صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
رئیس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه به آنا خبر داد

ارائه آموزش‌های الکترونیک تخصصی بدون مدرک در دانشگاه شریف

رئیس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه صنعتی شریف از ارائه آموزش‌های الکترونیک تخصصی بدون مدرک در این دانشگاه خبر داد.
کد خبر : 284800

دکتر محمدرضا آراستی درباره آموزش الکترونیکی به دانشجویان داخلی و خارجی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: در برنامه راهبردی دانشگاه دیده شده است بخش از فعالیت دانشگاه روی وب برود و با استفاده از تکنولوژی چه آنلاین و آفلاین مورد استفاده باشد.


وی افزود: تنها تفاوتی که در برنامه راهبردی با سایر دانشگاه‌ها داریم این است که آموزش‌های الکترونیک ما از صدور مدرک منع شده است. یعنی دوره‌های آموزش‌های تخصصی منجر به گواهینامه می‌شود، و دفتر آموزش‌های تخصصی دانشگاه 8 پکیج برای این آموزش‌ها طراحی کرده است.


رئیس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: آموزش الکترونیکی ما مجاز هست که آن 8 پکیج را به صورت الکترونیکی چه برای داخل کشور و چه برای کشورهای فارسی‌زبان فعلا برگزار می‌کند.


آراستی افزود: هدف بعدی ما این است این آموزش‌های تخصصی را به زبان غیر از فارسی ارائه بدهیم، سایت آماده است ولی تدریس به زبان انگلیسی کمی کار دارد. متریال لازم برای تشویق همکاران زمانبر است، همچنین باید بتوانیم این دوره‌ها را در خارج از کشور بازاریابی کنیم.


وی اضافه کرد: فکر می‌کنیم که همکاران ما با توجه به سوابق علمی‌شان حرف‌های گفتنی زیادی برای متخصصان و فارغ‌التحصیلان داخلی و خارجی دارند این را به شدت دنبال می‌کنیم.


رئیس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: یکی دیگر از دلایلی که آموزش‌های الکترونیکی جزو اولویت‌های راهبردی ماست تحولی است که حوزه آموزش عالی در دنیا به وقوع پیوسته است. اکثر دروس دانشگاههای خوب دنیا مانند ام‌آی‌تی و استنفورد و پنسیلوانیا و ... دارند، به صورت مجانی روی سایت‌های مانند کورسرها و ادکس گذاشته‌اند، این آینده دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند حتی دانشگاه‌های مانند استنفورد برنامه‌ای را چیده‌اند که اگر کسی از راه‌ دور تعدادی از دروس را بگذراند و هزینه‌اش را بپردازد، می‌تواند از دانشگاه استنفورد مدرک رسمی دریافت کند.


آراستی در پاسخ به اینکه شما چرا مدرک نمی‌دهید؟ گفت: متاسفانه در کشور ما کیفیت آموزش‌های الکترونیک کمی نازل جلوه داده شده است. می‌ترسیم که در کنار آن قرار بگیریم و برند دانشگاه لطمه بخورد. بنا بر این داریم که تا سال 1399 آموزش‌های الکترونیکی فقط در دوره‌های تخصصی باشد.


وی درباره آموزش الکترونیکی به دانشجویان دانشگاه شریف تصریح کرد: دو پکیج برای دانشجویان فعلی داریم، مثلا کسی که دوره کارشناسی در هر رشته‌ای را می‌خواند می‌تواند دوره کارآفرینی را هم ببیند و کسب مهارت کند. دوره دیگر تک‌درس‌هایی است که دانشجویان علاوه بر رشته‌های تخصصی‌شان می‌توانند آن دوره‌ها را نیز بگذرانند. در کارنامه‌شان هم قید می‌شود ولی مدرک نمی‌گیرند. مثلا کسی میخواهد اقتصاد کلان یاد بگیرد می‌تواند تک درس اقتصاد بگیرد، و وجهه آن را بپردازد و در کارنامه‌اش هم بیاید و گواهینامه هم بدهیم که این دوره را گذرانده است.


رئیس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه صنعتی شریف از وجود شش پکیج دیگر آموزش الکترونیک برای فارغ‌التحصیلان خبر داد و افزود: کسانی که چند سال پیش از دانشگاه شریف یا سایر دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند و مثلا در صنعت هستند و با مسائلی روبرو شده‌اند می‌توانند از دانشگاه کمک بگیرند تا آنها را حل کنند. همچنین دوره‌های تخصصی هم مبتنی بر نیاز بازار تعریف کرده‌ایم. تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان در شهرستانها هستند می‌توانند در شهر محل اقامتشان این دوره‌ها را بگذرانند.


آراستی در پاسخ به اینکه آیا دوره‌ها مقرون به صرفه است؟ گفت: واقعیت این است که افراد نظرهای متفاوتی در این باره دارند، برخی معتقدند که دوره‌ها گران هستند ولی بعد در انتهای دوره رضایت دارند. نسبت قیمت به کیفیت معقول است.


وی گفت: مثلا دوره مینی MBI که یک ساله است سالهاست که تجربه‌اش را داریم نسبت به دوره‌های ایرانی گران است ولی از دو جهت راضی هستند مربیان این دوره بهترین‌ها هستند، افرادی که در این دوره هستند از شرکت‌های خوبی می‌آیند قبل از ورود به دوره می‌گویند گران است، ولی وقتی خارج می‌شوند راضی هستند. دستمزد زیادی پرداخت می‌کنیم.


رئیس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه صنعتی شریف همچنین درباره تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه در این دوره‌ها بیان کرد: اعضای هیات علمی به شرطی می‌توانند در دوره‌های تخصصی تدریس کنند که حداقل‌های تدریس کیفی را داشته باشند. اساتید ابتدا از طریق مرکز آموزش‌ها ارزیابی و بعد وارد دوره‌های تخصصی می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر