صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

ساخت سنسوری برای تشخیص بی‌درنگ با کمک دانشمند ایرانی

دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا با همراهی یک دانشمند ایرانی با نام محسن رحمانی موفق به ساخت سنسور نوری بسیار نازکی شدند که می‌تواند برای تشخیص بی‌‌درنگ استفاده شود.
کد خبر : 285627

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ItWire، این سنسورهای نوری کوچک که 50 بار نازک‌تر از موی سر انسان هستند، توسط دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا توسعه یافته‌اند. می‌‌توان از این سنسورها در ساخت گجت‌های پوشیدنی استفاده کرد که بیماری‌ها را بی‌درنگ تشخیص می‌دهد.


بیشتر دستگاه‌های دیجیتال الکترونیک نوعی سیستم‌عامل در خود دارند اما واکنش سیستم‌عامل بی‌درنگ بسیار سریع‌تر است. سیستم‌عامل بی‌درنگ معمولا قسمت یا بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر است که درباره وظیفه بعدی و اولویت وظایف تصمیم می‌گیرد، مسئولیت پیام‌های وظایف را به عهده دارد و همه وظایف یک مجموعه را با هم هماهنگ می‌کند.


به گفته پروفسور آنتونیو تریکولی از دانشگاه ملی استرالیا، این سنسورها می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بیماری‌های مانند دیابت را زودتر تشخیص دهند؛ همچنین می‌تواند به مدیریت بیماری‌های مزمن نیز کمک کند.


دکتر تریکولی می‌گوید: «می‌توان این سنسورهای بسیار کوچک را در یک ساعت کار گذاشت تا سلامت فرد را به طور کامل تحت نظر داشت».


وی افزود: «این اختراع نشان می‌دهد که در حال طراحی نسل بعدی دستگاه‌های پوشیدنی هستیم. نسل جدید دستگاه‌های پوشیدنی می‌تواند به انسان‌ها کمک کند که زندگی بهتری و طولانی‌تری داشته باشند».


به گفته وی، می‌توان از این سنسورها برای اندازه‌گیری متابولیت‌ها، غلظت گازهایی خارج شده از پوست و تنفس، استفاده کرد. این امر به پزشکان اجازه می‌دهد که سلامت افراد به شکل سیستم بی‌درنگ تحت نظر داشته باشند.


به گفته دکتر محسن رحمانی یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی، برای ساخت این سنسورها از نانوذرات طلا و نیمه‌رساناها استفاده شده است تا بتواند کم‌غلظت‌ترین گازهای مولکولی را تشخیص دهد.


به گفته زیلیو فوسکو، دانشجوی دکتری و یکی از اعضای آزمایشگاه دکتر تریکولی، سنسورهای جدید بهتر از نمونه‌هایی است که برای گجت‌های پوشیدنی پزشکی توسعه یافته‌اند. سنسورهای جدید قادر به تشخیص غلظت‌های بسیار کم متابولیت است و می‌تواند در دمای اتاق کار کند.


وی افزود: «زیبایی این سنسورها در انطباق‌پذیری آنهاست. می‌توان این سنسورها را در تکنولوژی‌های مختلف و برای کاربردهای متفاوتی، از پزشکی گرفته تا کشاورزی و اکتشاف فضا، به کار برد».





مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر