صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۷ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
در مصاحبه با نیویورکر؛

ظریف: دیدار با وزیر خارجه سعودی غیرممکن نیست/ مذاکرات هسته‌ای آزمونی برای آمریکا است

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با «نیویورکر» به سوالات این نشریه آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای و دوران پس از آن پاسخ داد.
کد خبر : 28543

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،‌ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه در نشریه نیویورکر منتشر شد،‌ به تشریح دیدگاه‌هایش در مورد دوران پس از توافق هسته‌ای پرداخته است.


در ادامه متن کامل این توافق آمده است:


خبرنگار آمریکایی ضمن سوال درباره اینکه روز امضای توافق چه شکلی بود، درباره تاثیر احتمالی مذاکرات هسته‌ای بر دیگر موضوعات منطقه سوال کرد که آقای ظریف پاسخ داد:


رهبر(معظم انقلاب) گفت که اگر آمریکا جدیت خود را نشان دهد و مایل به کنار گذاشتن زبان اجبار و تهدید باشد و آماده یک توافق بر اساس احترام متقابل در موضوع برنامه هسته‌ای باشد، در این صورت ما دیگر گزینه‌ها را بررسی خواهیم کرد. این یک پیشنهاد بسیار مهمی روی میز است.


روز بعد از یک توافق، کارهای زیادی برای تعداد بسیاری از افراد برای اجرایی کردن توافق وجود دارد و این یک فرایند بزرگی هم در ایران و به ویژه در آمریکا است چرا که برخی از افراد به تحریم‌ها عادت کرده و خو گرفته‌اند، سازوکارهای بوروکراتیک شکل گرفته و شغل‌هایی ایجاد شده که ما امیدواریم اینها برداشته شوند. از نظر من این سرپوشی است که بسیاری از افراد را قادر به پنهان کردن مشکلات و معضلات واقعی منطقه ما کرده است... و ما و همسایگان‌مان در منطقه به سمت روش مبتنی بر همکاری برای پرداختن به این موضوعات واقعی حرکت خواهیم کرد.


* وقتی شما از موضوعات واقعی حرف می‌زنید، منظورتان چیست؟


- من ابتدا و مهمتر از همه چیز درباره افراطیگری و تروریسم که تهدیدی برای منطقه است، حرف می‌زنم تهدیدی که برای منطقه بیش از هر جای دیگری است. ما داریم می‌بینیم با وجود همه تلاش‌ها، داعش در حال گسترش تاثیر خود است... گهگاه (برخی) کشورهای منطقه در ترویج و گسترش دلایل اساسی جذب نیروهای جدید به چنین سازمان‌هایی کمک کرده‌اند.


فرقه‌گرایی در درجه اول چالشی برای همه حکومت‌های منطقه است و بعد یک چالش جهانی چون تاثیرات جهانی فرقه‌گرایی خشونت‌آمیز را اکنون به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد. تنها راه پرداختن با آنها همکاری منطقه‌ای است همکاری نه فقط در سطح سیاسی بلکه در سطوح فرهنگی، آموزشی و تماس‌های مردم با مردم؛ موضوعاتی که متاسفانه نه تنها در حال افزایش نیستند بلکه در حال کاهش هستند.


* توافق هسته‌ای چگونه ایران را تغییر می‌دهد؟


- خب، این باعث تعامل بیشتر و همگرایی بیشتر خواهد شد. شما نمی‌توانید از راه انزوا اعتماد بیافزایید. آنهایی که افراد را در انزوا قرار می‌دهند سبب بی اعتمادی خواهند شد و شما را مجبور به بی اعتمادی نسبت به طرف مقابل و تقویت مفهوم "دشمن" می‌کنند. این چیزی است که از نظر من بهترین سود (از توافق هسته‌ای) است.


من انتظار ندارم که یک مرتبه شاهد انقلاب در یک موقعیت متفاوت باشیم. ما تجارت بیشتری خواهیم داشت و دخالت کمتری از سوی آمریکا در تجارتمان با دیگر کشورها خواهیم داشت. ایران یک فرصت بزرگ برای سرمایه‌گذاری است و منابع انسانی در ایران شاید بهتر از همه در منطقه است. سطح نیروی کار آموزش دیده،‌ جدیت و سختکوشی در ایران شاید در منطقه بهترین باشد و اینجا با ثبات ترین جای منطقه است. در نتیجه این یک فرصت است و بسیاری از افراد در اینکه به ایران بیایند، نفع می‌برند.


اما این دیدگاه و نگاه هرچند جذاب است اما نوش دارو و علاج همه مشکلات نیست. ما باید تعدیل‌ها و تغییراتی صورت دهیم و تحریم ها ما را قادر کرده که برخی از این جرح و تعدیل ها را انجام دهیم و تا حد امکان باید از اقتصاد رانتیری به یک اقتصاد جدی‌تر باشیم که بدون تحریم ها یا بدون کاهش قیمت های نفت امکان حرکت به این سمت وجود نداشت. در نتیجه برخی از اینها به نحوی برای ما نعمت بودند.


