صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
عضو هیات علمی واحد نراق:

خودسازی بر خانواده و جامعه مقدم است

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق اظهار کرد: خودسازی برخانواده‌سازی و خانواده‌سازی بر جامعه‌سازی مقدم است.
کد خبر : 284278

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حسین اژدری زاده در نشست تخصصی توسعه فرهنگی دینی در واحد نراق که با محورهای مفهوم فرهنگ دینی، مولفه های فرهنگی دین، مفهوم توسعه فرهنگ دینی، روش های پیاده سازی فرهنگ دینی و آسیب شناسی و باید و نبایدها در مسیر تحقق توسعه فرهنگ دینی برگزار شد بیان کرد: «فرهنگ حوزه های مختلفی دارد، هنجارها، ارزش ها و نمادها همه زیر بنای فرهنگ به حساب می آیند و اگر خواستار تجربه فرهنگ دینی در جامعه هستیم باید از بعد هنجارها، ارزش ها و رفتارها سعی کنیم که آن جامعه رنگ الهی پیدا کند.»


عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق افزود: «مخاطب اول همه ادیان الهی انبیا و البته خانواده و جامعه هستند؛ کسی می تواند در جامعه موفق شود که بتواند وظایفش را در خانواده با موفقیت انجام داده باشد و کسی می تواند در خانواده موفق باشد که قبل از آن بتواند فرمان های الهی و دینی را در مورد خود اجرا کرده باشد.»


اژدری زاده گفت: «دین اسلام یک دین و شریعت خاص است و اساسا دین اسلام دینی اجتماعی است و اصول و احکامش بر اساس اجتماع تنظیم شده است؛ در دین اسلام علاوه بر بعد فردی به بعد اجتماعی انسان تاکید شده است.»


عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی نراق نیز بیان کرد : «هدف از تربیت دینی شکوفا کردن توانائی ها و استعدادهای بشری است که در چارچوب قوانین الهی و ارزش های الهی معنا پیدا می کنند .»


دکتر علی اخوان درباره اقدام و روش های پیاده سازی توسعه فرهنگ دینی گفت: «گام نخست بازنگری در محتوای درسی متناسب با ارزش های الهی و مبانی دینی است و دوم بازطراحی فضای فیزیکی و غیر فیزیکی مبتنی بر ارزش های دینی است و دیگر موارد بهبود و ارتقا و اجرای برنامه های فرهنگی است. حفظ نقش ارشادی استادان در فضای آکادمیک و جلب مشارکت دانشجویان در مباحث فرهنگی و برگزاری کرسی های نقد و مناظره با مشارکت دانشجویان و تشکیل حلقه های علمی استاد و دانشجو و تبین مسائل فرهنگی در کنار این گونه جلسات از روش های پیاده سازی توسعه فرهنگ دینی در دانشگاه ها به شمار می آید .»


عضو هیات علمی گروه حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق هم ببان کرد: «تدین می تواند با فرهنگ ارتباط داشته باشد لیکن دین رابطه مستقیم با فرهنگ ندارد ما فرهنگ دینداری داریم نه فرهنگ دینی . دین به عنوان آموزه ها در بعد اخلاق و احکام در فرهنگ نقشی ندارد و معنویت ناشی از دین می تواند در فرهنگ جای داشته باشد.»


دکتر حمید سلیمیان افزود: «زمانی توسعه فرهنگ دینی در دانشگاه خواهیم داشت که در محیط آکادمیک آموزش عالی، زبان، علم ، جهان بینی و... مبتنی بر ملاحظات دینی باشد.»



سلیمیان گفت: «نخستین آسیب در توسعه فرهنگ دینی در دانشگاه ها، توقعات غیر متعارف جامعه و حاکمیت از دانشگاه است؛ رسالت دانشگاه تربیت دینی افراد و حتی آموزش هم نیست بلکه ارائه منابع علمی و آموزش نحوه پژوهش است.»


وی خاطرنشان کرد: «می توانیم نمادهای دینی را در دانشگاه ها تغییر دهیم و دانشگاه با این تغییر اسلامی نمی شود بلکه برای اسلامی کردن دانشگاه ها، آن کسانی که مخاطب ما هستند اعم از مدیران، استادان، کارکنان و دانشجویان باید با فرهنگ دینی زیست کنند تا شاهد اسلامی شدن باشیم، باید دغدغه باورهای دینی را داشته باشیم نه اینکه خود را به آموزه های دینی مشغول کنیم، باید روی تقویت باورهای دینی کار کرد تا این باورها به مظاهر دینی تبدیل شوند.»


عضو هیات علمی و مدیر گروه رشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: «فرهنگ 256 تعریف مدون دارد، فرهنگ آموختنی، تدریجی، مهندسی، غیر مستقیم، درون زا و برون زا، از بالا به پائین، کثیرالوجه و ابعاد و زوایای مختلفی دارد، نمادها،کارهای دینی و ملی و سنتی نمادی از فرهنگ هستند.»


دکتر محسن عامری درباره تقسیم بندی توسعه افزود: «در توسعه سه نکته علم باوری، آینده باوری و انسان باروی را باید به آن توجه کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر