بهرهبرداری از فاز اول خط 7 مترو تا پایان خرداد ماه/ رفع مشکلات چشمه علی تا 15 تیرماه
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی امام مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه در نشست خبری صبح امروز خود با صحاب رسانه با بیان اینکه متروی تهران پس از توقف چند ساله در سالهای ابتدایی انقلاب مجددا از سال 65 فعالیتش را آغاز کرد، گفت: در واقع امسال سی و دومین سالی است که مترو در حال فعالیت و پیگیری برای سامان بخشیدن به امور است.
وی با بیان اینکه متروی تهران و سایر کلانشهرها بودجه مصوب سالیانه دارند و در کنار منابع شهرداری بودجه خاص به آنها تعلق میگیرد، اظهار کرد: در راستای توسعه متروهای کلانشهرها مصوبه شورای شهر و مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد و طبق ردیفهای بودجه تخصیصها در طول صورت میگیرد.
امام با بیان اینکه در بودجه مصوب سال 96 مترو 160 میلیارد تومان رقم بودجه مصوب شده بود، افزود: توسعه خطوط متروی تهران، خط متروی اسلامشهر و خط متروی پرند باید از محل تخصیص این بودجه صورت میگرفت به طوریکه تا پایان سال 96 ، 101 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و در واقع 63 درصد بودجه محقق شده است.
مترو گرانترین مد حمل و نقلی
مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه مترو گرانترین مد حمل و نقلی است، عنوان کرد: بودجهای که به آن اختصاص پیدا میکند در مقیاسی که باید باشد بسیار کوچک است و علیرغم حسن نیت دولت برای حمایت از مترو به دلیل محدودیتها عدد پیشنهادی و مصوب شده در مجلس شورای اسلامی بسیار ناچیز است.
امام با بیان اینکه بودجه امسال برای توسعه مترو در شهرداری تهران هزار و 765 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این در حالی است که این بودجه در سال گذشته 2 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است. در شش ماهه دوم سال (آذر ماه) که فصل بررسی بودجه کشور است در مجلس شورای اسلامی مقارن با حضور تیم جدید شهرداری فعالیتهای زیادی انجام شد و رایزنیهای زیادی صورت گرفت تا سهم متروی کلانشهر تهران افزایش پیدا کند این اتفاق در مصوبات کمیسیون عمران مجلس افتاد اما اکثر آن در کمیسیون تلفیق منتفی شد و در نهایت عدد مصوب شده 113 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: از این عدد هم 75 درصد ابلاغ شده و طی روزهای اخیر اعلام کردهاند که از 75 درصد ابلاغ شده 55 درصد آن یعنی 46/6 میلیارد تومان تخصیص پیدا میکند.
برنامههای شرکت مترو برای تکمیل خطوط بهرهبرداری شده 1 تا 5
امام با اشاره به برنامههای شرکت متروی تهران برای تکمیل خطوط بهرهبرداری شده 1 تا 5 توضیح داد: این خطوط نواقصی دارند که در زمان بهرهبرداری فرصت تکمیل آنها ایجاد نشده از جمله این نواقص میتوان به کمبود آسانسور پله برقی و تهویه در برخی از خطوط اشاره کرد که ما موظف هستیم این نواقص را برطرف کنیم.
توضیحات امام درباره تکمیل خطوط 6 و 7 مترو
وی با اشاره به آخرین وضعیت تکمیل دو خط 6 و7 متروی تهران عنوان کرد: تکمیل این دو خط مسلما جزو مهمترین تعهدات و وظیفه ما است و ما تلاش میکنیم تا با حمایت شروای شهر و مدیریت شهری با توجه به بودجههای تخصیص داده شده این دو خط را تکمیل کنیم. خط 7 متروی تهران در سال گذشته (18 خرداد ماه) با تعداد محدودی ایستگاه افتتاح شد و به دلیل داشتن برخی از نواقص و به تصویب مدیریت جدید شهری به دلیل داشتن نواقص ایمنی تعطیل شد.
مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه تصریح کرد: تامین منابع مالی یکی از مشکلات شهرداری تهران است باید منابع حداقلی فراهم میشد تا ما با جدیت بحث را پیگیری کنیم. در حال حاضر بخش میانی متروی خط 7 (حدودا 6 کیلومتر) با 5 ایستگاه تا آخر خرداد ماه آماده بهرهبرداری خواهد بود. مسائل ایمنی مرتفع شده و در همین راستا فردا (سه شنبه 22 خرداد ماه) شهردار پایتخت از خط 7 متروی تهران بازدیدی خواهند داشت.
