صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
دانشگاه آزاد اسلامی در ایستگاه سی‌وششم؛

حسینی: مدیریت جدید دانشگاه آزاد نخبه‌گرایی را جایگزین درآمدزایی کرده است

دبیرکل کانون دانشگاهیان گسترش دانشگاه آزاد در اقصی نقاط کشور را از مزیت‌های این دانشگاه و موجب عدالت آموزشی در کشور دانست.
کد خبر : 281951

دکتر سید محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در سی‌‌و ششمین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره تاثیر این مجموعه علمی-فرهنگی در آموزش عالی کشور اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های ابتدایی انقلاب با تایید حضرت امام خمینی(ره) کار خود را آغاز نمود. باتوجه به نیاز فراوانی که در کشور وجود داشت و محدودیتی که آموزش عالی کشور با آن مواجه بود، کشور و جامعه نیازمند نیروهای تحصیل‌کرده و تربیت کادر اسلامی و متعهد برای بخش‌های مختلف کشور بود،‌


وی با اشاره به کمبود افراد تحصیل‌ کرده در سال‌های ابتدایی دهه شصت گفت: به یاد داریم که ابتدای انقلاب به عنوان مثال در حوزه پزشکی، به دلیل کمبودهای کشور، پزشکانی از کشورهای هند و بنگلادش در شهرهای مختلف ایران به طباطبت می‌پرداختند و در تحصیلات عالی در اکثر رشته‌ها ناچار به اعزام دانشجویان به خارج از کشور بودیم. دولت نیز به دلیل محدودیت‌هایی مانند جنگ تحمیلی، نبود زیر ساخت‌های لازم و... نمی‌توانست به تمامی متقاضیان تحصیل در آموزش عالی، آموزش رایگان بدهد.


دبیر کل کانون دانشگاهیان افزود: به همین دلایل، دانشگاه آزاد اسلامی با تکیه بر مشارکت مردم و حمایت آنها، آغاز به کار کرد و توانست بخش عمده‌ای از بار آموزش عالی کشور را به عهده بگیرد.


به گفته حسینی؛ نقدهای جدی بر عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته، در برخی زمینه‌های فرهنگی و آموزشی در مقاطعی، نقدهایی برآن وارد بوده است اما در کل، حرکت مثبتی بوده است و همین که در حال حاضر در کشور مشکل زیر ساختی، برای متقاضیان تحصیل در آموزش عالی وجود ندارد و حتی بیش از نیاز کشور امکانات فراهم شده است و حدود ده میلیون تحصیل‌کرده دانشگاهی داریم، نشانگر پیشرفت کشور در حوزه آموزش عالی است که بخش اعظم آن را دانشگاه آزاد اسلامی برعهده داشته است.


این استاد دانشگاه یکی از اقدامات مثبت دانشگاه آزاد اسلامی را گسترده کردن جغرافیای آموزش عالی در تمام مناطق کشور دانست و عنوان کرد: یکی از مزیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی این است که آموزش عالی را از محدوده مراکز استانی فراتر برده و در شهرستان‌ها و مناطق مختلف و حتی در دورترین و محروم‌ترین نقطه کشور امکان تحصیل برای متقاضیان را فراهم کرده است و واحدهای دانشگاه آزاد باعث شده‌اند دانشجویان بیشتری جذب شوند و سطح آموزشی کشور بالا برود و شاهد عدالت آموزشی باشیم.


وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سطح کیفیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز مانند دانشگاه‌های دولتی است و تفاوتی از حیث کیفیت علمی ندارد، همان استادانی که در دانشگاه‌های دولتی تدریس می‌کنند غالبا در دانشگاه‌های آزاد نیز تدریس دارند. البته در برخی واحدها که استادان بارز وجود ندارد، شاید سطح علمی پایین‌‌‌تر به نظر برسد.


وی ادامه داد: در گذشته به دلیل جذب تعداد زیاد دانشجو، نتوانسته‌اند آنقدر که شاید و باید به دانشجویان رسیدگی کنند و این نقدی است که در گذشته وجود داشته است آن هم به این دلیل بود که تنها نگاه درآمدی به دانشگاه داشته‌اند اما در دوران مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد و اشکالات در حال برطرف شدن است و براساس توانمندی‌ها دانشجویان جذب می‌شوند.


حسینی درباره حاشیه‌سازی‌هایی که در خصوص تصمیم ریاست دانشگاه آزاد بر جذب جوانان به عنوان اعضای هیات علمی صورت گرفته است اظهار کرد: حرکت‌هایی که منجر به تغییر رویه و اصلاح امور می‌شود طبیعی است عده‌ای که منافعشان در خطر است مخالفت کنند، این به نفع دانشگاه آزاد و کشور است که از افراد با انگیزه و پر انرژی استفاده بکند.


به گفته دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران، دنیای امروز دنیای تحولات است و به سرعت شاهد تغییرات هستیم و جوانان به دلیل نوآوری خلاقیت و ابتکاری که دارند، بهتر می‌توانند خود را با علم روز و فناوری‌های جدید تطبیق دهند.


وی با بیان اینکه برخی از افراد که چهل سال کار کلیشه‌ای انجام می دهند کارایی بالایی ندارند و پاسخگوی نیاز جوانان و دانشجویان نیستند، تاکید کرد: استفاده از نیروهای جوان، مومن، انقلابی و متعهد، باعث ارتقای سطح دانش در دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود. البته می‌توان در برخی زمینه‌های مشورتی، در شوراها، کارگاه‌های‌ آموزشی برای استادان جوان، از اساتید باتجربه و قدیمی‌تر استفاده نمود.


وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارزیابی از برنامه‌های فرهنگی دوره مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از نقدهای جدی که در گذشته به دانشگاه آزاد اسلامی وارد بوده، این است که به جای تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی، نوعی فرهنگ غرب در دانشگاه ترویج می‌شد اما در حال حاضر حجت‌الاسلام و المسلمین کلانتری با سابقه طولانی کار دانشگاهی در حوزه فرهنگ و تجربیات موفق در دانشگاه تهران و دانشگاه معارف به عنوان معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد روی کار آمده‌اند و با همفکری نیروهای متعهد و کارآمد توانسته‌اند برنامه‌های خوبی تدوین کنند. امیدواریم این برنامه‌ها در کل دانشگاه‌های کشور عملیاتی و اجرایی شود.


وی اضافه کرد: معاونین فرهنگی خوبی نیز در واحدهای دانشگاه آزاد به کار گرفته‌ شده‌اند و با حمایت روسای واحدها امیدواریم شرایط بهتری در دانشگاه آزاد از جهت فکر و فرهنگی شاهد باشیم.


حسینی در پایان گفت: دانشگاه صرفا محل انتقال معلومات و دانش نیست و حتما باید از جهت فکری و اندیشه‌ای بر جوان‌ها کار شود تا آنها با مبانی انقلابی و اسلامی آشنایی داشته باشند و در آینده نیروهای متعهد و مومنی باشند که در جهت پیشبرد اهداف کشور به کار گیری شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر