صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۳
گفت‌وگوی تفصیلی آنا با مدیر واحد صدور طرح ترافیک شهرداری تهران؛

خودروسازان پاسخ دهند، چرا طرح ترافیک فروخته می‌شود/ اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان اوایل بهمن‌‌ماه

سوالات مطرح شده در زمینه صدور آرم طرح ترافیک در پایتخت، بهانه‌ای شد تا سری به خیابان طالقانی بزنیم و پاسخ آنها را از مصطفی قنبرنژاد، مدیر واحد صدور آرم سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بشنویم.
کد خبر : 280

زهرا میرزاخانی-گروه اجتماعی: شاید آلودگی هوا از مهمترین دلایلی بود که شهرداری تهران در کنار دیگر سازمان‌ها و با حمایت دولت تصمیم گرفت تا طرح ترافیک را در تهران اجرایی و طبق آن ورود به برخی از خیابان‌های شلوغ شهر را تا ساعتی مشخص برای خودروها ممنوع کند. بر همین اساس بود که از حدود 20 سال پیش، واحد صدور آرم ترافیک در معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران راه‌اندازی شد و اکنون یک سالی می‌شود که «مصطفی قنبرنژاد» سکان ریاست آن را به دست دارد. گفت‌وگوی آنا با وی در خصوص شرایط واگذاری آرم در سال 94 جزئیات قابل توجهی دارد.


- خبرگزاری آنا: چند سالی است صدور آرم ترافیک در پایتخت برای عبور و مرور خودروها رواج یافته و شهرداری خود متولی آن است، هدف از انجام این اقدام با وجود اهداف تعیین شده چیست؟


*مصطفی قنبرنژاد: از ابتدا شهرداری تهران با در نظر داشتن وضعیت آلودگی هوا در پایتخت و افزایش روز افزون آن تصمیم به ایجاد محدوده ترافیک در شهر گرفت و مهم‌ترین هدف کاهش آلایندگی مربوط به ترددد خودروها در شهر بوده است. همچنین توجه به حمل‌ونقل آسان و گرایش شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی از دیگر اهدافی است که به دنبال آن بوده‌ایم.


-ایجاد محدوده ترافیک تا چه حد در رسیدن به هدف شما یعنی کاهش آلودگی هوا در پایتخت موثر بوده است؟


* آمار دقیقی در این خصوص ندارم اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایجاد محدوده ترافیک تاثیر زیادی در کاهش آلودگی داشته است چراکه اگر نگاهی به ایجاد محدودیت ترافیکی در روزهای اضطرار و لغو طرح روزانه و ساعتی در کنار زوج و فرد کردن تردد خودروها از درب منازل بیندازید، متوجه اثر طرح ترافیک در کاهش آلودگی هوا خواهید شد.


-با وجود محدودیت طرح ترافیک برای رسیدن به اهداف تعیین شده مثل کنترل ترافیک و آلودگی هوا و ...پس چرا شهرداری به خودروهای معمولی طرح ترافیک را می فروشد و اجازه می دهد خودروها بتوانند با خرید طرح در شهر تردد کنند و آلودگی و ترافیک بوجود آورند؟


*پاسخ این سوال را بهتر است خودروسازانی بدهند که در ساخت خودروهای تولیدی خود استفاده از بنزین استاندارد را رعایت نمی‌کنند چراکه ما نمی‌توانیم شهروندان را از حقوق ذاتی خود که تردد در منطقه سکونتشان است، محروم کنیم و فقط می‌توانیم رفت‌وآمد خودروها را محدود کنیم تا سهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشیم.


-گفته می‌‌شود قرار است آرم ترافیک سال 94 به صورت کارت به واجدان شرایط ارائه شود و آرم خودروها حذف می‌شود، فرآیند انجام این اقدام به چه صورت است؟


*شهرداری تهران برای فرهنگسازی قوانین ترافیکی با نصب دوربین‌های کنترل ترافیک در همه خیابان‌های شهر قصد دارد برچسب‌های طرح ترافیک را در سال 94، حذف کرده و در عوض کارت‌هایی را در اختیار افراد قرار دهد. مزیت استفاده از این کارت‌ها این است که می‌توان از آنها به عنوان کارت مترو و اتوبوس نیز استفاده کرد. البته به دنبال آن هستیم که در آینده‌ای نزدیک یعنی در همان سال 94، با ایجاد زیرساخت‌های لازم قابلیت این کارت‌ها را افزایش دهیم تا افراد بتوانند از آنها به عنوان کارت بانکی نیز استفاده کنند.


- سهمیه طرح ترافیکی که در این دوره برای جانبازان و معلولان در نظر گرفته شده به چه صورت به آنان واگذار می‌شود؟


* سهمیه جانبازان عزیز مانند هر سال به بنیاد جانبازان واگذار می‌شود و واجدان شرایط می‌توانند به این مرکز مراجعه کرده و با ارائه مدارک خود با تعرفه مصوب که بسیار ناچیز است، کارت ترافیک خود را دریافت کنند. درخواست ما از این عزیزان این است که نسبت به ثبت نام پلاک جانبازی یا معلولیت خود اقدام کنند تا برای اخذ طرح ترافیک یا کارت پارک به مشکل بر نخورند.


- شرایط واگذاری طرح ترافیک به بیماران خاص و صاحبان صنعت و اشخاص حقیقی چگونه است؟


* بیماران خاصی که مشمول دریافت طرح ترافیک هستند به چندشاخه تقسیم می‌شوند و طرح‌های ترافیک آنها به مراکز متولی ارائه شده و این افراد می‌توانند راسا اقدام کرده و با تعرفه مصوب طرح ترافیک خود را دریافت کنند. افراد تحت حمایت بهزیستی، اعضای انجمن‌ بیماران ام.اس، بیماران کلیوی، کبدی، دیابتی و کم توانان ذهنی از جمله این افراد هستند. البته با توجه به اینکه سهمیه ما محدود است، به تبع نمی‌توانیم نیاز تمامی این افراد را مرتفع کنیم. امسال اعلام شد که هرکس نیازمند آرم ترافیک است می‌تواند در سامانه ثبت نام کند و صاحبان صنعت و اشخاص حقیقی نیز از این قائده مستثنی نبودند. در صورت تایید این افراد نیز آرم دریافت خواهند کرد.


- سهمیه‌های ترافیکی این دوره نسبت به دوره‌های قبل روند افزایشی داشته یا کاهشی بوده است؟


* امسال هیچ افزایشی در سهمیه‌های طرح ترافیک نداشته‌ایم و در کل سیاست ما این است که در مدت زمان معینی طرح‌های سالانه را حذف کرده و طرح‌های روزانه و هفتگی را به شهروندان ارائه دهیم.


- شرایط ورود خودروهای هیبریدی و برقی به محدوده ترافیکی چگونه خواهد بود؟


با توجه به اینکه یکی از اهداف ما تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای هیبریدی است که آلایندگی ندارند، بنابراین امسال بدون هیچ محدودیتی همه خودروهای هیبریدی طرح ترافیک خواهند گرفت.


- شهروندانی که ثبت نام‌ کرده‌اند چه زمانی مهلت ویرایش اطلاعات خود را دارند؟


*امسال برای اولین بار ویرایش اطلاعات ثبت نام کنندگان از همان روز اول ثبت نام یعنی در تاریخ 16 آذر آغاز شد و تا آخرین ساعات روز 12 دی ماه پایان یافت. بنابراین اکنون دیگر به هیچ وجه امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد و در صورتی که فردی سهوا یا عمدا اطلاعات اشتباهی وارد سامانه ثبت نام کرده باشد، در هنگام ارائه مدارک به مشکل برخورده و نمی‌تواند آرم ترافیک خود را دریافت کند.


- اعلام نتایج پذیرفته ‌شدگان آرم ترافیک 94 چه زمان خواهد بود؟
*انشالله اوایل بهمن ماه نتایج پذیرفته‌شدگان واجد شرایط برای طرح ترافیک اعلام خواهد شد و اواسط اسفندماه نیز کارت‌های طرح ترافیک به این عزیزان داده می‌شود.


- و سخن آخر؟


*خواهشی که از همه شهروندان دارم این است که به هیچ وجه برای اخذ طرح ترافیک مراجعه حضوری به ما نداشته باشند چراکه همه اقدامات در این خصوص به صورت اینترنتی انجام می‌شود و حضورا نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: طرح ترافیک
ارسال نظر