صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

ماجرای حکم جلب مدیرعامل پیام­رسان سروش چه بود؟

مدیر فنی پیام‌­رسان «سروش» گفت: تا بحال هیچ نشت اطلاعاتی و گزارش هک شدن نداشته‌ایم .
کد خبر : 284913

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ایمان عیسی­ زاده، مدیر فنی پیام‌­رسان «سروش» در همایش «تیک سوم» که در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برگزار شد به سوالات دانشجویان درباره حریم شخصی­شان در پیام­رسان سروش پاسخ داد.


وی گفت: ما در پیام‌­رسان سروش سعی می­کنیم از پروتکل­های معروف امنیتی استفاده کنیم. علاوه بر آن به صورت مداوم، تست­های امنیتی را در پیام­رسانمان داریم. هم توسط تیم فنی خودمان در داخل شرکت و هم با تیم‌­هایی که بیرون هستند کار می­کنیم و آنها اگر مسئله­‌ای امنیتی­ پیدا کنند به ما گزارش فنی می­دهند و ما برای رفع آن اقدام ­می­کنیم.


عیسی ­زاده افزود: برخلاف تبلیغات وسیعی­ که علیه سروش می‌­شود خدا را شکر تابحال هیچ نشت اطلاعاتی و گزارش هک شدن نداشتیم.


وی افزود: هم­چنین برای حفاظت از محتوای حریم شخصی مردم دیسیپلین‌­های خاصی داریم. تا حالا یکبار اتفاق افتاده است که از ما دیتای کاربران را خواسته ­اند؛ پلیس فتای اصفهان اواخر سال گذشته می­‌گفت یک کاربری مطلب مجرمانه منتشر کرده و اطلاعات وی را می­‌خواست تا پیگیری کند. ما گفتیم مطابق آیین­ نامه­‌ای که داریم، مجاز نیستیم اطلاعات بدهیم؛ ضمن این که باید با دستور قضایی بیایید. رفتند و با دستور قضایی آمدند ولی دستورشان کامل نبود. لذا همکاری نکردیم تا این که برای مدیرعامل ما حکم جلب صادر کردند.


مدیر فنی پیام‌­رسان «سروش» در ادامه گفت: ما خیلی با مسئولین مختلف از جمله اعضای شورای عالی فضای مجازی صحبت کردیم. گفتیم که اگر مردم بخواهند به پیام­‌رسان داخلی اعتماد بکنند، در سطح شورا یا قانون­‌گذاری کلان مملکت، باید این تضمین را به مردم بدهند که هیچ وقت دسترسی به دیتای آن­ها مجاز شمرده نخواهد شد.


وی افزود: واقعیت این است که سرویسی که مورد انتظار دولت یا حاکمیت از امثال ما هست، برخلاف تصورات عمدتا منع سرویس است. یعنی مثلا می­گویند فلانی دارد رفتار نامناسبی انجام می­دهد، دسترسی وی را قطع کنید. من قطع می­کنم ولی این که او چه کسی بود، کجا بود، چه زمانی پیام داد، به چه کسی پیام داد، رفیقش کیست و ... این­ها را ما نمی­توانیم انتقال بدهیم.


عیسی­ زاده گفت: با مصوباتی که در شورای عالی فضای مجازی داشتیم، این مسئله تا بخش زیادی محقق شده است. رئیس قوه قضائیه هم یک ابلاغیه داشت و برای قضات توضیح داد که وقتی می­خواهند حکمی صادر بکنند، محدودیت­هایشان چیست. فتوای رهبری هم که خیلی بیشتر به ما کمک کرد. فتوای رهبری خطاب به خود ما پیام­رسان­ها بوده که شما حق ندارید اطلاعات شخصی بدهید. هم­چنین مرکز ملی فضای مجازی که بازوی اجرایی شوراست، در این زمینه به شدت فعال شده است. خود وزارت ارتباطات هم همینطور و می­گوید اگر هر نوع دسترسی از هرجایی از شما خواسته شد، به ما ارجاع بدهید که ما اول برویم با تمام قوانین حقوقی بسنجیم.


وی افزود: اعتماد، کل سرمایه یک اپلیکیشن پیام­رسانی است. درنتیجه ما هیچ وقت به خاطر یک دسترسی غیرمجاز، اعتماد کل کاربرانمان را از بین نمی­بریم، حتی یک دسترسی غیرمجاز باعث می­شود کل اعتماد از بین برود. شما دیدید سر فیسبوک با آن همه قدرت تبلیغاتی و رسانه­ ای گسترده به خاطر دسترسی­های غیرمجاز چه بلایی آمد. تمام دنیا علیه­ اش گارد گرفتند. با گذشت زمان وقتی مردم می­بینند که ادعاهای دسترسی و هک واقعیت ندارد کم کم این اعتماد شکل می­گیرد، ولی واقعیت امروز این است که فعلا هجمه­ های رسانه ­ای سنگینی علیه سروش وجود دارد.


به گفته وی پیام­رسان سروش در حال حاضر بیش از یازده میلیون کاربر دارد؛ قبل از این که فیلترینگ تلگرام انجام شود، پیام­رسان سروش برنامه مفصلی برای جذب کاربر شروع کرده بود و تا قبل از فیلترینگ، سروش بیش از هفت میلیون کاربر داشت. بعد از فیلترینگ تا زمان حاضر حدود چهار میلیون کاربر دیگر جذب شده است.


منبع: تسنیم


انتهای پیام/

ارسال نظر