وی با بیان اینکه به کار افتادن این 5 ایستگاه تا آخر خرداد ماه فاز اول بهرهبرداریها خواهد بود، تصریح کرد: دو فاز دیگر پس از تامین بودجه مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
امام با اشاره به آخرین وضعیت خط 6 مترو عنوان کرد: این خط 32 کیلومتر است و حدفاصل دولتآباد تا کوهسار با زحماتی که انجام شده 91 درصد از ساختمانهایش آماده بهرهبرداری است اما در بحث تجهیزات دچار عقبافتادگی هستیم که باید آن را جبران کنیم. فاز اول خط 6 تا پایان شهریور ماه حدودا 10 کیلومتر از دولت آباد تا میدان امام حسین افتتاح خواهد شد و ادامه خط تا پایان خرداد ماه 98 آماده بهرهبرداری خواهد بود.
مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه با اشاره به عدم تکمیل اکوپارکینگها در خطوط سه و چهار گفت: در خط سه متروی تهران فاقد اکوپارکینگ لازم هستیم و جزو برنامهها این است تا پایانه آزادگان (انتهای جنوبی خط 3) عملیات اجراییاش آغاز شود و برای اجرای پروژه به دنبال پیدا کردن پیمانکار هستیم. البته خط 3 متروی تهران در بخش شمالی هم فاقد پارکنیگ است که امیدواریم تا پایان سال 98 بتوانیم بخش شمالی و جنوبی خطوط سه را تکمیل کنیم همچنین در خط چهار پایانه شهید کلاهدوز پارکینگی راهاندازی شده اما تعمیرگاههای آن هنوز تشکیل نشده است و در نهایت در این خط در منتهی علیه غربی یعنی اکباتان پارکینگها هنوز مورد بهرهبرداری قرار نگرفته است که امیدواریم بتوانیم با سرعت بیشتری آن را تکمیل کنیم. فاز اول تا پایان سال جاری و فاز دوم تا نیمه اول سال 98 اجرایی خواهد شد.
آخرین وضعیت بررسی طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران
وی با اشاره به بررسی طرح جامع حمل ونقل ریلی شهر تهران از سال 96 توسط مشاوران ایرانی و خارجی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی مشاوران طرح جامع تا پایان تابستان 97 بر اساس نتایج به دست آمده اعلام خواهد شد. بسیاری از مناطق شهری 22 گانه منتظر اعلام این طرح جامع هستند مثلا در منطقه 22 ساخت و سازهای زیادی صورت گرفته که باید حمل و نقل ریلی در اختیار داشته باشند در این راستا گروههای متعددی از سرمایهگذاران خارجی پای مذاکره آمدهاند که امیدواریم به نتایج نهایی برسیم.
استفاده مترو از تولیدات داخلی
امام با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا با رئیس جهاد دانشگاهی به منظور استفاده از تولیدات داخلی تفاهمنامهای امضا کنیم، گفت: شهرداری تلاش میکند تا در تکمیل خطوط مترو و توسعه آن از تولیدات داخلی استفاده کند در همین راستا سیستم سیگنالینگ خط 6 تولید داخل و همچنین سیستمهای تهویه تونلها نیز تولید کشور خودمان است.
تخصیص وام دو هزار میلیارد تومانی
مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه با اشاره به تخصیص وام دو هزار میلیارد تومانی برای توسعه خطوط مترو تصریح کرد: قرار است تا 700 میلیارد تومان آن از سوی بانک عامل یعنی بانک شهر ارائه شود البته شرکت اوراق بهادار هم نیز برای عرضه اوراق مشارکت در توسعه مترو به ما قولهایی دادند که امیدواریم بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
وی با اشاره به آخرین وضعیت تامین واگنهای متروی تهران گفت: در بحث تامین واگن 91 واگن قرار بود به مترو تهران اختصاص پیدا کند که آخرین سری واگنها نیز تحویل شرکت بهرهبرداری شده است.
امتداد متروی خط 7 به دانشگاه علوم تحقیقات یک قرار قدیمی بود
امام با اشاره به امتداد خط 7 متروی تهران به دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات گفت: اخیرا در این راستا جلسهای با حضور ریاست شورای شهر تهران برگزار شده البته تفاهمنامه آن بین شهرداری تهران و رئیس وقت دانشگاه آزاد در سال 93 به امضا رسیده اما تا امروز تحقق نیافته بود. شاخه غربی خط 7 تا جنتآباد شمالی ادامه پیدا خواهد کرد و واحد علوم و تحقیقات هم یکی از مجموعههایی است که قرار است خط 7 به آن برسد. طبیعتا در این بحث مطالعات اولیه انجام شده و ما تلاش میکنیم تا خط 7 مترو را به نمایشگاه بینالمللی و میدان کتاب برسانیم.
