صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ریشه‌های گرایش به تقلب در برخی دانشجویان/ کم‌سوادی دانش‌آموختگان برای جامعه تبعات خطرناکی دارد

معاون امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با آسیب‌شناسی تقلب برخی دانشجویان در امتحانات، سطح پایین علم و مهارت برخی دانش‌آموختگان را دارای تبعات خطرناکی برای جامعه دانست.
کد خبر : 283173

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا با فراگیرشدن استفاده از شبکه‌های مجازی در میان دانش‌آموزان و دانشجویان با وجود جنبه‌های مثبت، برخی سوءاستفاده‌ها باعث بروز اشکالاتی در نظام ارزشیابی کشور شده است؛ یکی از این آسیب‌ها که چندسالی است گریبان آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور را گرفته، انتشار سؤالات امتحانی پیش از برگزاری آن در شبکه‌های مجازی بوده است.


پس از لورفتن سؤالات امتحان نهایی برخی دروس در خرداد جاری و سابقه این موضوع در آموزش و پرورش و حتی دانشگاه‌ها، بار دیگر این پرسش مطرح شد که اساساً راهکار مقابله با چنین اتفاقاتی چیست؟ این رویداد دارای دلایل مشخص و ساده‌ای است یا اینکه بسترها و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی باعث بروز چنین آسیب‌هایی می‌شود که باید به آنها پرداخت؟ چه اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار این وقایع می‌توان و باید انجام داد؟


سرفصل‌های بسیاری از دروس برای سال‌ها و بعضاً دهه‌ها تغییر نکرده است؛ استادان نیز آن‌چنان نوآوری در تدریس و طرح سؤال ندارند و دانشجویان نیز نسبت به گذشته دچار افت تحصیلی و کاهش میزان مطالعات شده‌اند؛ طبیعی است که با کاهش گرایش به مطالعه، افراد به سمت مواردی مانند تقلب سوق داده می‌شوند

این پرسش‌ها را از معاون امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی پرسیدیم؛ طهمورث شیری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با توجه به انتشار سؤالات امتحانی یکی از دروس واحد تهران مرکزی در سال گذشته به تشریح اقدامات حوزه متبوعش برای جلوگیری از تکرار آن در امتحانات دانشگاهی امسال پرداخت.


وی اظهار کرد: «یکی از راهکارهای تکرارنشدن این اتفاق، جابه‌جایی مراقبان امتحانی است که با توجه به اتفاقات سال گذشته، امسال در دستور کار واحد تهران مرکزی قرار گرفت و انجام شد.»


شیری ادامه داد: «اقدام بعدی تغییر در سؤالات امتحانی است. برخی از آزمون‌ها سؤالات مشترک و برخی سؤالات جداگانه داشتند که تلاش کردیم تا بازطراحی این موضوعات را دنبال کنیم؛ البته بخشی از مراقبت‌ها نیز به زمان ورود و خروج دانشجویان بازمی‌گردد که باید از ورود تلفن همراه و ساعت‌های مجهز به قابلیت ارتباط با تلفن همراه جلوگیری شود.»


وی در پاسخ به ریشه‌های بروز چنین اتفاقاتی به آنــا گفت: «سرفصل‌های بسیاری از دروس برای سال‌ها و بعضاً دهه‌ها تغییر نکرده است؛ استادان نیز آن‌چنان نوآوری در تدریس و طرح سؤال ندارند و دانشجویان نیز نسبت به گذشته دچار افت تحصیلی و کاهش میزان مطالعات شده‌اند؛ طبیعی است که با کاهش گرایش به مطالعه، افراد به سمت مواردی مانند تقلب سوق داده می‌شوند.»


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: «یکی از آسیب‌هایی که در این سال‌ها گریبان نظام آموزشی کشور را گرفته است، افزایش کمی دانشجو و دانشگاه‌ها است؛ بدیهی است که باید کلاس‌ها، آموزش‌ها و امکانات استانداردسازی شود. از سوی دیگر زمان و انرژی آنچنانی برای به‌روزرسانی علم و روش تدریس استادان نشده و تلاش‌ها برای اتوماسیونی شدن بسیاری از فرآیندهای آموزش و ارزشیابی نیز گاهی با مقاومت‌هایی روبه‌رو می‌شود.»



عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «بنابراین زمانی که از یک سو داده‌هایی با کیفیت و کمیت مناسب به دانشجویان ارائه نمی‌شود و از سوی دیگر آنان نیز وقت بسیار محدودی را برای مطالعه صرف می‌کنند، فصل امتحانات بهترین راه و به عبارت صحیح‌تر بدترین راه، روی آوردن به تقلب و تلاش برای رسیدن به سؤالات است.»


این مسئول اظهار کرد: «در مجموع اگر نتیجه چنین اقداماتی قبول شدن دانشجو در درس خاصی هم باشد، نهایتاً سطح دانش و مهارت افراد پایین خواهد آمد و مدرکی که اخذ می‌شود، فاقد مهارت، تخصص و دانش کافی است. این اتفاق برای فرد و جامعه تبعات سوئی خواهد داشت که بخش خصوصی، صنایع، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و هر مجموعه‌ای که قصد استخدام چنین دانش‌آموخته‌ای را داشته باشد، گریبان‌گیر آن خواهد شد.»


وی ادامه داد: «در بسیاری از موارد و هنگام انجام مصاحبه با دانشجو برای پذیرش در مقطع دکتری، مشخص می‌شود که دانشجو چقدر زمان برای دانش‌اندوزی، مطالعه و تحقیق سپری کرده و چقدر از مسیرهای احتمالاً نادرست به این مرحله رسیده است؛ متأسفانه گاهی در مصاحبه دکتری مشخص می‌شود دانشجو حداقل استانداردهای لازم را نیز ندارد.»


گفت‌وگو از احسان عربی


انتهای پیام/

ارسال نظر