صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مسجدجامعی: دولت می‌تواند شرایط حضور هنرمندان ایرانی را در بازارهای جهانی فراهم کند

احمد مسجدجامعی گفت: «اگر موفق شویم فقط نیم درصد از تولید هنری و خلاقیت جهان را به خودمان اختصاص دهیم درآمد حاصل از آن، از همه درآمدهای نفتی و غیر نفتی بالاتر است. ایران نیز پتانسیل این کار را دارد.»
کد خبر : 28218

به گزارش گروه فرهنگی آنا مسجدجامعی در جمع هنرمندان برگزیده بخش مسابقه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن اظهار داشت: «این امر نیز با رویکرد دولت جدید نسبت به سیاست بین الملل مقدور می‌شود. سیاستی که راه را برای ورود هنر ایرانی به عرصه‌های جهانی باز می‌کند. کارآفرینی و درآمدزایی مژده نگاهی متفاوت به حضور هنر ایرانی در بازارهای جهانی است.»


عضو شورای شهر تهران افزود: «تجربه تاریخی ایران نشان می‌دهد که وقتی به حوزه هنر وارد می‌شویم به سرعت رشد کرده و موفقیت‌های چشم گیری را از آن خود می‌کنیم. برای مثال سینمای ایران علی رغم همه فشارها، تحریم ها و محدودیت‌ها که برخی از آنها به دلیل ناکارآمدی دولت های پیشین بود توانست موفقیت‌های مهمی در عرصه بین الملل کسب کند. حال اگر فضای گفت‌وگو و تفاهم فراهم شود یقین داشته باشید در آینده این موفقیت‌ها برای ایران بیشتر خواهد شد.»


او تأکید کرد: «همه موفقیت‌های هنر ایرانی حاصل قرن‌ها تجربه متراکم فرهنگ و هنر ایرانی است که امروز به این سطح از خلاقیت و قدرت رسیده است. یعنی این تجربه نسل‌ها در طول قرن‌هاست که دست به دست هم می‌دهد و هنرمند را به سوی خلق یک اثر هنری ارزشمند در زمان حال رهنمون می‌سازد.»


مسجد جامعی نقش سیاست را در رونق هنر ایرانی در عرصه‌های بین المللی بسیار مهم دانست و درباره عملکرد دولت حاضر گفت: «درصورتی که رویکردهای جدیدی اتخاذ شود که هم سو بامناسبات جهانی باشد، چشم انداز حضور هنرهای تجسمی کشورمان در بازارهای جهانی نیز روشن‌تر خواهد بود و شاهد رونق بیشتری در این حوزه خواهیم بود. اگر تا کنون بازار هنر ایران بیشتر به حراجی‌های امارات محدود می‌شود، با اتخاذ رویکردهای بین المللی می توان در پایتخت‌های فرهنگی جهان چون لندن و پاریس هم حضوری فعال داشته باشیم.»


او تصریح کرد: «از یک سو دولت جدید اهل گفتمان و تفاهم است و از سوی دیگر ادبیات لازم برای ارایه خلاقیت ایرانی در سطح جهان را دارد بنابراین می‌تواند نمایندگی فرهنگ ایران را در عرصه‌های بین المللی داشته باشد. اگر این مناسبات بیش از آنچه که امروز وجود دارد گسترش یابد فکر می‌کنم یک بازار جدید برای هنر ایران فراهم شود.»


این عضو شورای شهر تهران گفت: «چه چیزی باارزش تر از آن است که هنر معناگرای ایران را به جهان عرضه و در قبال آن فضای کارآفرینی ایجاد کنید. برای کشوری که امروز بیش از هر چیز به دنبال یک خلاقیت در حوزه کارآفرینی و تولید آثار هنری است.»


مسجد جامعی در باره راه اندازی بخش فرهنگی نمایشگاه قرآن گفت: «این بخش از نمایشگاه بین المللی قرآن تعطیل شده بود. اکنون برای بار دیگر راه اندازی شده است. این اتفاق خوبی است که رخ داده و جای تشکر از دست‌اندرکاران نمایشگاه قرآن دارد.»


او چشم انداز این فعالیت را روشن دانست و گفت: «در سالهای اخیر به نوعی بازار هنرهای تجسمی در سطح منطقه رونق یافته است. یعنی هنرمندان ما در حوزه 20 کشور منطقه ای مانند ترکیه، کشورهای عربی، شبه قاره‌ای و بخشی از آفریقا آثار ارزشمندی ارایه می‌کنند.»


مسجد جامعی از فروش آثار هنرمندان ایرانی با قیمت های بالا سخن گفت و افزود: «یکی از آثار استاد احصایی با رقم یک میلیون دلاری به فروش رسید. بالاترین قیمت یک اثر هنری که مربوط به عرصه خط و نقاشی است. جالب آن که این اثر اسماء الحسنی بود. یعنی کاری از نوع کارهایی که در نمایشگاه قرآن ارایه می شود.»


او در ادامه افزود: «خبر دارم موزه‌های اروپایی به برخی از هنرمندان ایرانی سفارش کار می‌دهند. آن هم کاری برای نگهداری در موزه و نه برای فروش.»


او همچنین از فروش آثار حجمی ایران با قیمت بیش از 2 میلیون دلار سخن گفت و افزود: «البته توجه به هنر، درحراج‌های داخلی کشور نیز نمود داشته است. به طوری که سال گذشته یک فرد کانادایی اثری از سهراب سپهری را به قیمت یک میلیارد و ششصد میلیون تومان خریداری کرد.»


نمایشگاه راه تجلی هنر


او درباره نقش نمایشگاه قرآن کریم در تجلی هنرمندان ایران زمین گفت: «رهنمون ساختن هنرمند به سوی خلق اثری قابل توجه، کار ارزشمندی است که در همه نمایشگاه های قرآن در سال های گذشته انجام شد و بسیاری از هنرمندان حول محور هنر قرآنی کارهای مهمی انجام دادند.»


او برای بیان واضح‌تر نقش نمایشگاه قرآن در وادی هنر خاطره‌ای از سال‌هایی که خود برگزارکننده نمایشگاه قرآن بود نقل کرد: «این نمایشگاه می‌تواند به معنا بخشی، حفظ و گسترش هنر حتی در کشورهای همسایه نیز کمک کند. در سال‌های گذشته از هنرمندی ترک دعوت کردیم تا به نمایشگاه قرآن بیاید. این هنرمند می‌گفت که این نمایشگاه بسیار الهام بخش است. می‌خواستم کار خطاطی را کنار بگذارم اما وقتی این نمایشگاه برگزار شدن و از من دعوت کردید و از آثارم به نمایش گذاشتید؛ هویت و شخصیت جدیدی برای خودم احساس کردم. حیف است چنین قدرت هنری به فراموشی سپرده شود.»


او خطاب به هنرمندان حاضر در سالن گفت: «خودتان هم می‌دانید که می توانید کارهای بزرگی انجام دهید. کارهایی که تأثیر گذار باشد. این اثربخشی در کشورهای دیگر و پیرامون هنر قرآنی شکل خواهد گرفت و گسترش خواهد یافت.»


آثار ایرانی در موزه های معتبر


مسجد جامعی تنها به بیان نقش آثار هنری از بعد اقتصادی و بین المللی اکتفا نکرد و درباره توجه موزه های کشورهای مختلف به این آثار سخن گفت. او افزود: «هیچ موزه و کتابخانه بزرگی در دنیا نیست که بخشی از گنجینه‌ها و آثار ارزشمند آن مختص آثار فرهنگی، هنری، تجسمی و قرآنی ایرانی نباشد.»


او تصریح کرد: «در مقایسه‌ای می‌توان گفت حوزه تمدنی هیچ یک از ملل چون ترک‌ها، عرب‌ها و شبه قاره‌ای‌ها با هنرآفرینی و تمدن ایرانی قابل مقایسه نیست. بدان معنا که کارهای ایرانی در سطح ویژه‌ای قرار دارد و این حاصل تجربه و روح تاریخی ایرانی است که در قالب‌های مختلف چون خط، کلام و نوشته جلوه‌گری می‌کند. همان روحی که وقتی در قالب‌های هنری بروز می‌کند مخاطب خود را در همه جای دنیا می‌یابد.»


ارتباط را قطع نکنید


او در ادامه ابراز امیدواری کرد که ارتباط هنرمندان با عرصه های قرآنی مقطعی نباشد و ساختار نمایشگاهی بتواند طوری طراحی شود که هنرمندان کشورمان بتوانند در طول سال آثار خود را به آن ارایه کنند.


او تصریح کرد: «ایجاد چنین زمینه نمایشگاهی برای هنرمندان می‌تواند زمینه عرضه هنر ایرانی در سطح جهان را بیش از پیش فراهم می‌کند.»


در ادامه این مراسم، برگزار کنندگان مسابقه بخش هنری بیست و سومین نمایشگاه قرآن با قرائت بیانیه هیأت داوران به اعطای جوایز برگزیدگان پرداختند.



انتهای پیام/

ارسال نظر