انجام مطالعات برای رساندن خط مترو به منطقه 22 ادامه دارد
مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره آخرین وضعیت رساندن خطوط مترو به منطقه 22 و مطالعات انجام شده در این زمینه توضیح داد: در منطقه 22 مطالعات طرح جامع نیز در حال انجام است این مطالعات باید انجام شود تا نتایج درستی به دست بیاید. برای این منطقه حتی قطارهای سبک شهری هم در نظر گرفته شده اما نباید این نکته را فراموش کنیم که در کلان شهرها حمل و نقل عمومی باید به نوعی توسعه پیدا کند که شهروندان با طی مسیر کوتاه 500 متری به یک مد حمل و نقلی مطمئن برسند که در کنار آن میتوان به اتوبوس هم اشاره کرد. اما مطمئنا رساندن مترو به منطقه 22 در مطالعات دیده خواهد شد.
وی درباره افتتاح خط مترو در لواسانات گفت: قرار بود تا از زیر خیابان ولیعصر خط جدید مترویی افتتاح شود که البته این موضوع در دوره مدیریت قبلی مطرح شده و همچنین بحث بعدی توسعه خط 3 از قائم تا لواسانات بود که این بحث نیز ابتر مانده است با توجه به منابع شهرداری بعید میدانم این موضوع تحقق پیدا کند. البته باید توافقاتی هم در این زمینه صورت گیرد. موضوع دیگری که مطرح شده بود حمل و نقل ریلی از شمال تهران و تونل طویل امیر کبیر به سمت مازندران بود که نماینده مردم آمل نیز این قضیه را پیگیری میکرد اما دولت هنوز مصوبهای در این زمینه به تصویب نرسانده است.
آخرین وضعیت بدهکاری مترو به پیمانکاران
وی در باره آخرین وضعیت بدهکاری متروی تهران به پیمانکاران گفت: در حال حاضر قریب به 170 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم مدیریت جدید شهری زمانی که مستقر شد پیمانکاران زیادی طلب خود را دریافت نکرده بودند اما در نهایت تلاش این بود تا منابعی که به مترو اختصاص پیدا میکند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد و بدهی پیمانکاران تا آنجا که ممکن است پرداخت شود.
درخواست دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت
امام با بیان اینکه متروی تهران به منظور توسعه خطوط درخواست دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت داشته است، اضافه کرد: اگر موافقت صورت گیرد با هزار و 765 میلیارد تومانی که برای این موضوع اختصاص پیدا کرده است خط 6 و 7 مترو عمدتا نیازهایش برطرف میشود و نسبت به تکمیل دیگر خطوط نیز اقدام خواهد شد.
وی درباره علت عدم حمایت بانک شهر از توسعه خطوط مترو توضیح داد: در این باره قراردادی بین شهرداری و بانک شهر به امضا رسیده و قرار بود تا شهردار املاکی را در اختیار بانک شهر قرار دهد اما چون این املاک هنوز در اختیار بانک شهر قرار نگرفته است بانک نیز به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.
توضیحات مدیر عامل مترو درباره خشک شدن چشمه علی
مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه درباره خشک شدن چشمه علی توضیح داد: در راستای تکمیل خطوط مترو مسلما مطالعات توسط مشاوران ذیربط انجام خواهد شد و در همین راستا ما نیز از مشاوران زمینشناسی نیز استفاده کردیم تلاش شده تا در راستای اجرای خط مترو اولا به هیچ کدام از آثار میراث فرهنگی آسیبی وارد نشود و در این زمینه جای نگرانی هم وجود ندارد مسیر اولیه به گونهای پیشبینی شده تا از مسیرهای فرهنگی فاصله بگیرد.
وی ادامه داد: مسلما اجرای خط مترو باعث خشک شدن آب چشمه علی شده است در مواقعی که دستگاهها متوقف و وارد تونل میشوند آب به صورت مقطعی قطع خواهد شد و دوباره با فاصله زمانی کوتاه مدت آب چشمه علی برمیگردد. تونلها تا فاصله زمانی 15 تیر ماه از آن محدوده عبور خواهند کرد و مشکلاتی که پیرامون چشمه علی وجود دارد به صورت کامل مرتفع خواهد شد.
انتهای پیام/