صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۴
در نطق پیش از دستور شورای شهر؛

سالاری: عمر شورای چهارم رو به پایان است/ تصمیمات عملیاتی در خصوص بحران آب و محیط زیست اتخاذ شود

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه عمر شورای چهارم رو به پایان است، گفت: بنابراین باید راهکارهای مناسبی در خصوص حل معضلات مهم شهر تهران به ویژه بحران آب و محیط زیست اتخاذ شود.
کد خبر : 29011

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود در هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر در آستانه رسیدن به نیمه عمر خود و پایان دو سال از فعالیت‌های خودش در دوره چهارم قرار دارد، افزود: بدیهی است که جایگاه نهاد شورای اسلامی و شهرداری تهران پس از جایگاه دولت و مجلس شورای اسلامی از تاثیر گذارترین نهادهای منتخب مردمی است و قطعا بررسی کارنامه و عملکرد چنین نهادی در پایان هر سال از عمر خود و نهایتا پایان دوره در تاریخ مدیریت شهری کشور ثبت و ضبط می‌شود و همواره در تیر رس نگاه‌های تیزبین شهروندان و دیده‌بان‌های شهری قرار دارد.


وی افزود: لذا آسیب شناسی و واکاوی کارنامه دو ساله شورای چهارم قبل از هر کسی باید توسط خود اعضای شورا صورت پذیرد تا با بررسی نقاط قوت و ضعف خود و استفاده از تجربیات گذشته و بهره‌مندی از نظرات صاحب نظران در تعامل با شهرداری تهران و نظارت موثر بر عملکرد آن در سال‌های باقی مانده از عمر خود به وظایف محوله از سوی شهروندان تهرانی در تحقق ماموریت های مدیریت شهری موثر واقع شود.


سالاری گفت: بدیهی است به منظور پایش عملکرد شورا و شهرداری میزان محقق شدن اهداف و راهبردهای طرح جامع و برنامه‌های پنج ساله شهر تهران را باید مورد بررسی قرار داد و اساسا در امتیاز دهی به کارنامه یک سازمان یا نهاد یا وزارتخانه صرف اعلام لیست بلند بالای کار کارشناسی و تصویب مصوبات کفایت نمی‌کند، بلکه آنچه ملاک عمل مقایسه کارنامه یک دوره از عمر شورا با دوره‌های قبلی و بعدی است، میزان تحقق یافتن برنامه‌ها و اسناد فرادست آن و مصوبات شورا است.


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: از همین رو با توجه به فرصت کمی که وجود دارد باید برخی از راهبردها و ماموریت‌های شورای شهر را مرور کرد.


سالاری اولین ماموریت شورای شهر را راهبردها و اهداف طرح جامع شهر تهران، موضوع ساماندهی و صیانت از حریم پایتخت و توسعه اجتماعی و ساماندهی اسکان جمعیت شهر تهران اعلام کرد و گفت: به نظر می‌رسد شورای چهارم در تحقق این راهبردها در محدوده قانونی شهر تهران و حریم آن کارنامه نسبتا قابل دفاعی داشته باشد به طوری که در دو سال گذشته توانسته تاثیرگذاری قابل توجهی در تغییر رویکرد شهرداری تهران در ارتباط با بارگذاری در مناطق 22 گانه به ویژه کمیسیون ماده 5 با همکاری شهرداری تهران داشته باشد.


وی افزود: هرچند که به دلیل جمعیت‌پذیری قابل توجه در گذشته تداوم این رویکرد ضرورتی انکار ناپذیر است اما با عنایت به اینکه جمعیت‌پذیری در شهرهای اقماری شهر تهران اعم از 23 شهر که با تهران دارای حریم مشاعی هستند و 75 شهر اقماری تاثیر مستقیمی در افزایش چالش‌های شهر تهران به ویژه کاهش سرانه‌ها و کاهش کیفیت زندگی دارد که متاسفانه حساسیت لازم را شورای چهارم در این باره نداشته است.


عضو شورای شهر چهارم در ادامه دومین موضوع را از مهم ترین چالش های اداره شهری و به ویژه کلان شهر تهران دانست و توضیح داد: نحوه تامین اعتبارات و بودجه مورد نیاز برای اداره شهر و نیز نحوه هزینه آن از مهم ترین این چالش ها است و البته یکی از شاخص های اساسی در دفاع از کارنامه شوراها و شهرداری ها نسبت به درآمدهای پایدارو ناپایدار بودجه شهرها نیز محسوب می شود.


وی بیان کرد: حال سوال این است که با توجه به وابستگی شدید بودجه شهرداری تهران به عوارض صدور پروانه و فروش یا تهاتر املاک و اراضی متعلق به شهرداری تهران و متاسفانه افزایش قابل توجه بودجه در سال های گذشته از یک طرف و سیاست کنترل جمعیت تهران به عنوان یک دغدغه اساسی و رویکرد محدود کنندگی نسبت به بارگذاری و بلند مرتبه سازی و کاهش درآمد ناشی از ساخت و ساز و نیز کاهش قابل توجه بانک اراضی و املاک شهر تهران به عنوان ثروت ملی شهر و افزایش قابل توجه ارائه خدمات در حوزه ماموریت های مختلف مدیریت شهری از سوی دیگر شورای اسلامی شهر تهران که هم در دوره های گذشته و هم این دوره نسبت به بررسی و تصویب نهایی بودجه شهرداری اقدام کرده است چه کمکی به شهرداری و شهروندان تهرانی جهت کاهش دغدغه صرف نظران عرصه مدیریت شهری داشته است و آیا ما می توانیم تمامی این مشکلات را به شهرداری نسبت دهیم؟


سالاری در ادامه همچنین تاکید کرد: بنابر اعلام نظر متخصصان محیط زیست اساسا بسیاری از روش های رایج در توسعه فضای سبز بوستان ها و درختکاری ها در کل کشور و شهر تهران منطبق بر تهدیدات کم آبی نیست و هر چند در شهرداری تهران در این زمینه مطالعاتی صورت گرفته اما نگرانی جدی در مورد از بین رفتن حاصل بسیاری از تلاش ها وجود دارد و لذا سوال این است که آیا شورا و شهرداری برای پیشگیری از بروز این مشکلات و مقابله با کم آبی برنامه عملیاتی دارد یا خیر.


وی همچنین در خصوص وضعیت شبکه های ارتباطی و حمل و نقل ترافیک که یکی دیگر از راهبردهای طرح جامع شهر تهران است تذکر داد و گفت: انصافا شهرداری تهران کارنامه قابل قبولی در این زمینه دارد. گر چند توسعه حمل و نقل ریلی و ناوگان حمل و نقل عمومی شهر به موجب قانون نیازمند کمک های دولت ها بوده است.


وی در ادامه یکی دیگر از راهبردهای طرح جامع را موضوع ایمن سازی شهر تهران در برابر سوانح طبیعی و بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران دانست و ابراز تاسف کرد: با وجود اینکه شهرداری و شورا به وظایف قانونی خود در بخشودگی عوارض ساخت و ساز اقدام کرده اند اما میزان موفقیت در این زمینه به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و نیاز به تلاش شورای شهر برای استفاده از ظرفیت های دولت و کمک های دولتی به ویژه بانک ها دارد.


وی در ادامه با بیان اینکه تهران جزء 10 شهر ناامن دنیا در برابر زلزله محسوب می شود گفت: با این وجود باید دید چه تدبیری در این خصوص اندیشیده شده است.


سالاری همچنین در ادامه سخنانش به یکی از مشکلات اساسی کشور و شهر تهران که همان کم آبی است اشاره کرد و گفت: به طور مثال و تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهر تهران آب های سطحی و برای مقابله با کم آبی آینده باید دید که شورا و شهرداری چه راهبردهایی را اتخاذ کرده اند.


رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین یادآورشد: اساسا برای اداره کلان شهری مانند تهران با ویژگی ها و چالش های طبیعی استفاده از نظرات صاحب نظران، دانشگاهیان، متخصصان، کارشناسان و گروه های حرفه ای ضرورتی اجتناب ناپذیر است و سوال اینجاست که شورا برای فراهم کردن بستر حضور این کارشناسان و گروه ها به عنوان دیده بان های شهر جهت ورود تخصصی به پروژه ها و طرح های شهری و واستفاده از نظرات حرفه ای آنها چه اقداماتی انجام داده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر