت را بصورت جامع بررسی کنند و در این راستا بیشترین تمرکز سیستم‌‌های رتبه‌­بندی بر اساس مقالات علمی است که البته یکی از خروجی‌های سیستم آموزشی – پژوهشی دانشگاه‌­هاست. در کل، اهداف نظام­‌های رتبه‌بندی را می­‌توان بصورت زیر جمع‌بندی کرد:


پاسخ به نیاز متقاضیانی که دنبال اطلاعات مقایسه‌ای نسبت به موسسات آموزش عالی هستند.


ایجاد انگیزه برای رقابت بین موسسات آموزش عالی.


کمک به تمایزبخشی بیشتر میان انواع مختلف موسسات، برنامه‌­های آموزشی و رشته‌های تحصیلی گوناگون.


تعریف دقیق کیفیت برای دانشگاه‌ها در صورت تفسیر درست این رتبه‌بندی.


فراهم‌کردن منطقی برای سرمایه‌­گذاری در موسساتی با بازدهی بیشتر.


دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هر سال در جهان و کشورها بر اساس عملکردشان و امکاناتشان رتبه‌بندی می‌شوند که شاخصه‌های پژوهش، آموزش، وجهه بین‌المللی، امکانات، فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نقش موثری دارند.


ایده اولیه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از سوی دانشگاه شانگهای جیاتانگ در سال 1998 پایه‌گذاری شد. در این رتبه‌بندی بر اساس چهار شاخص کیفیت آموزش، اعضای هیات علمی، خروجی پژوهش و سرانه عملکرد دانشگاه رتبه 500 دانشگاه برتر در وب سایت www.shanghairanking.com سالانه گزارش می‌شود علاوه بر نظام رتبه‌بندی شانگهای، موسسات دیگری هم در جهان کار رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را انجام می دهند از جمله TFE Times در سایت


tfe times.com/best-collegs-in-iran و unirank در سایت http//:www.ticu.org


در کشور ما نیز چندین موسسه کار رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را انجام می دهند. از جمله پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرجع دانش (CIVILICA) و مرجع دانشگاه های ایران (UniRef) که پایگاه استنادی جهان اسلام رتبه‌بندی را با شاخص‌های پژوهش (وزن کل 57)، آموزش (وزن کل 32)، وجهه بین المللی (وزن کل 5/6)، امکانات (وزن کل 2) و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی (وزن کل 5/2) انجام می دهند.



بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا در 9 خرداد 1397 با عنوان «دانشگاه‌های ایران به روایت آمار و ارقام» آمده است در کشور ایران 2569 دانشگاه وجود دارد که 935 مورد مربوط به علمی کاربردی، 466 مورد مربوط به مراکز دانشگاه پیام نور، 530 مورد مربوط به واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی، 309 مورد موسسات غیرانتفاعی، 170 مورد مراکز فنی و حرفه ای و 141 مورد دانشگاه دولتی است.


حدود 3/8 میلیون دانشجو در این مراکز مشغول تحصیل اند که 1/55 میلیون دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند. بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد دانشگاه‌ها در استان‌هایی مثل تهران و آذربایجان شرقی و کمترین دانشگاه ها در استان‌های کردستان، ایلام و زنجان هستند.


در شهرستان میانه تعداد 10 دانشگاه و موسسه آموزش عالی وجود دارد که 5 واحد و مرکز مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی و 2 مرکز پیام نور و دانشکده فنی و مهندسی وابسته به دانشگاه تبریز و دانشکده فنی و حرفه ای و موسسه آموزش غیرانتفاعی عین القضاة فعالیت دارند.


بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، در جدیدترین رتبه بندی موسسات داخلی دارای رتبه زیر است:


























نظام رتبه‌بندی



رتبه‌بندی در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی



رتبه‌بندی دربین دانشگاه‌های کل کشور



ISC



98



ISC به صورت کلی رتبه بندی ندارد



CIVILICA



72



141



UniRef



81



151




و جدیدترین رتبه‌بندی بین‌المللی برای واحد میانه به صورت زیر است:





















نظام رتبه‌بندی



رتبه کشور در بین کل دانشگاه های کشور



رتبه جهانی



Uni Ranking



194



9065



TFE Times



184



رتبه بندی براساس کشورهاست




سایر دانشگاه های شهرستان میانه یا رتبه بندی بر اساس همه مراکز به صورت یکجا است (همانند پیام نور) و یا اصلاً رتبه ندارند. امیدواریم سایر دانشگاه های شهرستان با تلاش استادان، کارکنان و دانشجویان خود بتوانند به غنای علمی کشور افزوده و در رتبه‌بندی علمی کشور حضور داشته باشند.


درباره تنوع رشته‌های تحصیلی مصوب در وزارت علوم نیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، بعد از واحد تبریز بیشترین تنوع رشته مصوب از سوی شورای گسترش وزارت علوم را داراست که از طریق وب سایت www.msrt.ir/fa/institute توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعلام شده است.


امید این را داریم با همکاری، همدلی استادان، کارکنان و دانشجویان رتبه علمی کیفیت آموزشی و پژوهشی واحد میانه، روز به روز بهتر شده و در اعتلا و غنای علمی کشور، استان و شهرستان نقش بسزایی داشته باشد.


* رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه


انتهای پیام/

برچسب ها: دکتر علی سلیمی
ارسال نظر