توسعه پایدار بدون توجه به آموزش و پرورش شکل نمیگیرد/ ضرورت ساخت مدارس هوشمند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری دوشنبه شب در گردهمایی خیرین مدرسه ساز که به مناسبت بیستمین سال تأسیس جامعه خیرین مدرسهساز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار داشت: مردم ایران همواره مردمی نوعدوست، حساس و آگاه نسبت به مسائل کشور هستند و با رصد دقیق شرایط هر کجا نیاز باشد حضور پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام می دهند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: مردم و خیرین گاهی ضرورت حضور خود را در بخش سلامت می بینند آن گاه حضورشان در حوزه سلامت کشور تعیین کننده می شود؛ حضور آنها در بخش های دیگر نیز ثمر بخش بوده و در بخش آموزش و پرورش نیز کار خیرین بر اساس آمار و ارقام و گزارش های ارائه شده کار بسیار عظیم و بزرگی بوده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 20 درصد کلاسهای درس کشور توسط خیرین ساخته شده است، اقدامات صورت گرفته توسط خیرین مدرسهساز را ارزنده و بزرگ توصیف کرد و ضمن قدردانی از آنان گفت: به شما اطمینان می دهم که دولت در کنارتان خواهد بود تا بتوانید کارهای بزرگی که انجام داده اید را توسعه دهید.
جهانگیری سنت نیکوکاری و وقف را سنتی حسنه، اسلامی و ایرانی توصیف کرد و افزود: سنت نیکوکاری امروز به راهبردی بسیار مهم برای غلبه بر مشکلات و تنگناهای پیش روی کشور تبدیل شده و اقدامات نیکوکارانه یک امید مهم و راهکار روز آمد برای توسعه و دستیابی به افقهای بلند مدت کشور است.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و آینده روشن تری پیش روی مردم و بخصوص نسل جوان کشور قرار دهیم که دولت و ملت در کنار هم برای حل مشکلات تلاش کنند و در صحنه حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه اقدامات خیرین یکی از نمادهای حضور مردم در صحنه برای غلبه بر مشکلات کشور است، خاطر نشان کرد: در صدر این سنت حسنه و سیاست خردمندانه موضوع آموزش و پرورش و مدرسهسازی قرار دارد که هم از نظر تعداد برجسته است به گونهای که 650 هزار خیر مدرسهساز در کشور فعالیت دارند و هم از نظر حجم سرمایهگذاری انجام شده توسط خیرین؛ معلوم است که خیرین بدون آنکه کسی آنها را مجبور کند خودشان به مسائل و مشکلات کشور توجه دارند و آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را مهمترین موضوع میدانند.
جهانگیری ادامه داد: وقتی از نگاه توسعهای به کشور مینگریم و به این نکته توجه میکنیم که تمرکز در چه بخشهایی برای آینده توسعه کشور مهمتر است به این نتیجه می رسیم که قطعاً هیچ توسعه پایداری بدون آنکه آموزش و پرورش در آن نقش درجه یک داشته باشد شکل نمی گیرد.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در کشورهای پیشرفته نیز ضریب ارتباط توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی و توسعه سیاسی با نظام آموزشی ضریبی بالاست و به حدود 60 ـ 70 درصد می رسد و اگر میخواهیم توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم باید از نظام آموزشی مناسب برخوردار باشیم.
وی افزود: عکس این موضوع نیز صادق است و اگر ضعفی چه ساختاری و چه مدیریتی و چه از نظر امکانات و تجهیزات در آموزش و پرورش باشد اثر آن بلافاصله به همه بخشهای کشور سرایت میکند و این گونه نیست که کمبودها و عدم حل مشکلات مختص آموزش و پرورش باشد بلکه آثار آن در بخشهای دیگر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هویدا می شود.
جهانگیری گفت: اگر به دنبال سرمایه مادی و معنوی کشور هستیم حتماً این سرمایه در آموزش و پرورش متمرکز است و توجه به آموزش و پرورش است که میتواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اکنون در عصر ارتباطات و دوران انفجار اطّلاعات هستیم و شرایط با گذشته تفاوتهای زیادی یافته است؛ بر ضرورت ساخت مدارس هوشمند و برخورداری از محیطهای آموزشی متناسب با شرایط و نیاز امروز دانش آموزان تاکید کرد.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: متاسفانه بر اساس گزارشهای ارائه شده هنوز در برخی مناطق کشور مدارس کپری وجود دارد و برخی کلاسهای درس در ساختمان های نامناسب و غیر ایمن برای دانشآموزان تشکیل می شود که باید این بناها تخریب و ساختمانهای مناسبی احداث شود.
وی با تاکید بر همکاری دولت، نهادهای عمومی، بخش خصوصی و خیرین با یکدیگر برای حل مشکلات کشور، گفت: اگر همه دست به دست هم دهیم می توانیم از موانع عبور کنیم و در این زمینه حلقه اتصال بین مردم و دولت و نهادهای مدنی، خیرین هستند.
جهانگیری با اشاره به گزارشهای ارائه شده در خصوص وضعیت سرانه آموزشی کشور تصریح کرد: گزارشها نشان میدهد که استان هایی نظیر تهران و خراسانرضوی که به ظاهر پیشرفته و توسعه یافته تر از سایر استانها تلقی میشوند از نظر سرانه فضای آموزشی نسبت به سایر استان ها وضعیت نامناسب تری دارند و این در حالی است که شاخصهای اقتصادی استانی مانند تهران با هیچ استان دیگر قابل مقایسه نیست و بیش از 30 درصد فعالیتهای اقتصادی کشور در تهران متمرکز است.
معاون اول رئیس جمهور افزود: این گزارش نشان میدهد که جهتگیریهای خیرین به سمت استانهای کمتر توسعه یافته و محروم بوده است اگرچه برخی استانهای محروم مانند سیستان و بلوچستان نیز در سرانه زیربنای آموزشی رتبه پایینی دارند.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین رسالت آموزش و پرورش اطّلاعرسانی به موقع از وضعیت ساختمانهای مدارس به خیرین مدرسه ساز است، خاطر نشان کرد: خیرین مدرسهساز علاقمند هستند سرمایهگذاری خود را در جایی انجام دهند که نیاز بیشتری به آن وجود داشته باشد و اگر وزارت آموزش و پرورش اطّلاعرسانی خوب و دقیقی در این زمینه انجام دهد، خیرین حتماً با علاقه کمک خواهند کرد.
معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به شرایط جدید پیش روی کشور، گفت: درباره اوضاع و شرایط کشور در آینده نزدیک و پس از ماه مبارک رمضان با مردم بیشتر سخن خواهم گفت.
در این مراسم وزیر آموزش و پرورش و معاون این وزارتخانه نیز گزارشی از وضعیت سرانه آموزشی کشور و وضعیت سرانه زیربنای آموزش و پرورش در مناطق شهری و روستایی کشور ارائه کردند و در خصوص اهمیت کار خیرین مدرسهساز به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.
محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسهساز ایران و همچنین یکی از بانوان خیر نیز در این مراسم گزارشی از تعداد خیرین مدرسهساز و آخرین اقدامات صورت گرفته توسط این مجمع ارائه کردند و به بیان دیدگاههای خود در این خصوص پرداختند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/