صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۱۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۷
در حاشیه جام جهانی 2018 روسیه؛

فیفای سیاسی یا فیفای غیرسیاسی؛ مساله این است

فیفا درحالی دو بازیکن سوئیس را در جام جهانی به دلیل حرکات سیاسی محروم کرد که این نهاد ورزشی بارها تحت تاثیر نفوذ کشورها قرار گرفته و تصمیمات سیاسی را در مورد موضوعات فوتبالی اتخاذ کرده است.
کد خبر : 289481

گروه ورزشی خبرگزاری آنا - امیرحسین فلاح؛ فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) این روزها درگیر سروسامان دادن به اوضاع جام جهانی روسیه است و مسئولین این نهاد بین المللی تمام تمرکزشان را گذاشته‌اند تا معتبرترین رقابت‌های فوتبالی جهان بدون هیچ حاشیه‌ای برگزار شود.


فیفا که همیشه شعارش جدایی ورزش از سیاست است، در جام جهانی هم سعی دارد تا مانع بروز تنش‌های سیاسی در ورزشگاه‌ها شود و برای جلوگیری از بروز این تنش‌ها هزینه‌های زیادی هم انجام داد.


در اصل ماجرا کمتر کسی است که این حرکت فیفا را تقبیح کند و ذات ورزش هم هیچ ربطی به سیاست ندارد، اما برنامه‌های فیفا باعث نشد تا هواداران چند صد میلیونی جام جهانی در دنیا شاهد هیچ حرکت سیاسی در روسیه نباشند و اتفاقی که نباید بروز می‌داد در جریان بازی سوئیس و صربستان رخ داد.


جمعه هفته گذشته و در جریان بازی‌های گروه پنجم رقابت‌ها، تیم‌های سوئیس و صربستان به مصاف هم رفتند که این بازی که نتیجه آن برای هر دو تیم حائز اهمیت بود در نهایت با گل دقایق پایانی «ژردان شکیری» با نتیجه 2 بر 1 به سود سوئیسی‌ها خاتمه یافت تا این تیم امید داشته باشد در بازی آخر مقابل کاستاریکا با یک پیروزی به دور دوم رقابت‌ها صعود کند.


اما حاشیه اصلی این بازی بعد از گل دوم سوئیسی‌ها رخ داد، زمانی که «شکیری» و «گرانیت ژاکا» با نشان دادن عقاب دو سر با دست خودشان که نشان دهنده پرچم آلبانی است اعتراض خودشان را نسبت به کشتار صرب‌ها در آلبانی و مقاومت مردم این کشور نشان دادند که شادی پس از گل آنها از دید فیفا پنهان نماند.


فیفا در اولین واکنشش نسبت به این حرکت، «شکری» و «ژاکا» که مهمترین بازیکنان سوئیس هستند و دو گل پیروزی بخش این تیم در مقابل صربستان را به ثمر رساندند را از حضور در بازی سوم مقابل کاستاریکا محروم کرد.


از نگاه فوتبالی‌ها این تصمیم فیفا می‌تواند عواقب بدی برای سوئیسی‌ها داشته باشد، به دلیل اینکه این تیم در غیاب دو بازیکن اصلی‌اش شاید از پس کاستاریکا برنیاید و نتواند به دور دوم رقابت‌ها صعود کند.



فیفا در مورد محرومیت بازیکنان سوئیس به شعار اصلی‌اش که جدایی فوتبال از سیاست است عمل کرد و شاید همه این حرکت این نهاد بین‌المللی را تایید کنند اما مساله اصلی این است که چرا فیفا در چنین مواردی سلیقه‌ای عمل می‌کند؟


فیفا به عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل نباید تحت تاثیر جریان‌های سیاسی قرار بگیرد و نفوذ کشورها در تصمیمات آنها تاثیر نداشته باشد اما بارها شاهد بودیم که فیفا در بعضی موارد تابع نفوذ سیاسی بعضی از کشورها شد.


اگر از نگاه فیفا سیاست حق دخالت در فوتبال را ندارد پس باید یک تصمیم درست و قاطع مانند تصمیمی که در مورد بازیکنان سوئیس گرفت در مورد پرونده میزبانی تیم‌های ایرانی و عربستانی اتخاذ کند.


ایران کشوری با امنیت بالا است که سالانه بازی‌های مهم بین المللی بدون هیچ مشکلی در آن برگزار می‌شود اما چطور می‌شود که این کشور برای عربستانی‌ها ناامن است و آنها بازی‌های خودشان را در ایران برگزار نمی‌کنند؟


در لیگ قهرمانان آسیا تیم‌های مختلفی از قطر، ازبکستان و حتی امارات به ایران می‌آیند و بدون کوچک‌ترین مشکلی بازی‌های خودشان را برگزار می‌کنند اما تیم‌های عربستانی به بهانه نبود امنیت در ایران از این کار سرباز می‌زنند و درحالی که تیم‌های ایرانی هم مشکلی برای بازی در عربستان ندارند، با یک تصمیم کاملا سیاسی از نمایندگان ایران هم میزبانی نمی‌کنند.


همه از نفوذ عربستان در کنفدراسیون فوتبال آسیا مطلع هستند و این را می‌دانند که AFC و رئیس بحرینی آن «شیخ سلمان» تحت تاثیر شیوخ عربستان قرار دارند اما انتظاری که از فیفا به عنوان مرجع بالاتر می‌رود این است که رای AFC مبنی بر برگزاری بازی نمایندگان ایران و عربستان در کشور ثالث را نقض کند و اجازه دهد تا تیم‌های ایرانی حق میزبانی خودشان را به راحتی از دست ندهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر