صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۷
قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکیدکرد؛

ضرورت ادغام دو مجوز فناوری و دانش‌بنیان/ تعیین رویه واحد برای اعطای مجوز دانش‌بنیان

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: هم اکنون دو نوع مجوز با عناوین مجوز فناوری و مجوز دانش‌بنیان برای شرکت‌های فعال فناور در پارک‌های علم و فناوری و همچنین بخش خصوصی صادر می‌شود که باید این دو مجوز ادغام و رویه واحد برای اعطای مجوز دانش بنیان تعیین شود.
کد خبر : 289018

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، سی و یکمین نشست روسای پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دکتر مهدی کشمیری، قائم مقام معاون پژوهش و فناوری و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری این وزارت درمحل دانشگاه تهران برگزار شد.


بحث درباره اصلاح آیین نامه‌های «اعطای مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان و تاسیس مراکز رشد واحدهای فناور» دستور کار اصلی سی و یکمین نشست روسای پارک‌های علم و فناوری بود و اعضای جلسه دیدگاه‌های خود را درباره پیش‌نویس‌های ارائه شده مطرح کردند.


کشمیری با اشاره به اینکه مجوز «شرکت فناور» توسط پارک‌های علمی و فناوری صادر می‌شود، گفت: فرایند صدور این مجوز کاملا غیرمتمرکز است و رویه واحدی در کشور ندارد و اساس صدور این مجوز نوع فعالیت‌های شرکت‌های فناور است ولی مجوز «دانش‌بنیان» که توسط کارگروه تخصصی مستقر در «مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری» صادر می‌شود، محصول‌محور است و پس از یک نظام داوری دوسطحی مشخص صادر می‌شود.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم افزود: گواهی «دانش‌بنیان» امروز جایگاه خود را در کشور پیدا کرده و کسب آن برای شرکت‌های فناوری یک امتیاز مهم و مزایای قانونی دارد که گواهی «شرکت فناور» این مزایا و امتیازات را ندارد و هم‌اکنون فقط ۲۰ درصد شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری می‌توانند مجوز دانش‌بنیان را کسب کنند.


وی افزود: برای ارتقای جایگاه گواهی فناوری در کشور و بویژه در نزد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید یک نظام یکپارچه و همگن با مبانی واحد و در نظارت وزارت علوم در بین پارک‌های علمی و فناوری را ایجاد کنیم و فرآیند ارزیابی و پایش استاندارد و مستمری را برای حفظ کیفیت این گواهی تعریف کنیم.


قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه این نشست به بحث اصلاح فرآیند صدور مجوز مراکز رشد فناور پرداخت و گفت: صدور دو نوع مجوز قطعی و اصولی و ضرورت داشتن اساسنامه برای مرکز رشد و نقش مهم شورای گسترش در صدور مجوز را از ایرادات آیین‌نامه فعلی است که در پیش‌نویسی فعلی این نقاط ضعف بر طرف شده است.


وی افزود: در آیین‌نامه فعلی روند صدور مجوز مرکز رشد فناوری تعریف نشده است و بیشتر مراکز رشد دولتی هستند که توسط دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ایجاد می‌شود، بنابراین وقتی سازمان‌های موسس مرکز رشد فناوری اساسنامه دارند داشتن اساسنامه مستقل برای مراکز رشد ضرورتی ندارد.


مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم اظهار کرد: در پیش‌نویس آیین‌نامه جدید که در نهایت باید به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم برسد مجوز قطعی نداریم و مجوزها با اعتبار یک تا پنج سال صادر می‌شوند و مرکز رشد اساسنامه مستقل از سازمان موسس خود ندارد.


در ادامه این نشست روسای پارک‌های علم و فناوری دیدگاه‌های خود را درباره مباحث نشست مطرح کردند و کارگروهی نیز برای اصلاح آیین نامه «اعطای مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان» تشکیل شد تا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره اقدام کند.


همچنین در بخشی از این نشست، دکتر علی باستی، رئیس جدید پارک علم و فناوری گیلان و دکتر مهدی ابطحی، رئیس جدید شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به جمع معرفی و دکتر پور‌فیض رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گزارشی از فعالیت ۱۶ ساله خود در این پارک علمی را ارائه کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر