صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
قائم مقام وزیر علوم:

تحصیل ۲۴هزار دانشجوی دکتری/ تنها ۴ هزار نفر جذب دانشگاه می‌شوند

قائم مقام وزیر علوم گفت: در حال حاضر ۲۴ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه های آزاد و دولتی مشغول تحصیل هستند که تنها ۳تا ۴ هزار نفر از این تعداد جذب دانشگاه ها می‌شوند.
کد خبر : 280511

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم صبح امروز در گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه‌های سطح یک و دو که در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: باید برنامه‌های درسی در برخی از رشته‌ها بازنگری شود، به عنوان مثال در رشته کشاورزی همه دوره‌ها به روز شده و به دانشگاه‌ها نیز ابلاغ شده است.


وی ادامه داد: در حال حاضر با کمک دانشگاه‌ها باید رشته‌ها را به روز کنیم. مهمترین مشکل ما اجرا است. اجرایی کردن برنامه‌های موجود یکی از مشکلاتی است که دانشگاه‌ها باید به آن بپردازند.


باقری افزود: در حال حاضر دانشگاه‌ها بر روی دوره‌های تحصیلات تکمیلی متمرکز شده و دوره کارشناسی را رها کرده اند که باید به بخش کارشناسی به عنوان پایه آموزش عالی توجه ویژه ای شود.


قائم مقام وزیر علوم در ادامه به اجرای برنامه‌های مصوب آموزش عالی اشاره کرد و گفت: دغدغه اصلی ما اجرای برنامه‌های مصوب است که تصویب شده است. باید در این زمینه دانشگاه‌ها جدیت داشته باشند.


باقری ادامه داد: سال گذشته دانشگاه‌ها مبلغ بزرگی را در هیات امنا برای ساختن ساختمان‌های خود تصویب کردند که از درآمدهای اختصاصی این مبلغ به دست آمده بود. آنها می‌توانستند ۲۰ درصد این مبلغ را برای کیفیت آموزشی هزینه کنند.


وی تصریح کرد: امسال افزایش مهارت فارغ التحصیلان محور اصلی ما در برنامه‌های دانشگاهی است و همچنین استفاده از ظرفیت دانشجویان دکتری به عنوان دستیارهای پژوهشی و آموزشی از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کاری قرار دارد.


وی در ادامه به آیین نامه ترفیع و آیین نامه ارتقا اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها برای اجرای مصوبات آموزشی باید از ابزارهای آیین نامه ترفیع و ارتقا استفاده کنند و در آیین نامه ترفیع باید تجدیدنظر کنند.


وی افزود: در شیوه نامه آیین نامه ارتقا در بخش آموزشی همه دانشگاه‌ها ملزم هستند فعالیت اعضای هیات علمی را در طول زمان برای ارتقا ارزیابی کنند که می‌توان از این ابزار برای اجرای سیاست‌های آموزشی استفاده کرد.


قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: دغدغه بعدی که ما در حوزه آموزش عالی با آن مواجه هستیم، پذیرش دانشجوی خارجی است. تعداد دانشجویان خارجی ما تا پایان برنامه ششم توسعه باید از ۲۶ هزار دانشجو به ۸۰ هزار دانشجو برسد و دانشگاه‌ها باید سهم خودشان را از تربیت این دانشجویان مشخص کنند. ما باید دانشجوی خارجی باکیفیت تربیت کنیم. اگر دانشگاهی امکانات ندارد، این کار را انجام ندهد.


وی در ادامه به ارتقای کیفی دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: ما در یک زمانی دوره‌های تحصیلات تکمیلی را بسیار گسترش دادیم. در سال جاری ۲۴ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد و دولتی داریم که در خوشبینانه ترین حالت ۳ الی ۴ هزار نفر از این دانشجویان جذب دانشگاه‌ها می‌شوند. ما زمینه جذب فارغ التحصیلان دکتری را نداریم، بنابراین دغدغه توسعه کمی را نباید داشته باشیم و باید روی تهیه رشته‌های کیفی کار کنیم. رشته‌هایی که کیفی نیست را تعطیل کرده یا کاهش دهیم و گرنه فارغ التحصیلان بیکار خود به یک معضل تبدیل می‌شوند.


قائم مقام وزیر علوم افزود: ما باید فرآیند شغلی فارغ التحصیلان را رصد کنیم. دانشگاه کارآفرین موضوع جدی است که ما آن را باید دنبال کنیم، آموزش‌های خود را ارتقا دهیم و اقدامات تحول آفرینی را در عرصه آموزشی داشته باشیم.


باقری گفت: پذیرش دانشجویان خارجی، ارزیابی کیفی دوره‌های تحصیلات تکمیلی، رصد وضعیت شغلی فارغ التحصیلان از موضوعاتی است که معاونان آموزشی دانشگاه‌ها باید به آن بپردازند.


وی ادامه داد: ما برای اقدامات تحول آفرین و برای گذر از دانشگاه گذشته به دانشگاه جدید نمی توانیم همان شیوه‌های قبل را ادامه دهیم.


منبع: مهر


انتهای پیام/

ارسال نظر