افزایش یادگیری با آموزش الکترونیک تا ۹۰ درصد/هوشمندسازی مدارس کل کشور تا پایان سال ۱۴۰۰
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، بدون تردید ارتقای زیرساختها برای توسعه مدارس و کلاسهای هوشمند در تسهیل یادگیری و آموزش اثرگذار است،استفاده از سیستمهای مدیریت مدرسه، باعث میشود مدیران مدارس از امور جاری فراغت یافته و اوقات خود را صرف برنامهریزی، نظارت و تصمیمگیری هوشمندانهتر مدارس نمایند. اولویت مدارس هوشمند، ارتقای فرآیندیاددهی-یادگیری است. لیکن پیادهسازی و بهرهگیری از سیستمهای مدیریت مدرسه نیز در مسیر هوشمندسازی مدارس، باید مورد توجه قرار گیرد.
در راستای هوشمندسازی مدارس مسئولان باید تلاش کنندبا اتخاذ تدابیر مقتضی،امکانات و برنامههای خود را در عرصه تقویت کِیفی و تولید محتوای الکترونیک بکار گیرند و مدارس هوشمند توسعه یابد.
هوشمندسازی مدارس از دستاوردهای مهم توسعه فناوری اطلاعات در برنامههای آموزش و پرورش است که فواید و آثار و نتایج آن نه فقط درمحیط آموزشی تاثیرات خود را خواهد داشت بلکه تحولی نوین همراه با تجارب واقعی محیط زندگی دانش آموزان و فردای آنها خواهد بود.
یادگیری برای کسب نمره مناسب برای به دست آوردن مدرک تحصیلی بالاتر، تحمیل شدن این فرهنگ به مدارس سبب شده است که فقط جنبههایی از یادگیری که فرد را به این هدف میرساند مورد توجه قرار گیرند و دانش آموز، معلم، مدیریت آموزشگاه و آموزش و پرورش والدین و به طور کلی جامعه از توجه به انواع دیگر یادگیری که برای زندگی شاد و مفید در جامعه مدنی پویا و دائما درحال تغییر لازم است آگاهانه غفلت کنند.
از مهمترین ویژگیهای مدارس هوشمند این است که دانش آموزان با تفکر مستقل و ابراز خلاقیت، توانمندی خود را به کار میگیرند و فضای حاکم موجب به کارگیری توانمندیهای مربیان، معلمان و اولیا برای تقویت آموزش و پرورش میشود و محیط مدرسه زمینه یادگیری و ایجاد انگیزه و رغبت را در دانشآموزان فراهم میکند.
هوشمند سازی موثر در افزایش میزان یادگیری دانش آموزان
هوشمند کردن مدارس علاوه بر افزایش کارایی کلاسها، با بهکارگیری کلیپهای آموزشی و نرمافزارهای گوناگون به یادگیری دانشآموزان کمک میکند؛ چراکه علاوه بر بُعد شنیداری، جنبه دیداری نیز به شکل بهتر به کمک آموزش میشتابد.
دانشآموزان در مدارس هوشمند نقش یاددهنده و یادگیرنده را برعهده دارند، در این مدرسه، برنامه درسی محدودکننده نیست و به دانشآموزان اجازه داده میشود از برنامههای درس خود فراتر گام بردارند.
در این مدارس روش تدریس براساس دانشآموز محوری است. تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی یادگیری از راهبردها و خط مشیهای مدرسه هوشمند است.
در مدارس هوشمند کامپیوتر در نحوه تدریس و ارزشیابی تأثیر میگذارد و برنامههای درسی را تا حدودی تغییر میدهد، همچنین کامپیوتر جایگزین تخته سیاه و CD جای دفتر مشق را میگیرد.
دانشآموزان میتوانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری را درباره هر موضوع که بخواهند بدست آورند. در این سیستم معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الکترونیک و درس را به صورت CD ارائه میکنند.
در این مدارس آموزش منحصر به معلم نیست و دانشآموز نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارد. دبیران با استفاده از محتوای درسی الکترونیک موجب تفهیم بهتر مطالب درس و صرفهجویی در وقت میشوند و دانشآموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیتهای خود را آشکار و به تولید محتوا بپردازند.
مطالعات نشان میدهد آموزش به وسیله ی تابلوی هوشمند در میزان یادگیری دستور و ساختار جملات انگلیسی، افزایش میزان درک و فهم دانش آموزان از مطالب انگلیسی، یادگیری لغات و اصطلاحات انگلیسی، ارتقای مهارتهای نوشتاری زبان انگلیسی و در یادگیری مشارکتی تدریس زبان دوم دانش آموزان موثر است و برای یادگیری درس زبان در همه ی پایهها و مقاطع راهنمایی و متوسطه وحتی دانشگاه از تابلوی هوشمند با روش یادگیری مشارکتی استفاده کنند تا یادگیری بهتری صورت گیرد. همچنین از الگوهای یادگیری تدریس به همراه تابلوی هوشمند تحقیق و پژوهش صورت گیرد با توجه به استعداد دانش آموزان برنامهای جداگانه برای تدریس داشته باشند.
معاون پژوهش،برنامهریزی و نیروی انسانی آموزشوپرورش خراسان شمالی گفت: «هم اکنون بیش از دو هزار آموزشگاه مشتمل بر هشت هزار و 500 کلاس در خراسان شمالی وجود دارد».
۳۷درصد از مدارس استان از سیستم هوشمندسازی برخوردار هستند
قنبرعلی خوش آینه با بیان اینکه این استان در هوشمندسازی مدارس 12 درصد از میانگین کشوری بالاتر است اظهار کرد: «تاکنون دو هزار و 400 کلاس درس در این استان هوشمندسازی شده است که 37 درصد مدارس این استان از سیستم هوشمندسازی برخوردارند».
وی با بیان اینکه هوشمندسازی مدارس هزینه بالایی میطلبد گفت: «تا پایان سال 95، بیش از 80 میلیارد ریال اعتبار برای هوشمندسازی مدارس این استان هزینه شده بود که هوشمندسازی مدارس استان خراسان شمالی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول حدود 350 میلیارد ریال اعتبار لازم دارد».
خوش آینه افزود: «در مدرسه هوشمند سختافزار، نرمافزار، ارتباطات و تجهیزات کمک آموزشی از جمله الزامات اصلی است و در ساخت مدرسه هوشمند باید بر اساس نیازمندیها و احتیاجات فرآیند یاددهی یادگیری توسعه یابد».
معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی آموزشوپرورش خراسان شمالی با بیان اینکه در مدارس هوشمند حداکثر استفاده از زیرساخت و تجهیزات موجود باید صورت گیرد گفت: «در مدارس هوشمند، زیرساختی حائز اهمیت است که در ارتقای فرآیند یاددهی- یادگیری موثر باشد».
منبع: خبرگزاری علم و فناوری
انتهای پیام/