صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۸ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد

چرا بعد از مصرف دارو، آنفلوانزا بهبود نمی‌یابد؟

زمانی که ویروس آنفلوآنزا وارد بدن می‌شود سلول‌های بدن را تخریب و لاشه سلولی را وارد ریه می‌کند و سیستم ایمنی موظف است این لاشه‌ها را جمع و دفع کند که این مساله ممکن است 1 یا 2 ماه به طول بینجامد و زمانی که پزشک به بیمار دارو تجویز می‌کند این دارو تنها به منظور از بین بردن ویروس‌های زنده مصرف می‌شود.
کد خبر : 2865

دکتر مجتبی رستمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره بیماری آنفلوآنزای فصلی و علائم آن گفت: آنفلوانزای فصلی یک بیماری ویروسی است که بیشتر در اواخر پاییز و زمستان دیده می‌شود. عامل این بیماری ویروس H1N1 و H3N3 است که این ویروس‌ها همیشه در گردش هستند و غالب افراد 18 سال به بالا یک ایمنی نسبی نسبت به ابتلا به این ویروس را دارند.


این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره علائم این بیماری افزود: این بیماری با علائمی از قبیل سرفه، عطسه، تب و لرز، آبریزش بینی، سر درد و گاهی با استفراغ و تهوع همراه است که این علائم در برخی افراد بسیار خفیف و در برخی دیگر بسیار شدید هستند.


وی با بیان اینکه معمولا داروهای ضد ویروسی برای درمان آنفلوانزای فصلی توصیه نمی‌شود گفت: اما در مواقعی که بیماری به صورت شدید بروز کرده باشد باید از این دسته از داروها استفاده کرد. به افرادی که بروز بیماری در آنها شدید است، توصیه می‌شود به محض ابتلا به پزشک مراجعه کنند و در همان 24 ساعت اول داروهای ضدویروسی را دریافت کنند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: به طور کلی دارو به مدت 5 روز برای بیماران تجویز می‌شود اما اگر شدت بیماری بسیار زیاد باشد ممکن است پزشک مصرف دارو را به مدت 10 روز برای بیمار توصیه کند اما باید توجه داشت بیماری در این مدت بهبود نمی‌یابد و ممکن است تا 1 یا 2 ماه نیز به طول بینجامد.


رستمی با بیان اینکه درمان آنفلوانزای فصلی شامل درمان دارویی، تزریقی و اسپری است گفت: متداول‌ترین روش، تجویز دارو است و اسپری نیز بیشتر برای کودکان تجویز می‌شود اما نوع تزریقی درمان این بیماری هنوز در کشور ما وجود ندارد.


این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ادامه یادآور شد: این بیماری در افراد مبتلا به دیابت، بیماران ریوی، افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند و سایر افراد در معرض خطر بیشتر دیده می‌‌شود.


وی درباره راه‌های انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر گفت: آنفلوانزای فصلی از طریق سرفه و عطسه به افراد دیگر سرایت می‌کند، بنابراین به بیماران توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلای اطرافیان به صورت مداوم دست‌های خود را به خوبی شست‌و‌شو دهند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: به تمامی افراد توصیه می‌شود زمانی که اطرافیان آنها به بیماری آنفلوانزای فصلی مبتلا می‌شوند، از تماس دست و روبوسی با آنها خودداری کنند و پس از تماس با وسایل فرد بیمار، دست‌های خود را به خوبی شست‌و‌شو دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر