دفاتر پردیس خدمات قضایی راه حلی برای کاهش زمان رسیدگی به پروندهها/ رسیدگی به بیش از 16 میلیون پرونده در دستگاه قضا
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجتالاسلام حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مراسم رونمایی از سامانه خدمات الکترونیک قضایی با بیان اینکه باید از توقعات مردم مطلع باشیم و متناسب با این توقعات ساختار سازمان و فرآیندهای فعالیت خود را متحول کنیم، اظهار کرد: مردم این حس را دارند که هر کدام از دوستان و خویشاوندانشان در دسترس هستند و هر لحظه که بخواهند میتوانند با آنها گفتوگو کنند. فناوریهای نوین این شرایط را به وجود آورده که همه در محضر هم هستند اما سوالی که برای آنها پیش میآید این است که حاکمیت کجاست چرا باید برای پیدا کردن مسئولان صف بکشیم یا اینکه برای دریافت خدمات مردم مجبور باشند رنج سفرهای درون شهری و برون شهری را بر خود هموار کنند تا خدمت یک قاضی یا دستگاهی برسند.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف استفاده از فناوریهای نوین ایجاد رضایت عمومی در میان مردم است، تصریح کرد: با این ابزار میتوان رضایتمندی مردم را افزایش داد.
شهریاری با بیان اینکه فناوری اطلاعات اگر چه ابزار است اما میتواند هدف عالی را دنبال کرده و تحولی در دستگاه قضا ایجاد کنیم، اضافه کرد: با تغییر ساختار و قانون یکسری مبادی و چارچوبهای اولیه برای تحول به وجود میآید اما این تحولات باید ملموس باشد هدف غایی نیز رضایتمندی مردم است که باید حاصل شود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه اگر به دنبال تحول هستیم یکی از مهمترین تحولات تغییر فرآیندهای رسیدگی است، اضافه کرد: باید چارچوبهای سنتی را کاهش یا حذف کنیم یا راههای در دسترس برای مردم در نظر بگیریم تغییر فرآیندها در ساختار قضایی و رضایتمندی مردم ما را به مقصد میرساند.
وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات یگانه ابزار تحول عصر جدید است، تصریح کرد: فناوری اطلاعات این قابلیت را دارد که فرآیندهای رسیدگی را از حالت سنتی تغییر دهد ما نیز خدمات الکترونیک قضایی را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز به مردم ارائه میدهیم. در حال حاضر 340 دفتر خدمات الکترونیک در سطح کشور فعالیت میکنند که تا پایان امسال تعداد آنها به هزار و 400 مورد افزایش پیدا خواهد کرد از این تعداد 60 الی 70 دفتر الکترونیک قضایی در پایتخت مشغول فعالیت هستند.
شهریاری با بیان اینکه در حال حاضر ثبت دادخواست در سامانه خدمات الکترونیک ثنا هم انجام میشود، اضافه کرد: سامانه ثبت الکترونیک این قابلیت را دارد که اشخاص را احراز هویت کند به گونهای که در شش ماه ابتدایی راهاندازی این سامانه یک و نیم میلیون نفر، در شش ماهه دوم دو میلیون نفر، در شش ماهه سوم سه میلیون نفر و در مجموع 6/5 میلیون نفر در این سامانه ثبتنام کردند.
وی با بیان اینکه باید عدالت در دسترس همه افراد قرار گیرد، تصریح کرد: خوشبختانه این اتفاق در دیوان عدالت اداری به وقوع پیوسته است در حالی که در دیوان عالی کشور افراد برای ثبت دادخواست باید از همه نقاط به کاخ دادگستری بیایند آیا این مدیریت جهادی است؟ میگویند تجدید نظر خواهی و اعاده دادرسی اگر در دسترس باشد مشکلاتی را به وجود میآورد این مشکلات در دیوان عدالت هم بود اما قرار نیست با فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک این موضوع از دسترس قوه قضاییه خارج شود.
شهریاری با اشاره به افزایش روز افزون پروندهها در دستگاه قضا تصریح کرد: سال گذشته 16 میلیون و 300 هزار پرونده تکراری در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفته است این در حالی است که در سال 95، 15 میلیون و 300 هزار پرونده تکراری در دستگاه قضا بررسی شده و همچنین در سالی که گذشت 5 میلیون و 830 هزار پرونده جدید مورد بررسی قرار گرفته اما این تعداد پرونده در سال 95، 5 میلیون و 580 هزار مورد بوده است.
وی با بیان اینکه مشکلات جدی از لحاظ اقتصادی در قوه قضاییه وجود دارد، تصریح کرد: این مشکلات اجازه توسعه نمیدهند این در حالی است که پروندهها افزایش پیدا کردند و بار روی دوش قضات میافتد ایده دفاتر خدمات پردیس راه حلی است که هزینهای را برای حاکمیت به دنبال نخواهد داشت برخی از قضات واجد صلاحیت میتوانند به پروندههای محدودی در این دفاتر رسیدگی کنند.
انتهای پیام/