صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شهاب‌الدین حسین‌پور:

گالیله از تراژدی به گروتسک می‌رسد/ آماده‌سازی دو نمایش برای سال آینده

شهاب‌الدین حسین‌پور از اجرای دو پروژه نمایشی با همکاری چهره‌های خوشنام و شناخته‌شده در سال آینده، خبر داد.
کد خبر : 289292

شهاب‌الدین حسین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا به دو پروژه نمایشی اشاره کرد که با همکاری محمد امیر یاراحمدی برای اجرا در سال آینده، در دست آماده‌سازی است.


وی اظهار کرد: نمایش ماه پیشونی که یک اپرت موزیکال است یکی از نمایش‌هایی است، که روی صحنه خواهم برد. متن این اثر نمایشی طی دو ماه آینده آماده می‌شود تا در سال ۱۳۹۸ روی صحنه رود.


این کارگردان تئاتر در خصوص دیگر اثر نمایشی‌اش بیان کرد: بر اساس پژوهش‌هایی که داشته‌ام نگرش خود از گالیله را با مدیریت و دراماتورژی محمد امیریاراحمدی به صحنه خواهم برد. باتوجه به اینکه این اجرا برداشت و نگاه من از گالیله برتولت برشت است، این اثر، نمایشی کاملا متفاوت از متن اصلی اجرا می‌شود.


حسین‌پور با تاکید بر اینکه به واسطه نگاه عجیب در گالیله این اثر نمایشی منحصر به فرد است، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نمایش گالیله ۶ تا ۷ ماه بعد از ماه پیشونی اجرا می‌شود، البته هنوز مکان اجرای دو نمایش قطعی نشده است. آنچه مسلم است این است که با توجه به اینکه هر دو نمایش پرپرسوناژ هستند دو سالن تالار وحدت و سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر مناسب اجرای این نمایش هستند.


وی در ادامه همچنین گفت: هر نمایش چیزی حدود ۵ ماه تمرین خواهد داشت بنابراین شاید یکی از نمایش‌ها در پایان بهار ۱۳۹۸ و دیگری در اوایل زمستان اجرا شود. بر اساس شرایط سالن، مسائل اقتصادی، زمان‌بندی و حجم کار پیش‌بینی می‌شود که دو نمایش با فاصله ۶ یا ۷ ماهه روی صحنه روند.


حسین‌پور تصریح کرد: در نمایش گالیله با توجه به دراماتورژی که می‌شود؛ ساختار صحنه‌ها، جنس دیالوگ‌ها و جهان نمایش تغییر می‌کند، به طوری که فضای اثر از رآلیستی به غیر رآلیستی و فانتزی نزدیک می‌شود. تغییرات در این نمایش تا حدی است که اگر کسی متن اصلی را خوانده باشد تصور نمی‌کند که چنین چیزی از گالیله اجرا شود.


وی گفت: گالیله در اجرای سال ۱۳۹۸ از تراژدی عمیق به سمت گروتسک حرکت می‌کند. برای اجرای این اثر نمایشی پژوهش‌هایی در حال انجام است اما هنوز نگارش متن آن آغاز نشده است. تمرکز و دقت بیش از حد روی این نمایش به این دلیل است که از رسالتی که باید نسبت به متن برشت رعایت کنیم خارج نشویم و با جهان‌بینی متناسب با متن دراماتورژی به سرانجام رسد.


این هنرمند بیان کرد: از آنجا که کار با وسواس زیادی پیش می‌رود، روند کار بسیار کند است. البته با توجه به پرسوناژهای زیادی که هر دو نمایش دارد در هر اثر ۶۰ بازیگر ایفای نقش خواهند کرد که همین امر نیاز به حمایت از سوی متولیان تئاتر را بیش از پیش یادآور می‌شود.


وی با اشاره به اهمیت حمایت تاکید کرد: با توجه به تجربه و تلاش گروه نمایشی، امیدوار هستم حمایت‌های لازم انجام شود تا نمایش به بهترین شکل ممکن روی صحنه رود چراکه اگر چنین شرایطی فراهم نشود گروه نمایشی و اعضایش دچار سرخوردگی خواهند شد.


حسین‌پور درباره همکاری مجدد با هنرمندان شناخته شده چون فریبا متخصص گفت: حتما در پروژه‌های سال آینده در کنار بازیگران جدید از افرادی که پیش از این افتخار همکاری را داده‌اند استفاده خواهم کرد اگرچه در حال حاضر نمیتوانم بگویم کدام بازیگر چه نقشی را بر عهده خواهد داشت اما آنچه مسلم است، این است که از افرادی استفاده خواهم کرد که پتانسیل این جنس کار را دارند. در این میان حتما هنرجویانی که آینده تئاتر و سینما را می‌سازند برای کسب تجربه بیشتر نیز همکاری خواهند داشت.


وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: تا زمانی که نگارش متن به اتمام نرسد و زمان اجرا مشخص نشود نمی‌توان نسبت به همکاری افراد سخنی به میان آورد، اما قطعا چینش بازیگران نمایش‌ها مخاطبان را هیجان‌زده خواهد کرد.


لازم به یاد‌آوری است، شهاب‌الدین حسین‌پور چندی پیش نمایش یک زندگی بهتر و سرآشپز پیشنهاد می‌کند را روی صحنه برد که با استقبال بسیاری از مخاطبان تئاتر روبه‌رو شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر