صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۷
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد؛

برخورد جدی با افزایش قیمت داروها/ ایجاد سامانه "تیتک" برای ارائه اطلاعات دارویی به مردم

سخنگوی وزارت بهداشت از نظارت بر توزیع دارو در کشور خبر داد و گفت: کسانی که با ارز 4200 تومانی دارو وارد کرده‌اند، حق افزایش قیمت ندارند.
کد خبر : 289390

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی سامانه تیتک در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: اخیرا در سایت رسمی سازمان غذا و دارو، به آدرس irc.fda.gov.ir ، سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که مردم می‌توانند اطلاعات لازم در مورد کمبود دارو، قیمت دارو، داروخانه عرضه کننده دارو و داروی مشابه ژنریک را دریافت کنند.


وی تاکید کرد: این سامانه با هدف رفع کمبودهای دارویی و دسترسی آسان مردم به داروها ایجاد شده است که به صورت اینترنتی قابل دسترس همه مردم است البته مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه اعتراض نسبت به عرضه را در سامانه ۱۹۰ و سامانه تیتک اعلام کنند.


سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تولید داروهای داخلی مشکلی ندارد، افزود: شرایط دارو به حالت عادی برگشته و همچنین برای رفع کمبود دارویی کشور اقدامات متعددی توسط وزارت بهداشت صورت گرفته است. البته در کشور شاهد بروز تخلفاتی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی هستیم که با روش های مختلف رصد و در صورت تایید با متخلف برخورد قانونی بدخورد می‌کنیم.


حریرچی اضافه کرد: به عنوان مثال بازرسان وزارت بهداشت در پوشش یک فرد عادی با نسخه برای تهیه دارو مراجعه می‌کنند و چنانچه قیمت دارو از حد مجاز بالاتر باشد، تخلف مرکز را گزارش می‌کنند.


به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، کسانی که با دلار ۴۲۰۰ تومان اقدام به واردات تجهیزات پزشکی و دارو کرده‌اند، باید به همان قیمت عرضه کنند.


وی تاکید کرد: هم اکنون سیستم رسیدگی سریع داریم که برای تامین ارز لازم شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی اقدام می‌کند و هیچ شرکتی دارویی و تجهیزات پزشکی نداریم که ادعا کند ارز ۴۲۰۰ تومانی درخواست کرده وتامین نشده است.


حریرچی همچنین با اشاره وضعیت بیمه شدگان کشور گفت: پیش از اجرای طرح تحول سلامت فقط ۱۶.۷ درصد تحت پوشش بیمه بودند، یعنی حدود ۱۳ میلیون بیمه شده در کشور داشتیم که با اجرای طرح تحول سلامت و بیمه سلامت اکثریت جمعیت کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.


سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه از ابتدای طرح تحول سلامت 34 میلیون و 215 هزار مورد بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت داشته‌ایم، گفت: 77.14 درصد بستری کشور در بخش دولتی و تحت پوشش این طرح صورت گرفته است.


حریرچی بیان کرد: 22 هزار و 180 مورد بستری نیز به صورت موقت در بیمارستان‌های دولتی داشته‌ایم.


پاسخ وزارت بهداشت به تعیین سقف ارائه خدمات درمانی بیمه سلامت


وی در پاسخ به خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه چرا علی‌رغم اعلام سازمان بیمه سلامت مبنی‌بر عدم محدودیت و تعیین سقف ارائه خدمات درمانی به مردم همچنان شاهد تعیین سقف در برخی مراکز درمانی دولتی و بیمارستان‌ها هستیم به طوری که اخیرا شاهد فاکتورهای بیمارستانی در فضای مجازی بودیم، گفت: با توجه به هزینه‌های موجود تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که مراکز درمانی باید هزینه‌های خود را کاهش دهند اما این به معنای کاهش و محدودیت ارائه خدمات به مردم نیست و همواره تاکید کردیم که ارائه خدمات بهداشتی- درمانی به هموطنان نباید آسیب ببیند و سازمان بیمه سلامت نیز در مصاحبه‌های مکرر این موضوع را به صورت رسمی اعلام کردند اما برخی از مدیران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مدیریت هزینه را به صورت اشتباه برداشت کرده و در این زمینه تصمیم‌گیری‌هایی کردند که مورد تایید وزارت بهداشت نیست بر همین اساس به موارد مشابه در این زمینه تذکر دادیم.


ضرورت مدیریت هزینه در بیمارستان‌ها


سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مدیریت هزینه در مورد هزینه‌های سربار و زائد تاکید شده است مثلا در برخی بیمارستان‌ها هر روز آزمایش‌های بیمار را تکرار می‌کنند در حالی که این موضوع برای سلامت بیمار مفید نیست و برای وزارت بهداشت هزینه زائد ایجاد می‌کند. بخشنامه وزارت بهداشت مبنی‌بر خرید داروهای ژنریک است که این به معنای خدمت کمتر و محدودیت در ارائه خدمات نیست بلکه ما تاکید می‌کنیم مراکز درمانی برای تهیه داروها و برخی خدمات دارویی را انتخاب کنند که علاوه‌بر هزینه کمتر کیفیت داروی خارجی را نیز داشته باشد.


حریرچی یادآور شد: همچنین می‌توان به ارائه برخی خدمات اشاره کرد به عنوان مثال ارائه برخی خدمات در شرایطی لازم است اما اورژانسی نیست، برای تعویض مفصل زانوی یک بیمار 70 ساله در کشورهای دیگر نوبت 12 تا 18 ماهه در نظر می‌گیرند در حالی که در کشور ما بیماران انتظار دارند در صورتی که امروز برای آنان عمل تعویض مفصل زانو در نظر گرفته شد 5 روز دیگر عمل کنند. در حالی که در کشورهای دیگر این بیماران باید در لیست انتظار قرار بگیرند.


وی تاکید کرد: برخی از این موارد جزو بسته‌های صرفه‌جویی محسوب می‌شود و وزیر بهداشت نیز در این زمینه جلسات متعددی با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران بیمارستان‌ها داشتند و همواره تاکید کردند که خدمت‌رسانی و ارائه خدمات درمانی به مردم نباید خدشه‌دار شود.


سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به نحوه عملکرد وزارتخانه در مورد رسیدگی و درمان افراد مشهور و سلبریتی‌ها، گفت: با توجه به اینکه مسئولان کشور، هنرمندان و به طور خاص سلبریتی‌ها در نظر مردم از جایگاه بالایی برخوردارند و نسبت به اطلاع از سلامت و درمان آنها حساس و پیگیر هستند بر همین اساس باید توجه کنیم که آیا وزارت بهداشت مجاز است وضعیت سلامتی، نوع درمان و سوابق پزشکی این افراد را به صورت عمومی اعلام کند و آیا ما مجازیم به دلیل مشهور بودن خدمات مازادی مانند جلو انداختن نوبت و یا استفاده از فوق تخصص به جای متخصص برای این افراد استفاده کنیم؟ به طور کلی ما باید اصل عدالت و بی‌طرفی را رعایت کنیم و به هیچ وجه از این مرز تجاوز نکنیم مگر اینکه وضعیت بیماری فرد در شرایط اورژانسی و بر اساس شاخص‌های فنی احراز شود.


وی افزود: بر اساس ماده 48 راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای در نظام پزشکی شاغلان حِرَف پزشکی باید در مورد همه بیماران و مراجعه کنندگان اصل انصاف و عدالت را رعایت کنند و همچنین در اولویت‌ قرار گرفتن رسیدگی به بیمار باید بر اساس شاخص‌های روشن، موجه و مشخصی باشد.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: شاغلان حِرَف پزشکی نباید با انگیزه مالی و غیر مالی و یا به دلیل تمکن مالی بیمار مرتکب اعمالی مانند جلو انداختن نوبت و ارائه خدمات مازاد به بیماران شوند که این موضوع مصداق تبعیض بین بیماران محسوب می‌شود. البته در برخی کشورها اولویت‌‌ها به درجات اندکی انجام می‌شود اما باید این اولویت‌ها بر اساس قانون و آیین‌نامه از پیش تعیین شده‌ای صورت گیرد که روند مشخص و ثابتی داشته باشد و البته امتیاز و ترجیح را برای افراد نیازمند، ‌آسیب‌پذیر و محروم در نظر می‌گیرند.


وی ادامه داد: بر اساس ماده 50 آیین‌نامه، شاغلان حرف پزشکی ضمن رعایت انصاف و عدالت بین بیماران و افراد مراجعه کننده باید افرادی را مورد حمایت و توجه ویژه قرار دهند که جزو سالمندان، کودکان، زنان باردار، زندانیان، معلولان جسمی و ذهنی و افراد بی‌سرپرست قرار گیرند.


حریرچی تصریح کرد: در یکی از سریال‌های کشورهای غربی که رئیس جمهور این کشور احتیاج به پیوند کبد داشت از طریق شبکه پیوند اقدام کرد و سیستم کامپیوتری شناختی نسبت به رئیس جمهور و افراد عادی ندارد و تفاوتی بین فقیر و غنی قائل نمی‌شود و تنها بر اساس معیار درمانی و نوبت تصمیم‌گیری می‌کند.


چهره‌های سیاسی باید در مراکز دولتی تحت درمان قرار گیرند


وی ادامه داد: چهره‌های مشهور سیاسی باید در مراکز دولتی تحت درمان قرار گیرند. به عنوان مثال مقام معظم رهبری نیز برای درمان به بیمارستان شهید رجایی مراجعه کردند و حضرت امام خمینی (ره) نیز که جزو بهترین و حرف شنوترین بیماران شناخته شده بودند و به دستورات پزشک عمل می‌کردند نیز در مراکز درمانی دولتی تحت عمل قرار گرفتند حتی زمانی که یکی از متخصصان پوست به ایشان گفته بودند برای بهبود خشکی و مشکلات پوستی پاهای خود را در شیر شست‌وشو دهند امام از این دستور سر باز زده و گفتند محال است این کار را انجام دهم بنابراین مسئولان کشور نیز نباید از پول بیت‌المال برای درمان شخصی خود استفاده کنند و در قسمت VIP و بیمارستان خصوصی تحت درمان قرار گیرند.


حریرچی ادامه داد: اخیر نیز شاهد بودیم که نخست وزیر نیوزلند هم در بیمارستان دولتی زایمان کرد بنابراین ما حق نداریم شرایط خاص و بالاتری نسبت به بقیه مردم برای افراد سلبریتی و خاص قائل شویم.


انتهای پیام/

ارسال نظر