* شما ۱۸ ماه قبل به من گفتید که اولویت بعدی شما پس از توافق هسته‌ای، بهبودی روابط به ویژه روابط با کشورهای خلیج فارس خواهد بود.


- خلیج فارس همیشه اولویت من بوده است نه پس از توافق هسته‌ای. اولین سفر من خارج از ایران به منطقه بود. ایران تنها در یک همسایگی و منطقه باثبات توان توفیق و موفقیت دارد. برای ما امنیت منطقه آسیای مرکزی و قفقاز به همراه منطقه خلیج فارس و ترکیه، پاکستان و افغانستان بسیار مهم است.


* من علاقه دارم بدانم شما چگونه اختلافات را با عربستان سعودی به عنوان قدرت بزرگ سنی و حافظ مکان های مقدس اسلامی پایان می‌دهید در زمانی که سطح لفاظی‌ها به یک سطح بی سابقه‌ای رسیده است و این فقط مربوط به یمن نیست.


- این موضوع مربوط به عراق است،‌ مربوط به کمک مالی به القاعده است. این مربوط به کمک مالی به طالبان است. این مربوط به کمک مالی به داعش است. این مربوط به کمک مالی به النصره است. این مربوط به ایجاد همه انواع ویرانگری در این منطقه است. در نتیجه موضوع فقط به یمن مربوط نیست. این مربوط به کمک مالی به سازمان های تروریستی است که شهروندان ایرانی را ربوده و دیپلمات های ایرانی را در بیروت و در شرق ایران می‌‎کشند. اینها مربوط به همه انواع اقدامات کوته بینانه و از روی وحشتی است که این افراد مشغول به آنها هستند.


* بگذارید که من وکیل مدافع شیطان باشم. به گفته یک دادگاه آمریکایی وزیر خارجه کنونی عربستان سعودی هدف توطئه تروریستی بود.


- خب به نظر بسیاری از دادگاه‌های آمریکایی ما در پشت پرده حملات ۱۱ سپتامبر بودیم. ۱۹ شهروند سعودی و اماراتی در حال ارتکاب این اقدام کشته شدند. پرونده‌ها و حکم‌های بسیاری در دادگاه‌ها از نیویورک گرفته تا واشنگتن وجود دارند که در آن به ایران دستور داده شده برای اینکه بخشی از توطئه ۱۱ سپتامبر بوده، غرامت بدهد. در نتیجه از نظر من دادگاه‌های آمریکایی بهترین سنجش و ملاک برای واقعیت نیستند.


* آیا شما زمانی را می‌بینید و متصور هستید که شما و وزیر خارجه جدید عربستان سعودی، عادل الجبیر روی میز نشسته و گفتگویی سازنده درباره همکاری و منافع مشترک در منطقه داشته باشید؟


- چرا که نه. من هیچ مشکلی برای نشست روی میز با کسی از این منطقه ندارم به این شرط که آنها مشغول اقدامات مجرمانه و سبعانه علیه همسایگانشان نباشند.


* ایران در ادامه چه می‌خواهد؟


- ما تنها خواهان یک زندگی عادی و نرمال هستیم. ما از اندازه، جمعیت، جغرافیا و منابع طبیعی کشورمان رضایت داریم. ما خواهان داشتن یک تعامل جدی با بقیه جهان و با منطقه خودمان هستیم. ما نمی‌خواهیم از مسائل منطقه که در آن تاکنون نیروی بسیار بسیار بزرگتری از بسیاری از کشورهای موجود در منطقه و فراتر از آن هستیم، کنار گذاشته شویم.


* آیا امکان و پتانسیل همکاری، هماهنگی و گفتگو بر سر موضوعات مورد اختلاف با آمریکا وجود دارد؟


- این یک آزمون برای ما است تا ببینیم آیا آمریکا آماده روبرو شدن با واقعیات،‌ کنار گذاشتن زبان اجبار و زور است یا نه. من این موضوع را دارم تکرار می‌کنم و نمی‌دانم چرا کسی گوش نمی‌دهد. آمریکا عضو موسس سازمان ملل است و معتقدم وقتی آنها فصل دوم پاراگراف چهارم منشور که در آن آمده استفاده از زور خلاف حقوق بین‌الملل است را نوشتند، اما اکنون وقتی کشوری روزانه به آن گفته می‌شود همه گزینه‌ها روی میز است؛ این یعنی آنها در حال تهدید به استفاده از زور علیه کشورهای مستقل دیگر هستند و این قانون جنگل است نه قانون سازمان ملل.


من فکر می‌کنم آمریکا برای خودش هم اقدامات خوبی خواهد کرد اگر این زبان و ادبیات را کنار بگذارد. استفاده واقعی از زور و توسل به آن از سوی آمریکا هیچ سودی نه برای سیاست آمریکا و نه مردم این کشور نداشته است بلکه فقط به ضرر هنگفت مالیات‌دهندگان شما منتهی شده است... بسیار مهم است که شروع به شناختن این واقعیت بکنید که مردم ایران دو خصوصیت دارند؛ آنها در برابر فشار مقاومت می‌کنند اما به احترام، مثبت پاسخ می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر