صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
یک کارشناس امور غرب آسیا در گفت‌وگو با آنا:

آمریکایی‌ها درصدد بازسازی هژمونی نظامی خود در جهان هستند

یک کارشناس امور غرب آسیا گفت: حضور نظامیان آمریکا در خاک سوریه بدون اجازه نظامی دولت این کشور که استقلال دارد و عضو سازمان ملل متحد است، نوعی اشغالگری است. اقدام آمریکا با قوانین بین‌المللی منافات دارد و این در حالی است که ایران باید حضور خود را برای اخراج و طرد گروهک‌های تروریستی تثبیت کند.
کد خبر : 282202

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ عصر روز گذشته (دوشنبه) بود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بنیاد هریتیج در واشنگتن به ایراد سخنرانی پرداخت و تلاش کرد سیاست و راهبرد جدید آمریکا را نسبت به ایران پس از اعلام خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از برجام تبیین کند. پمپئو در این سخنرانی 26 دقیقه‌ای یک راهبرد را ترسیم کرد که در یک کلام در این عبارت خلاصه می‌شود: «هر چه می‌گوییم انجام دهید وگرنه ما شما را خرد می‌کنیم.»


درواقع اکنون سیاستمداران دولت ترامپ توافق جدیدی را در ذهن دارند که به صورت موثری نیازمند تغییر ماهیت نظام حاکم در ایران در قبال اصول مرکزی سیاست خارجی خود است.


حسن هانی‌زاده، کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره سیاست‌های ضد ایرانی بیان شده از سوی پمپئو گفت: «اظهارات اخیر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درواقع انشایی تکراری است که گاهی از زبان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح می‌شود و این یک ترجیع‌بند کاملا تکراری است که ارزش خود را در سطج جهان از دست داده به اعتبار اینکه آمریکا تصور می‌کند کدخدای جهان است و اراده خود را باید بر ملت‌های جهان تحمیل کند.»


وی افزود: «اینگونه اظهارنظرها نشان می‌دهد قانون جنگل بر فضای جامعه جهانی حاکم است و باند خطرناکی که امنیت جهان را تهدید می‌کنند قصد دارند قانون جنگل را در سطح جهان تعمیم بدهند و فضای امنیتی به وجود بیاورند. این باند خطرناک شامل رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد عربستان است. آن‌ها با استفاده از ابزارهای تهدید در تلاش هستند تا ملت‌های جهان را دچار وحشت کنند و به همین دلیل موضوع انشایی که پمپئو قرائت و یک‌سری اتهام‌زنی علیه ایران مطرح کرد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها درصدد بازسازی هژمونی نظامی خود در جهان هستند.»


هانی‌زاده گفت: «باتوجه به اوضاعی که به وجود آمده است و اشتباهات دردناکی که دونالد ترامپ درباره جهان و منطقه مرتکب می‌شود اینگونه اظهارنظرها برای ملت‌های جهان قابل قبول نیست، به اعتبار اینکه ترامپ بیت‌المقدس را به‌‌عنوان پایتخت اسرائیل معرفی و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کرده است. لذا دونالد ترامپ نمی‌تواند اجماعی جهانی علیه ایران به وجود آورد و ملت‌های جهان ازجمله کشورهای اروپایی به‌شدت از او نفرت دارند و شیوه تهاجمی و پرخاشگرانه ترامپ مورد نفرت عمومی قرار گرفته است.»


این کارشناس امور منطقه در پاسخ به این سوال که «هدف آمریکا از اتهام‌زنی مجدد به ایران در زمینه تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای چیست؟» گفت: «تنها در سه سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 11 بار گزارشی را منتشر کرد که در همه این گزارش‌ها سلامت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید و اعلام کرده ایران در این مدت همه تعهدات خود را در چارچوب برجام انجام داده است و هیچگونه خطایی از سوی ایران وجود ندارد. مرجع اصلی برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران آژانس بین‌المللی است، آمریکا اکنون نزدیک به 10 هزار کلاهک هسته‌ای و موشک‌های قاره‌پیما در اختیار دارد همچنین اسرائیل 250 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و وضعیت هند، پاکستان، انگلیس و فرانسه مشابه آمریکا و اسرائیل است. این سوال مطرح می‌شود که چه کسی این اجازه را به آمریکا داده است تا در رابطه با موضوعات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران قضاوت کند؟ داور اصلی در جامعه جهانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و لذا برای جهان قابل قبول نیست آمریکا هم داور باشد و هم اجرا کننده.»


وی تثریح کرد: «اینگونه اقدامات و تکاپوها صرفا عصبانیت ترامپ را افزایش قدرت نفوذ ایران در منطقه نشان می‌دهد و معتقدم موضوع سلاح هسته‌ای بهانه است زیرا آمریکا تاکنون صدها میلیارد دلار به کشورهای منطقه برای کشتار مردم داده و این آمریکاست که باید در جامعه جهانی محاکمه شود.»


حسن هانی‌زاده درباره موضوع حضور نظامی ایران در سوریه که جزو یکی از بندهای قرائت شده از سوی وزیر امور خارجه آمریکا بود، گفت: «آمریکا ادعای گزافی را مطرح می‌کند که می‌خواهد ایران از سوریه خارج شود. جمهوری اسلامی ایران به خواست دولت سوریه و به‌طور رسمی در کنار نیروهای مسلح این کشور برای سرکوب گروه‌های تروریستی حضور دارد. یعنی یک دولتی که دارای روابط راهبردی با دولت دیگری است، درخواست کمک کرده و ایران طبق همین قاعده در آنجا حضور دارد کما اینکه روس‌ها حضور دارند. آمریکا نیز در حال حاضر بیش از 2 هزار تفنگدار دریایی خود را در نقاط مختلف سوریه مستقر کرده و در عمل گروه‌های تروریستی را آموزش می‌دهد. باوجود این، آمریکایی‌ها از ایران می‌خواهند که خاک سوریه را ترک کند. این سوال مطرح است که چه ارتباطی در نوع فعالیت‌های ایران، آمریکا و سوریه وجود دارد و چه کسی این اجازه را به آمریکا می‌دهد تا درباره حضور ایران در سوریه موضع‌گیری کند؟»


وی تصریح کرد: «این آمریکاست که باید خاک سوریه را ترک کند، زیرا حضور نظامیان آمریکا در خاک سوریه بدون اجازه نظامی دولت این کشور که استقلال دارد و عضو سازمان ملل متحد است، نوعی اشغالگری است. اقدام آمریکا با قوانین بین‌المللی منافات دارد و این در حالی است که ایران باید حضور خود را برای اخراج و طرد گروهک‌های تروریستی تثبیت کند. لذا اظهارات پمپئو نوعی پارادوکس (تناقض) را در اظهارات مقام‌های آمریکایی نشان می‌دهد و آمریکاست که باید از سوریه خارج شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر