صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ظریف در دیدار وانگ یی؛

آمریکا با خروج از برجام توازن آن را خدشه‌دار و صریحاً قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام توازن آن را خدشه‌دار و صریحاً قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد، گفت: می‌خواهیم مطمئن شویم ملت ایران در صورت ادامه حضور در برجام از منافع آن بهره‌مند می‌شود.
کد خبر : 280045

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی پس از خروج آمریکا از برجام به چین سفر کرده است، با «وانگ یی» همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.


در این دیدار در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه برجام گفتگو و تبادل نظر شد.


وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار اظهار کرد: برای من مهم بود دیدار با اعضای برجام منهای آمریکا را از چین شروع کنم. چین و ایران دو کشور دوست و شریک راهبردی هستند که همواره در کنار هم هستند. ایران و چین در همه زمینه‌ها همکاری گسترده دارند و چین بزرگترین شریک تجاری ایران است.


*ما هم می‌خواهیم مطمئن شویم ملت ایران در صورت ادامه حضور در برجام که شما و دیگر طرف‌ها توصیه به ماندن کردید از منافع آن بهره مند می‌شود


ظریف با تشریح شرایط برجام قبل و بعد از خروج آمریکا از آن اظهار داشت: از موضع دولت چین در قبال برجام و اقدام رئیس جمهور آمریکا قدردانی می‌کنیم. آمریکا با خروج خود از این توافق چند جانبه توازن آن را خدشه دار کرد و صریحا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد. ما هم می‌خواهیم مطمئن شویم ملت ایران در صورت ادامه حضور در برجام که شما و دیگر طرف‌ها توصیه به ماندن کردید از منافع آن بهره مند می‌شود.


در ادامه این دیدار وانگ یی ایران را کشوری بسیار مهم و متنفذ خواند و گفت: چین مایل است روابط راهبردی دو کشور ادامه یابد و ادامه هم خواهد یافت. همکاری با ایران در زمینه‌های اقتصادی رو به پیشرفت است و در سایر زمینه های سیاسی، امنیتی و ... هم به خوبی پیش می‌رود.


وانگ یی برجام را یک توافق چند جانبه بین‌المللی خواند که همه طرف‌ها موظف به اجرای آن هستند و گفت: بسیاری از کشورها و اعضای جامعه بین‌المللی از اقدام اخیر ترامپ ناخشنودند و از آن حمایت نمی‌کنند. ما از چند جانبه گرایی حمایت می‌کنیم که برجام یکی از ثمره‌های آن است.‌


وی تاکید کرد: مواضع ما بسیار روشن است و طبیعی است اگر منافع ایران در برجام حتی بدون آمریکا تضمین شود در آن بمانید.‌ چین شریک مهم تجاری ایران است و دو طرف باید از منافع مشروع خود در مقابل دیگران دفاع کنند.


به گزارش فارس، ظریف قرار است در ادامه این سفر به مسکو و از آنجا به بروکسل سفر کند. وی در مسکو با سرگئی لاوروف دیدار و در بروکسل نیز با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) بر سر یک میز به رایزنی خواهد پرداخت.


انتهای پیام/

ارسال نظر