دستاورد علم و فناوری باید در جامعه دیده شود/ چهار وظیفه دانشگاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی عصر دیروز در مراسم تکریم و معارفه روسای واحد ورامین-پیشوا با بیان اینکه علم در چهار آیه قرآن به عنوان نعمت مطرح شده است، گفت: انسان باید شاکر این نعمت باشد، علم با شکر نسبت مستقیم و دقیق دارد، دانشگاه سازمان علم آموزی است، اما در مقوله علم با نگاه تربیت انسان های شاکر عمل می کنیم، یا خیر، دانش آموخته ماحصل این دانشگاه است، باید دید که این دانشگاه دانش آموخته ای را تربیت می کند که بتواند علم را به درستی در جامعه به کار بگیرد، یا خیر، چراکه شکر به عبارتی صحیح به کار گرفتن نعمت است.
طهرانچی با بیان اینکه باید دید آموزش های دانشگاه های ما برنامه محور و نیازمحور است، یا خیر، گفت: گاهی می بینیم دانشگاه فقط برای آنکه آموزش بدهد، مشغول فعالیت و آموزش رشته های دانشگاهی تعریف شده ۲۰ سال قبل است، در این صورت تغییری حاصل نمی شود.
وی با بیان اینکه باید جریان دانش به دستاورد علمی و فناوری ختم شود، گفت: باید دستاورد علم و فناوری در جامعه دیده شود، دانشگاه در این منطقه اگر هست، باید در منافع اقتصادی و اجتماعی منطقه موثر باشد، اگر جوانی که از این دانشگاه با مدرک دکتری فارغ التحصیل می شود، بیکار باشد، نشان می دهد، تربیت ما ناقص است، نمی شود، بگوییم در منطقه کشاورزی هستیم و رشته کشاورزی کم فروغ شده است، این نشان می دهد، هیچ ارتباطی با جامعه مان نداریم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به بیان چهار وظیفه دانشگاه پرداخت و افزود: تربیت نیروی اسلامی، تعالی فردی و اجتماعی، افزایش دانش و حل مساله چهار وظیفه دانشگاه است، که «حل مساله» شکر نعمت پژوهش است، اگر پژوهش کردید و علم به دست آوردید، باید آن را درست به کار گرفته و ماحصل آن حل مساله باشد، دقت کنید که تربیت نیروی انسانی با به کارگیری ۳ نوع دانش مهارتی، تخصصی و اجتماعی است، باید بدانیم که اساسا این دانش ها را درست به افراد می دهیم، یا خیر و تنها دانش تخصصی می دهیم.
مهارت نیروی انسانی در اقتصاد دانش بنیان بسیار موثر است
طهرانچی با اشاره به فرمایش های مقام معظم رهبری گفت: دانشگاه خوب برای اداره کشور حیاتی است و در فرآیند ایجاد و پرورش قوه عاقلانه کشور اساتید نقش بسیار برجسته و حساس دارند، نتیجه قوه عاقله باید تربیت معنوی، فرهنگی و اخلاقی باشد، باید ببینیم، هویت دانشجویان به کجا می رود و آیا ما جوان باایمان، شجاع، اهل اقدام، مبارز با ظلم، اهل مهربانی و گذشت و امیدوار تربیت می کنیم و یا جوانی تربیت می شود که چشم به آن سوی مرزها دارد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: رسیدن به اوج و حضور در جمع سرآمدان علمی، علم می شود و حل مشکلات جامعه شکر آن علم است، اگر علمی به وجود آمد در طرف دیگر شکر هم باید باشد، نباید فقط در پی یک سیستم کلاس محور باشیم، باید برای تک تک جوانان برنامه داشت، نمی شود از این پتانسیل عظیم به راحتی گذشت و مهارت نیروی انسانی را بالا برد، در اقتصاد دانش بنیان مهارت نیروی انسانی بسیار موثر است.
رئیس دانشگاه آزاد استان تهران با بیان اینکه دسترسی آسان به آموزش عالی و فناوری اطلاعات را فراهم کرده ایم، گفت: اینها مقدمه برای مهارت نیروی انسانی و توسعه پایدار است، باید مسائل و مشکلات کشور عالمانه حل شود، باید همه رشته های دانشگاه به عنوان موتور پیش برنده کشور باشد و مادر این راستا برنامه جدی در پیش داریم.
به گزارش آنــا در این مراسم دکتر حامد زارعی به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا معرفی شد و از زحمات دکتر حسینعلی شیبانی رئیس سابق این واحد دانشگاهی تجلیل شد.
انتهای پیام/