صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
با ابلاغ یک بخشنامه جدید؛

ترمز دارایی‌های موهوم موسسات اعتباری کشیده شد

بانک مرکزی، «دستورالعمل شناسایی درآمد مؤسسات اعتباری» را با هدف ایجاد رویه‌ واحد حسابداری در ثبت انواع درآمدهای حاصله مؤسسات اعتباری تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
کد خبر : 287616

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از بانک مرکزی، این بانک مستند به اختیارات مقرر در بند (ج) ماده (۳۳) «قانون پولی و بانکی کشور» مصوب سال ۱۳۵۱ و اصلاحات بعدی آن و نیز ماده (۸۶) آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره مؤسسات اعتباری غیردولتی موضوع مصوبه جلسه مورخ ۲۸‏ دی ماه سال ۱۳۹۳ هیأت وزیران و با هدف؛ تدقیق در اعمال قضاوت حرفه‌ای، ایجاد رویه‌ واحد حسابداری در ثبت انواع درآمدهای حاصله مؤسسات اعتباری، امکان و بهبود قابلیت مقایسه ارقام مندرج در سرفصل حساب‌های مرتبط در مؤسسات اعتباری مختلف، انعکاس تصویری صحیح و واقعی از عملکرد مالی مؤسسات اعتباری، ارتقای شفافیت مالی، جلوگیری از شناسایی و توزیع سودهای موهوم و انطباق هرچه بیشتر نحوه عمل شناسایی درآمد در مؤسسات اعتباری با ماهیت بانکداری اسلامی و نیز استانداردهای حسابداری، دستورالعمل جامعی را تحت عنوان «دستورالعمل شناسایی درآمد مؤسسات اعتباری» درخصوص زمان و نحوه شناسایی، زمان توقف و نیز شناسایی مجدد انواع درآمدهای حاصل در مؤسسات اعتباری تدوین کرد، که دستورالعمل مذکور پس از طرح در یک هزار و دویست و چهل و هشتمین جلسه مورخ اول خرداد ۱۳۹۷ شورای پول و اعتبار، به تصویب رسید.


از اهم ویژگی‌های دستورالعمل مذکور می‌توان به مواردی به‌شرح زیر اشاره کرد:
۱) ارایه دامنه‌ای جامع از تعاریف،‌ عبارات و اصطلاحات؛
۲) اتخاذ رویکردی فرآیندمحور درخصوص ضوابط پیشنهادی شناسایی درآمد مؤسسات اعتباری جهت تبیین هرچه بیشتر مفاد آن؛
۳) تدوین سازوکارهای زمان شناسایی درآمد تسهیلات اعطایی به تفکیک عقود اسلامی؛
۴) پیش‌بینی سازوکارهای تعیین میزان درآمد تسهیلات اعطایی حسب مورد؛
۵) پیش‌بینی سازوکارهای شناسایی درآمدهای حاصل از ارایه خدمات بانکی از قبیل اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه‌ها و ... .
۶) درج احکام مرتبط با تعدیل شناسایی درآمد انواع تسهیلات، تعهدات و خدمات بانکی؛
۷) تشریح سازوکارهای شناسایی درآمد مطالبات غیرجاری؛
۸) تبیین فرآیند توقف شناسایی درآمد مطالبات غیرجاری؛
۹) اتخاذ رویکرد مبتنی بر نوع وثایق مأخوذه در خصوص زمان ادامه یا توقف شناسایی درآمد مطالبات غیرجاری؛
۱۰) الزام مؤسسه اعتباری به ایجاد سازوکارهای لازم جهت اجرای دستورالعمل شناسایی درآمد از قبیل ایجاد سامانه اطلاعاتی وثایق و تضامین مرتبط با تسهیلات اعطایی و تعهدات ایجاد شده؛
۱۱) پیش‌بینی سازوکارهای لازم جهت شناسایی مجدد درآمد مطالبات غیرجاری؛
۱۲) پیش‌بینی سازوکارهای لازم جهت شناسایی درآمد تسهیلات امهالی؛
۱۳)تدوین ضوابط ناظر بر شناسایی درآمد در بازپرداخت تسهیلات زودتر از موعد؛
۱۴)پیش‌بینی نحوه شناسایی درآمد قراردادهای تسهیلاتی فسخ شده؛
۱۵) الزام مؤسسه اعتباری به رعایت تمامی ضوابط و مقررات ذی‌ربط از جمله استانداردهای حسابداری؛
۱۶) تعیین مصادیق نهادهای مشمول رعایت ضوابط ناظر بر دستورالعمل شناسایی درآمد.


انتهای پیام/

ارسال نظر