صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
معاون انتشارات ستاره‌ها در گفت‌وگو با آنا:

معرفی کتاب به مردم تخصص می‌خواهد

معاون اجرایی و بازرگانی انتشارات ستاره‌ها، توجه به طراحی حرفه‌ای کتاب‌ها و اقداماتی مانند نذر کتاب‌خواندن را در توسعه کتابخوانی بین مردم موثر دانست.
کد خبر : 280436

حسن بابایی معاون اجرایی و مسئول بازرگانی انتشارات ستاره‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: برای سوق دادن مردم به کتاب‌خوانی می‌توان از کتاب‌هایی با حجم کم استفاده کرد و کمتر به انتشار کتاب‌های قطور که هم سخت در دست جای می‌گیرند و هم سنگین هستند، پرداخت. البته مهم‌تر از این امر این است که کسی که می‌خواهد کتاب‌ها را معرفی کند، اطلاعات لازم نسبت به هر اثر را داشته باشد.


وی ادامه داد: چه ناشر، چه مسئول غرفه و چه مسئول فروشگاه و کسی که در حوزه کتابداری می‌خواهد وارد شود باید کتاب‌هایی که قرار است به مردم ارائه کند، را خوانده باشد. فرد ارائه کننده باید به قدری حاضر و حاذق باشد که بتواند خلاصه یک کتاب را در یک دقیقه بیان کند. در چنین شرایطی خریدار یک اثر این امکان را پیدا می‌کند که بر اساس نگاه و نیاز خود دست به انتخاب بزند.


بابایی که خود از کتابخوانان پروپاقرص است و هرساله 600 تا هزار جلد کتاب را مطالعه می‌کند، اظهار کرد: وقتی خریدار دست روی کتابی می‌گذارد و بعد از خرید آن منصرف می‌شود، کتاب‌دار و کتابدان باید سریع اثر دیگری را معرفی کند؛ در بحث گفت‌وشنود و گفتمان در حوزه خرید، هدیه و خوانش کتاب هر فرد باید متخصص باشد.


جلد ویترین کار است


معاون اجرایی و مسئول بازرگانی انتشارات ستاره‌ها تاکید کرد: همچنین لازم است تا کتاب‌ها در انواع مختلف چه ادبیات دفاع‌مقدس، چه رمان‌های عاشقانه و چه کتاب‌های عارفانه دارای چند ویژگی باشد تا بتواند توجه مخاطب را به لحاظ بصری جلب کند، برای مثال هر فرد در اولین نگاه به زیبا بودن جلد و مهندسی طراحی جلد توجه می‌کند، چرا که این بخش ویترین کار است. در گام بعد مخاطب درون کتاب را می‌بیند و با تورق، ویراستاری و صفحه‌آرایی را در نظر می‌گیرد، برای یک کتابخوان، کاغذ در مرحله بعد اهمیت پیدا می‌کند. برای وی کتابی که سبک و خوش‌دست باشد از اولویت بیشتری نسبت به کتاب‌های قطور و سنگین برخوردار هستند. در بخش بعدی محتوای یک کتاب اهمیت پیدا می‌کند.


وی درباره آثار انتشارات ستاره‌ها تصریح کرد: ما محتوای جالبی از شهدای خراسان، سرداران شهید داریم که گاه حتی خواندنش برای من که در چاپ و انتشار آن دخیل هستم بسیار گریه‌آور است چراکه آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. همچنین وجود پارادکس‌هایی که برای مخاطب سوال‌برانگیز است، باعث ترغیب در خواندن می‌شود و این موضوع از مهارت‌ها و تکنیک‌های بحث فروش در مطالعه ادبیات جنگ و دفاع مقدس است.


نذر کتاب


بابایی افزود: فروشنده و مسئول غرفه می‌تواند با ارائه اطلاعات و همچنین کوچک‌کردن قطع کتاب اشتیاق بیشتری برای خواندن کتاب بوجود آورد.


وی در سخنانش نذرخواندن کتاب را از جمله طرح‌هایی معرفی کرد که در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است و در ادامه افزود: اینکه فردی با خود عهد کند که روزی دو یا ده صفحه کتاب بخواند یا اینکه نیت کند در صورت عدم مطالعه هزار تومان به یک مستحق بدهد یا هزار تومان برای خرید کتاب هزینه کند باعث اعتیاد او به کتاب‌خوانی می‌شود. در این طرح اعتیاد به مطالعه و خوانش کتاب بیشتر می‌شود و افراد علاقه‌مند می‌شوند که مدام کتاب بخرند و به طور مستمر کتاب بخوانند.


معاون اجرایی و مسئول بازرگانی انتشارات ستاره‌ها تصریح کرد: در چنین شرایطی افراد سالیانه تعداد زیادی کتاب می‌خوانند و شعارهایی چون نه به کتاب‌نخواندن به «آفرین به کتاب‌خوان» یا «کتاب خوب است» تغییر می‌کند. از آنجا که ایرانیان معتقد به این هستند که کار نشد ندارد، آوردن دو کلمه که بار منفی دارد چندان خوشایند نیست.


گفتنی است، انتشارات ستاره‌ها یکی از انتشارات دفاع مقدسی است که تاکنون آثار ارزشمند و پرمخاطبی را روانه بازار نشر کرده است که «گمشده مزار شریف» از جمله آنان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر