صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۳ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
لحظه به لحظه با صحن علنی مجلس؛

علی لاریجانی برای یازدهمین بار رئیس مجلس شد

مجلس شورای اسلامی امروز درحالی کار خود را آغاز کرد که برگزاری سومین دوره انتخابات هیأت رئیسه را در دستور کار خود داشت.
کد خبر : 283893

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 9 خرداد)، با دستور کار برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس در سومین سال دوره دهم کار خود را آغاز کرد.


علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم، محمدرضا عارف نماینده تهران و حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده همدان کاندیدای تصدی پست ریاست در هیأت رئیسه جدید مجلس دهم شدند.


هیأت رئیسه اسامی ناظران سه فراکسیون مجلس برای نظارت بر روند جمع‌آوری آرا و نیز شمارش آرای نمایندگان را اعلام کرد.


بر این اساس، علی نجفی خوشرودی نماینده مردم بابل و عضو فراکسیون امید، محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی و اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد و عضو فراکسیون مستقلین برای نظارت بر روند جمع‌آوری آرا و تطابق آن با مخزن، معرفی شدند.


همچنین محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج از فراکسیون مستقلین، قاسم میرزایی نکو نماینده مردم دماوند از فراکسیون امید و جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد از فراکسیون نمایندگان ولایی برای نظارت بر شمارش آرای انتخاب رئیس معرفی شدند.


این افراد به صورت رسمی از سوی فراکسیون‌های مجلس به هیأت رئیسه معرفی شده‌اند.


پس از انتخاب رئیس مجلس، انتخاب ۲ نایب رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز هیأت رئیسه برای سال سوم فعالیت مجلس دهم انجام خواهد شد.


درخواست لاریجانی برای انتخاب مجدد رئیس مجلس


پس از اعلام انتخاب رئیس، علی لاریجانی، عارف و حاجی‌بابایی کاندیدای ریاست شدند که عارف با کسب 114 رأی، لاریجانی با کسب 101 رأی و حاجی‌بابایی با کسب 54 رأی، نتوانستند آرای اکثریت مطلق را به دست آورند و بدین ترتیب انتخاب ریاست مجلس دو دوره‌ای شد تا در دور دوم، فردی که اکثریت نسبی را از آن خود کند، بتواند بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند.


با مشخص شدن نتایج انتخابات هیأت رئیسه سال سوم مجلس دهم در بخش «انتخاب رئیس»، مشخص شد که هیچ‌کدام از سه گزینه مطرح شده، اکثریت آرا را کسب نکرده‌اند، لذا با درخواست علی لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت، انتخابات رئیس مجدداً تکرار شد.


انصراف حاجی بابایی از انتخابات ریاست مجلس


بعد از مشخص شدن نتایج دور اول انتخابات، حمیدرضا حاجی بابایی با قرار گرفتن پشت تریبون اعلام کرد که به نفع علی لاریجانی از انتخابات انصراف می دهد.


در ادامه رای گیری انتخابات ریاست مجلس، علی لاریجانی با کسب 147 رأی از 279 آرای مأخوذه مجدداً به عنوان رئیس پارلمان برای سومین سال فعالیت مجلس دهم برگزیده شد و عارف با کسب 123 رأی، از رسیدن به کرسی ریاست مجلس بازماند.


9 رأی هم باطل اعلام شد.


برگزاری انتخابات نواب رئیس مجلس


پس از انتخاب رئیس مجلس، نمایندگان انتخابات نواب رئیس را در دستور کار قرار دادند. عبدالرضا مصری، علی مطهری، مسعود پزشکیان و هادی قوامی کاندیدای تصدی نایب رئیسی مجلس دهم شدند.


تشکر لاریجانی از نمایندگان


علی لاریجانی پس از انتخاب مجدد از سوی نمایندگان به در پست ریاست مجلس،‌ طی سخنانی گفت: از نمایندگان به خاطر اعتماد مجددشان تشکر می‌کنم. وی افزود: امیدواریم بتوانیم با وفاق مشکلات موجود در کشور را رفع کنیم و با همدلی این مشکلات مرتفع شود.


عارف به لاریجانی تبریک گفت


محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید هم به همراه محمدرضا تابش و سیدابولفضل موسوی بیوکی با حضور در جایگاه هیأت رئیسه، انتخاب مجدد علی لاریجانی به ریاست مجلس را به وی تبریک گفت.


عارف سپس با حضور در میان نمایندگان انتخاب نواب رئیس را به علی مطهری و پزشکیان را نیز تبریک گفت و برخی نمایندگان هم با جمع شدن دور عارف با وی روبوسی کردند.


پزشکیان و مطهری نواب رئیس باقی ماندند


در ادامه این جلسه، چهار نفر نامزد انتخابات نواب رئیس مجلس شدند که به تفکیک کمیسیون ها، مسعود پزشکیان و علی مطهری از سوی فراکیسیون امید و عبدالرضا مصری و هادی قوامی از سوی فراکسیون ولایی و مستقلان مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.


یوسفیان و دهقان دیگر نمایندگان کاندیداتوری انتخابات نواب رئیس مجلس بودند که هر دو از این انتخابات انصراف دادند.


نتایج شمارش آراء انتخابات نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، از 279 رای، مسعود پزشکیان با 157 رای، علی مطهری با 124 رای، هادی قوامی با 81 رای و عبدالرضا مصری با 134رای بود.


پس از انتخاب رئیس مجلس شورای اسلامی و نوابش، یوسف‌نژاد، حسین زاده، زرآبادی، رحیمی، ساعی، قاضی زاده هاشمی، امیرآبادی فراهانی، رنجبرزاده، لارگانی، ادیانی، زارع، خضری، صباغیان، فرهنگی، جمالی، کاتب، الماسی، افتخاری، فرشادان و زهرا سعیدی برای تصدی ۶ سمت دبیری هیئت رئیسه نامزد شدند.


۳ ناظر هیأت رئیسه مجلس انتخاب شدند


بخش پایانی انتخابات هیأت رئیسه مجلس در سال سوم مجلس دهم، با انتخاب سه ناظر هیأت رئیسه بود که طی آن از مجموع ۲۴۱ رأی مأخوذه، اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش با ۹۶ رأی، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران با ۹۶ رأی و محمد آشوری تازیانی نماینده مردم بندرعباس با ۸۹ رأی مجدداً به عنوان ناظران هیأت رئیسه انتخاب شدند.


6 دبیر هیأت رئیسه مجلس دهم انتخاب شدند


نمایندگان در جریان انتخاب 6 دبیر هیأت رئیسه مجلس دهم، محمدعلی وکیلی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، علیرضا رحیمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و اکبر رنجبرزاده را به عنوان دبیران هیأت رئیسه مجلس انتخاب کردند.


در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان انتخابات هیات رئیسه مجلس، نامزدهای کارپردازی مجلس هم معرفی شدند که بر اساس آن اسداله عباسی، حسین مقصودی، محمود بهمنی، بهروز نعمتی، رسول خضری، پروانه سلحشوری، فرید موسوی، حسن لطفی، محمدرضا منصوری، محمد حسن نژاد، محمد قسیم عثمانی، حسن نوروزی و محمد آشوری نامزد کارپردازی مجلس شدند.


هیات رئیسه جدید مجلس سوگند یاد کرد


در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه جدید مجلس برای سال سوم شامل علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، علی مطهری، بهروز نعمتی، محمد آشوری، اسدلله عباسی، اکبر رنجبرزاده، علیرضا رحیمی، احمد امیرآبادی، وکیلی،‌ علی اصغر یوسف نژاد و امیرحسین قاضی زاده هاشمی سوگند یاد کردند. متن سوگند اعضای هیات رئیسه دائم به این شرح است: «من به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به‌کار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر